آیا وجود جیوه قرمز در چرخ خیاطی قدیمی صحت دارد؟

جیوه قرمز در چرخ خیاطی قدیمی
چند وقت پیش وجود جیوه قرمز در چرخ خیاطی قدیمی، شایعه و بر سر زبان ها افتاده بود. در شبکه های اجتماعی، این شایعه ترند شد و همچنین برخی از افراد هم اعتقاد داشتند که در این چرخ ها الماس وجود دارد. به دنبال این شایعات شبکه های مجازی مثل دیوار و شیپور بستری را برای آگهی فروش چرخ های خیاطی به قیمت های چند صد میلیونی و حتی میلیاردی به وجود آورد. که البته بعدا پس از پیگیری های پلیس فتا حذف شدند. در ادامه بیشتر این شایعه را بررسی می کنیم. همراه ما باشید:

جیوه قرمز در چرخ خیاطی قدیمی  شایعه است؟

جیوه چیست؟
عنصر جیوه ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد به واسطه چینی ها و هندی ها کشف و مورد استفاده قرار گرفت. یونانیان باستان از آن برای تولید لوازم آرایشی و دارویی استفاده می کردند. در قرن های هجدهم و نوزدهم از نیترات به منظور کندن موی حیوانات و برای دوختن کلاه ها استفاده می شد. خطر استفاده از جیوه برای اولین بار توسط مصریان باستان که از طلا بودند کشف شد. از جمله فلزهای شیمیایی جیوه است که به عنوان نقره زنده شناخته می شود. این عنصر در زندگی روزمره ما کاربردهای زیادی در علم پزشکی داروسازی غذایی و… دارد. عنصر جیوه تنها فلزی هست که در دما و فشار استاندارد مایع است.
جیوه قرمز چیست؟
از نظر دانشمندان هیچ ‌ماده ای به اسم جیوه قرمز وجود ندارد. اشخاصی که تصور می کردند از این ماده برای تولید تسلیحات اتمی استفاده می شود و هر گرم آن هم بیش از ۱۰ میلیارد تومان ارزش دارد. شایعات را باور کرده بودند، در حالی که این حرف و حدیث ها جنبه علمی ندارند و از وجود خارجی برخوردار نیستند. جیوه در حقیقت فلزی است که مغناطیسی نیست و حساسیت مغناطیسی خیلی کمی دارد. این فلز انواع مختلفی دارد که از میان آن ها، جیوه قرمز از جمله ایزوتوپ های آن است. مایعی با چگالی خیلی بالا (۲۰.۲ گرم بر سامنتی متر مکعب) که در طبیعت یافت می شود. در ساخت بمب اتم به عنوان منبع نوترون ها به کار می رود، این نوع جیوه بیشتر در مناطق آتشفشانی پیدا می شود همچنین این ماده شبیه گیری سفید است و اختلاف آن ها در رنگ و کاربرد هایشان است.

جیوه قرمز در چرخ خیاطی قدیمی

کاربردها و مصارف جیوه قرمز

• جیوه در دماسنج ها، فشار سنج ها و سایر ابزارها استفاده می شود. همچنین از این فلز در تولید لوازم الکترونیکی و سایر صنایع هم بهره می برند. از آن جایی که این فلز در مقایسه با سایر فلزات رسانایی گرمایی پایین تری دارد در ساخت تلویزیون ها و تلفن های قدیمی از آن استفاده می شود.
• از جیوه قرمز در دندانپزشکی برای پر کردن حفره های دندان و پیشگیری از پوسیدگی آن استفاده می شود. از آن همچنین برای رنگ ها و لوازم آرایشی، پولیش ها و غذاهای دریایی و پسماندهای صنعتی هم استفاده می شود.
در مورد کاربردهای ارزشمند جیوه صحبت کردیم، اما این بدان معنا نیست که این فلز اصلا خطری نداشته باشد.بخار این فلز چون بدون رنگ و بو است پس مطمئنا سمی هستند و نباید در چنین محوطه ای نفس کشید.
جیوه قرمز در چرخ خیاطی
جیوه قرمز فلزی که در دما و فشار استاندارد، مایع است. و حساسیت مغناطیسی خیلی کمی دارد. این جیوه کاربردهای بسیاری در عرصه پزشکی، ‌دندان پزشکی، لوازم آرایشی و لوازم الکترونیکی دارد. اما این بدان معنی نیست که عوارض نداشته باشد، بلکه تاثیرات مخرب زیادی هم دارد. در مورد شایعه وجود جیوه در چرخ های خیاطی هم این خبر اصلا صحت ندارد و شایعه ای بیش نیست.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۸ از ۵
از مجموع ۸ رای

One thought on “آیا وجود جیوه قرمز در چرخ خیاطی قدیمی صحت دارد؟

  1. سید محسن از کرمان says:

    سلام چند سنگ جیوه نقره ایی و جیوه سبز وابی هم دارن روی هم رفته بالای پنجاه کیلو دارم خریدار هست میخوام بفروشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید