رنگ خوراکی طبیعی و مصنوعی

رنگ خوراکی طبیعی و مصنوعی

 

 

رنگ خوراکی طبیعی و مصنوعی چیست؟ چه تفاوتی بین این رنگ های خوراکی وجود دارد؟ آیا رنگ خوراکی طبیعی و مصنوعی برای سلامتی مضر هستند؟ چنانچه می خواهید که در رابطه با این رنگ های خوراکی که به وفور مورد استفاده قرار می گیرند، اطلاعاتی به دست اورید با ما همراه باشید و مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

رنگ های خوراکی در انواع طبیعی و مصنوعی از جمله موادی هستند که به وفور در تولید مواد غذایی استفاده می شوند و در صنعت غذایی کاربرد بسیار زیادی دارند. در واقع رنگ خوراکی معولا برای زیبایی و جذابیت خوراکی ها و تزئین مواد غذایی استفاده می شوند و خاصیت دیگری ندارند.با این وجود با مصرف رنگ خوراکی هیچ یک از نیازهای طبیعی بدن انسان تامین نمی شود.

 

رنگ خوراکی طبیعی و مصنوعی کدام بهتر است؟

 

رنگ خوراکی به صورت کلی دارای دو نوع مختلف است که عبارتند از:

 

رنگ خوراکی طبیعی:

 

رنگ خوراکی طبیعی به گروهی از رنگ های خوراکی گفته می شود که از مواد طبیعی ساخته می شوند و معمولا برای تولید انها از گیاهان بهره برده می شود. به عنوان مثال: کاروتن موجود در هویج و کلروفیل موجود در اسفناج از جمله موادی هستند که برای تولید رنگ خوراکی طبیعی استفاده می شوند.رنگ های خوراکی از نوع طبیعی برای سلامتی انسان هیچ گونه ضرر و یا عوارضی ندارند و محققان مصرف آن را در برخی از مواقع برای سلامتی انسان مفید نیز در نظر می گیرند.

 

انواع رنگ خوراکی طبیعی و مصنوعی

انواع رنگ خوراکی طبیعی:

 

برخی از رنگ های خوراکی طبیعی که برای تولید مواد غذایی استفاده می شوند. محصولات غذایی  از قبیل زیر هستند:

کلروفیل:

کلروفیل یک رنگدانه طبیعی است که آن را می توان در تمامی گیاهان خوراکی که به رنگ سبز هستند پیدا کرد. کلروفیل معمولا برای تولید مواد غذایی نظیر: آبنبات، بستنی و … استفاده می شود و به کار بردن آن در تولید مواد غذایی معمولا طعمی نظیر نعنا را در خوراکی ایجاد میکند.

آنتوسیانین:

آنتوسیانین رنگدانه ای به رنگ آبی و بنفش است که در مواد غذایی نظیر: بلوبری، تمشک، انگور، کلم قرمز و … وجود دارد. از آنجایی که آنتوسیانین یک رنگدانه محلول در آب است از آن برای تولید رنگ در خوراکی های آبکی نظیر: نوشابه، ژله و … استفاده می شود.

 

آنتوسیانین

رنگ خوراکی مصنوعی:

 

رنگ خوراکی مصنوعی در مقایسه با رنگ های طبیعی در گروه افزودنی های مواد غذایی در نظر گرفته می شوند که به کار بردن آنها در صنعت غذایی مختلف نیاز به دریافت مجوز دارد.

از این رنگ های خوراکی مصنوعی متاسفانه به وفور در کشور های مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال: برای تولید نوشابه، آبنبات، پوشش شکلات ها و … از این رنگ ها استفاده می گردد.

رنگ های خوراکی مصنوعی در مقایسه با رنگ های طبیعی که هیچ عوارضی را برای انسان ایجاد نمی کنند، برای سلامتی انسان ها مضر هستند.و محققان بر این باورند که رنگ های خوراکی مصنوعی باعث بروز مشکلاتی نظیر: بیش فعالی در کودکان، بروز واکنش های آلرژیک، سرطان، رفتارهای نا آرام و … در افراد می گردند.

انواع رنگ خوراکی مصنوعی:

با وجود اینکه رنگ های خوراکی مصنوعی برای سلامتی انسان مضر هستند .و باید حتما مجوز استفاده از انها ارائه داده شده باشد، سازمان غذا و دارو تنها هفت مدل از رنگ های خوراکی مصنوعی را مجاز در نظر گرفته است که به کار بردن آنها هیچ عارضه ای برای انسان ایجاد نمی کند. این رنگ های مصنوعی خوراکی عبارتند از:

 

  • Brilliant blue fcf
  • Indigotine
  • Fast green fcf
  • Erythrosine
  • Allura red ac
  • Tartrazine
  • Sunset yellow fcf

 

چرا رنگ خوراکی مصنوعی جایگزین رنگ خوراکی طبیعی شده است؟

 

متاسفانه عوامل مختلفی باعث شده اند تا در صنعت غذایی به جای استفاده از رنگ طبیعی از رنگ های مصنوعی خوراکی استفاده شود که این عوامل از قبیل زیر هستند:

  • بالا بودن قیمت رنگ های طبیعی خوراکی در مقایسه با رنگ های مصنوعی
  • از بین رفتن خاصیت رنگی و یا تغییر رنگ در انواع طبیعی رنگ ها بر اساس دلایلی مانند: تغییرات دما
  • به وجود آوردن طعم نا مناسب و نا خوشایند در مواد غذایی در صورتی که به میزان زیادی از رنگ طبیعی استفاده شود.

تمامی این موارد باعث شده اند تا رنگ خوراکی طبیعی و مصنوعی با هم جایگزین شوند و در برخی از مواقع امکان استفاده از رنگ طبیعی در صنایع غذایی وجود نداشته باشد.

 

کلام پایانی:

با وجود مطالب شرح داده شده در خصوص رنگ خوراکی طبیعی و مصنوعی در مجموعه پرهام شیمی توصیه می کنیم .که تا حد ممکن از مصرف خوراکی هایی که با استفاده از رنگ مصنوعی تولید می شوند بپرهیزید. و در صورت تمایل برای تهیه مواد غذایی در خانه خودتان اقدام کنید تا آسیبی به شما وارد نشود.

 

 

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید