اهمیت تصفیه آب و پساب های صنعتی

اهمیت تصفیه آب و پساب های صنعتی

بسیاری از کارخانه های صنعتی، نساجی، ورق یا بشکه شوری در فرآیند تولید محصولات خود از آب استفاده می کنند. آب در مراحل مختلف تولید دچار تغییراتی از لحاظ کیفیت و میزان آلودگی می‌ شود و در نهایت این آب به دلیل ناکار آمدی و آلودگی که به آن فاضلاب و پساب صنعتی گفته می‌ شود.اهمیت تصفیه آب و پساب های صنعتی بسیار است.

باید از سیستم تولید خارج و دفع شود. از آن جایی که دفع فاضلاب در صنایع می تواند خطراتی برای محیط زیست داشته باشد، پس باید برای حل مشکلات ناشی از فاضلاب از روش تصفیه آب و تصفیه پساب های صنعتی استفاده کرد. در ادامه به بررسی موضوع اهمیت تصفیه آب و پساب های صنعتی می پردازیم. همراه ما باشید:

اهمیت تصفیه آب و پساب های صنعتی در چیست؟

تصفیه آب یا تصفیه پساب های صنعتی، با توجه به تنوع و خطرات آلاینده های صنعتی برای محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است. فرایند تصفیه آب و پساب های صنعتی یک فرآیند مهم و کاربردی است که آب تصفیه شده را بدون هیچ گونه میکروب و آلاینده ای جهت مصرف مجدد آماده می کند. منابع آبی جهان محدود است، از این رو باید در مصرف آب صرفه جویی کرد. استفاده بهینه از آب ضروری است، از این ‌رو فرآیند تصفیه آب و پساب های صنعتی اهمیت بسیاری دارد. از مزایای تصفیه آب به صورت کلی به تامین شرایط بهداشتی برای زندگی مردم، بازیابی فاضلاب، تولید کود طبیعی، تولید انرژی و پاک نگهداری محیط زیست می توان اشاره کرد.

رودخانه ها و فاضلاب های صنعتی

از طرف دیگر آب رودخانه ها و دریاچه ها حاوی آلاینده های بسیاری مانند زباله، شن و ماسه، میکروارگانیزم های بیماری زا و گل و لای است. برای این که آب رودخانه ها و دریاچه ها قابل استفاده برای آشامیدن باشند، به مراحل مختلف نیاز است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های زیادی برای از بین بردن آلاینده هایی مثل نیترات ها، آفت کش ها، فلزات سنگین، مواد آلی و حذف طعم نامطبوع آب طراحی شده است. برخی از آلاینده های موجود در آب آشامیدنی اثرات منفی خود را در دراز مدت و پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ سال نشان می ‌دهند. مثلاً آلاینده هایی مانند سرب اگر در آب آشامیدنی وجود داشته باشند، روی هوش بچه ها تأثیر مستقیم می گذارند و باعث افت تحصیلی و عدم موفقیت آن ها در مقاطع زندگی خواهند شد. پس از این رو تصفیه آب و پساب های صنعتی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
آلاینده های ظاهری، ویژگی های ظاهری آب مثل طعم، مزه و رنگ را تحت تاثیر قرار می دهند. بیش تر این آلاینده ها به صورت مستقیم برای سلامتی ضرر ندارند، اما حضور آن ها باعث بروز مشکلاتی به صورت غیر مستقیم برای سلامتی افراد می ‌شود و باید در تصفیه آب مورد توجه قرار بگیرند. آلاینده های ظاهری شامل کدورت، حضور آهن و منگنز، بو تخم مرغ فاسد که توسط گاز هیدروژن سولفید تولید می شود و همچنین شامل بو نامطلوب می شوند.

پیشنهادما:کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع مختلف چگونه است؟

اهمیت تصفیه آب و پساب های صنعتی

اهمیت تصفیه پساب صنعتی

تصفیه فاضلاب و تصفیه پساب صنعتی از دو جنبه بسیار ضروری و با اهمیت است. فاضلاب های صنعتی به خاطر تغییرات و واکنش های شیمیایی صورت گرفته در فرآیند تولید، می توانند آلوده به موادی باشند که خروج و دفع غیر اصولی آن ها از کارخانه ها باعث نابودی محیط زیست شود. همچنین سلامت و بهداشت مردم را دچار مشکلات بسیار جدی کند. با توجه به این موارد تصفیه فاضلاب صنعتی و کنترل کردن دفع پساب های صنعتی بسیار حائز اهمیت است. جنبه دیگر اهمیت تصفیه فاضلاب صنعتی، تامین آب مورد نیاز صنایع با توجه به کمبود منابع آبی است. با تصفیه فاضلاب و حذف آلاینده ها می توان دوباره آن را به سیستم تولید بازگرداند و از این طریق در استفاده از آب صرفه جویی کرد.

تصفیه آب و پساب های صنعتی ضروری است، اگر این کار صورت نگیرد به محیط زیست، مخصوصا انسان ها آسیب جدی وارد می شود و افراد به بیماری های گوناگونی دچار می شوند. پس برای رعایت بهداشت و حفظ سلامتی انسان و محیط زیست، تصفیه آب و پساب های صنعتی الزامی است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید