آمونیاک در رنگ مو و مواد آرایشی و بهداشتی و کاربرد آن

آمونیاک در رنگ مو

هدف از به کار بردن آمونیاک در رنگ مو،‌ کمک به باز شدن لایه کوتیکول مو است. همچنین این ماده به مولکول های رنگ اجازه می دهد که رنگ مو با جذب بیشترهمراه باشد. در واقع نقش اصلی این ماده با ظاهر شدن رنگ زیبا به مو خود را نشان می دهد. البته باید خاطر نشان کرد که آمونیاک ماده ای قلیایی است و باعث تورم و بلند شدن لایه کوتیکول مو می شود.

بنابراین همچنان که می تواند مفید باشد می تواند ضررهایی نیز داشته باشد. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر آمونیاک در رنگ مو را مورد بررسی قرار دهیم:

کاربرد آمونیاک در رنگ مو در چیست؟

آمونیاک گازی بی رنگ است که خاصیت قلیایی دارد. این ماده به طور طبیعی می تواند توسط بدن انسان و محیط زیست تولید شود. از آمونیاک در تولید کودها، محصولات پاک کننده و شستشو، تصفیه کننده آب و در نهایت رنگ مو استفاده می شود؛ به طوری که می تواند خواص جادویی داشته باشد و در زمینه های گفته شده بسیار خوب عمل کند. اما استفاده بیش از حد از این مواد قطعا می تواند آسیب زا باشد.

برای درک نحوه عملکرد آمونیاک در رنگ مو ابتدا باید مفهوم PH را درک کنید. مواد با PH‌ کمتر از ۵ اسیدی در نظر گرفته می شوند و بیشتر از این مقدار خاصیت قلیایی یا بازی پیدا می کنند. PH طبیعی مو در حدود ۴٫۵ تا ۵٫۵ است؛ بنابراین اسیدی در نظر گرفته می شود.
در طول فرایند رنگ مو از آنجایی که آمونیاک قلیایی است، می تواند سطح PH مو را افزایش دهد. هنگامی که این فرایند رخ می دهد،‌ رشته های مو متورم می شوند و کوتیکول هایی که از آن ها محافظت می کنند نیز تورم پیدا می کنند. از آنجایی که آمونیاک به رنگدانه های رنگ اجازه می دهد تا به عمق ساقه مو نفوذ کنند، رنگ جدید از داخل مو شکل می گیرند و به همین دلیل رنگی قوی و ماندگار به چشم می خورد.

آمونیاک در رنگ مو

عوارض جانبی استفاده از آمونیاک در رنگ مو

تولیدکنندگان رنگ مو قرن ها است که از این ماده استفاده می کنند؛ چرا که به طور مؤثر مو رنگ می گیرد. البته مقدار آمونیاک موجود در رنگ مو بسیار کم است؛ اما هنوز هم می تواند آسیب های نامطلوبی را بر سلامتی موهای شما بگذارد. در این بخش به بررسی عوارض جانبی رایج این ماده پرداخته ایم:
• تحریک پوست
هنگامی که آمونیاک در آب حل می شود، آمونیاک مایع به وجود می آید که یک محرک قوی پوست است. سوزش پوست سر در فرایند رنگ مو به همین علت است. بنابراین کسانی که پوست حساسی دارند نمی توانند از این رنگ مو استفاده کنند. در صورت استفاده، این ماده می تواند باعث ایجاد قرمزی یا حتی تورم روی پوست سر شود.
• خشک و شکننده شدن موها
استفاده مکرر و بیش از حد رنگ مو با آمونیاک می تواند باعث بلند شدن دائمی کوتیکول ها شود. هنگامی که این اتفاق می افتد،‌ موها متخلخل خواهند شد. موهای با تخلخل بالا نمی توانند رطوبت را در خود نگه دارند؛ بدین ترتیب موها خشک می شوند و حالتی وز پیدا می کنند. همچنین باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی تارهای مو نیز می شوند.

 

اگر می خواهید این اتفاق نیافتد از رنگ مو کمتر استفاده کنید. اما اگر همچنان به استفاده از این نوع رنگ مو مسمم هستید، می توانید با استفاده از یک سرم محافظ،‌ قبل از فرایند رنگ مو، شدت آسیب را کاهش دهید.
• شرایط بهداشتی
هنگام رنگ کردن موها،‌ قطعا این احتمال وجود دارد که مقداری از آمونیاک به پوست سر شما برسید. به همین دلیل ممکن است آمونیاک وارد جریان خون شود. همچنین بخارهای شیمیایی آن نیز قابل استنشاق هستند. اگر چه احتمال کمی وجود دارد،‌ اما آمونیاک می تواند باعث ایجاد سینوزیت، عفونت های چشمی، عفونت های گلو و مشکلات تنفسی شود. بنابراین بهتراست از آمونیاک زیاد بر روی مو ها استفاده نکنید.

پیشنهاد ما:خواص گلیسیرین ‌چیست؟ و کاربرد آن در صنعت تولیدات آرایشی و بهداشتی

رنگ موی بدون آمونیاک
به دلیل اثرات مضر آمونیاک در رنگ مو، بسیاری از تولید کنندگان رنگ مو، در تلاش اند که رنگ موها را بدون آمونیاک و یا ترکیبات سالم تری را استفاده کنند. امروزه بر روی برچسب اکثر محصولات، بدون آمونیاک، نوشته شده است. اما رنگ های دائمی که ادعا می کنند آمونیاک ندارند. همچنان حاوی یک ماده قلیایی هستند تا همان اثر لیفت کنندگی روی کوتیکول مو را داشته باشند.
دی اتانول (DEA) ، اتانول امین(MEA) و تری اتانول آمین(TEA) ‌ معمولا برای جایگزینی آمونیاک در رنگ مو استفاده می شوند. این مواد خواصی نزدیک به آمونیاک دارند با این تفاوت که رایحه آمونیاک قوی تر است. تفاوت های دیگری نیز وجود دارد که می تواند شامل فرم، رایحه، اندازه مولکولی و کیفیت نتیجه نهایی می شود.
اتانول آمین و سایر جایگزین های آمونیاک دارای مولکول های بزرگ تری هستند، به همین دلیل است که نمی توانند به راحتی به ساقه مو نفوذ کنند؛ در نتیجه رنگ هایی که از اتانول آمین استفاده می کنند، رنگ کم تری خواهد داشت. همچنین ماندگاری آن نیز کم است؛ زیرا رنگ ها به طور کامل به قشر مو تزریق نشده اند.

آمونیاک چندین دهه است که در رنگ های دائمی استفاده می شود. و رنگ زیبا و ماندگاری را بر روی مو ایجاد می کند. اما به یاد داشته باشید که این محصول می تواند باعث بروز مشکلاتی همچون تحریک پوست، خشک و وز شدن مو و یا مشکلات جدی تری مانند عفونت چشمی، سینوزیت و… را به دنبال داشته باشید. به یاد داشته باشید که رنگ موهای فاقد آمونیاک نیز از این قاعده مستثنی نیستند. و آن ها هم می توانند باعث بروز مشکلاتی از این قبیل شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید