خطرات اسید سولفوریک

به‌طور حتم نام اسید سولفوریک را شنیده‌اید. این اسید به‌عنوان یکی از مواد شیمیایی پر کاربرد در صنعت مطرح است و آن را در گروه اسیدهای قوی معدنی طبقه بندی طبقه بندی کرده‌اند. فرمول شیمیایی آن   H2SO4  می‌باشد . و با نام‌هایی از قبیل سولفوریک اسید، جوهر گوگرد و سولفات هیدروژن نیز شناخته شده است. این ماده پرکاربرد بسیار خطرناک است و در حین استفاده از آن باید ایمنی کافی را رعایت کنید. در این مطلب با شما هستیم تا از خطرات اسید سولفوریک  صحبت کنیم تا در حین کار با آن دچار حادثه نشوید. پس با ما همراه باشید.

خطرات اسید سولفوریک

مشخصات و کاربرد اسید سولفوریک در صنعت

اسید سولفوریک مایعی بی رنگ و غلیظ می‌باشد که در دمای ۱۰ درجه سانتی گراد منجمد شده و در دمای ۳۳۵۵ درجه سانتی گراد نیز به نقطه جوش می‌رسد.در خصوص موارد استفاده و کاربرد آن خوب است بدانید که این ماده به عنوان یک ماده پرکاربرد صنعتی شناخته شده است و کاربرد آن به طور خلاصه شامل موارد زیر می‌باشد:

۱- تهیه انواع کودهای شیمیایی

۲- صنعت آهن و فولادسازی

۳- تولید مواد شمیایی از جمله حشره کش

۴- صنایع تولید کاغذ

۵- تصفیه مواد و مشتقات نفتی در پالایشگاه‌های صنعتی

۶- مواد پاک کننده مصنوعی

۷- جداسازی مس از سنگ معدن مس

۸- استخراج اورانیوم

۹- احیای آلومینیوم

۱۰- مواد رنگی از قبیل نایلون رنگی

۱۱- مواد منفجره

و …

خطرات اسید سولفوریک و لوزی خطر

همان طور که گفته شد اسید سولفوریک جزو مواد خطرناک و بسیار خورنده است که در زمان کار با آن بایستی نکات ایمنی را رعایت کنید. رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت با این اسید کار کنید و نگران ایجاد مشکل نباشید.

لوزی خطر اسید سولفوریک

نکات ایمنی و عوارض جانبی اسید سولفوریک را بشناسید.

چنانچه در حین کار، بدن شما با این ماده تماسی پیدا کرد، امکان ایجاد سوختگی شدید وجود دارد. همچنین در صورت تماس آن با چشم‌ها، ممکن است اثرات جبران ناپذیری بر ایجاد شود و حتی باعث کوری چشم شود.

استنشاق بخار گاز اسید سولفوریک چه اثراتی دارد؟

استنشاق بخار گاز اسید سولفوریک بسیار سمی است در نتیجه باید توجه داشه باشید.که هنگام کار با آن در فضای باز قرار بگیرید و هرگز داخل فضای بسته با این اسید کار نکنید. چنان چه بخارات این اسید سمی را استنشاق نمایید، منجر به تحریک شدید مخاط بینی و حلق  می‌گردد و صدمات جبران ناپذیری به مجاری تنفسی شما وارد می‌کند. در صورتی که میزان این بخارات سمی از حد مجاز عبور کند، بروز سرفه‌های شدیدی را در پی دارد. و حتی ممکن است باعث تنگی نفس شود که بسیار خطرناک و برای سلامتی مضر است.

توجه داشته باشید که اگر میزان استنشاق این اسید در مقادیر بالاتر اتفاق بیفتد، منجر به آب آوردن ریه‌ها می‌گردد. در نتیجه در فرد تنگی نفس خیلی شدیدی رخ می‌دهد.همچنین یکی از نکات مهم دیگر این است که در زمان جابجایی اسید سولفوریک و حمل و نقل احتیاط لازم را داشته باشید .و هرگز بدون لباس و محافظ با آن تماس نداشته باشید.در زمان نشت تانکر، مراقب باشید و برای برداشتن مایع ریخته شده از دست بدون دستکش استفاده نکنید.برای کاهش بخار خطرناک این اسید بهتر است از اسپرهای مخصوص استفاده نمایید.

در صورت ریخته شدن اسید سولفوریک بر روی زمین چه باید کرد؟

چنانچه اسید سولفوریک بر روی زمین ریخته شد، بهترین کار این است که بر روی سطح آن، خاک، شن و ماسه بریزید تا برای سلامتی انسان‌ها تهدید کننده نباشد.مراقب باشید تا هرگز این اسید به فاضلاب راه پیدا نکند. زیرا بسیار سمی و خطرناک است.

جمع بندی خطرات اسید سولفوریک

اثرات و عوارضی که این اسید ایجاد می‌کند، عوارض طولانی مدت است.و در بیشتر مواقع این اثرات تا سال‌ها باقی می‌ماند. مد نظر داشته باشید که تماس مداوم با اسید سولفوریک، منجر به تحریک شدید ریه‌ها و آب آوردن آن‌ها می‌گردد. این مشکلات سبب ایجاد بیماری برونشیت می‌شود و با خود سرفه، خلط و تنگی نفس را به‌همراه دارد. همچنین مشکلات معده، دندان، دستگاه تنفسی، همه از اثرات تماس زیاد با اسید سولفوریک است. که باید در حین کار با آن نکات ایمنی رعایت شود. در غیر این صورت سلامتی فرد به خطر افتاده و دیگر نمی‌توان برای آن فرد چاره‌ای اندیشید

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۸ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید