روش‌های عبور آب از مواد شیمیایی

روش‌های عبور آب از مواد شیمیایی

همان طور که می دانید صنعت آب اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع مصرف آب در دو بخش صنعتی و آب شرب شهری موضوعی است که همیشه مطرح بوده و همواره برای آن راهکارهایی ارائه شده است. در خصوص آب شهرب شهری روش‌هایی وجود دارد که برای تصفیه آن به‌کار گرفته می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما مخاطبان عزیز را با روش‌های عبور آب از مواد شیمیایی آشنا سازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای تصفیه آب شهری چه کاری لازم است انجام شود

به طور حتم می دانید که آب شرب شهری طی مراحل مختلفی تصفیه می‌شود. که این مراحل شامل اختلاط آب با کلر به منظور گندزدایی آن است. در حقیقت از این طریق رشد جلبک ها کنترل خواهد شد. در مرحله دوم، باید عمل رساندن هوا به مایع انجام شود تا از این طریق گازهای آلوده کننده از سیستم خارج شوند. البته توجه داشته باشید که در این وضعیت سطح اکسیژن نیز در آب افزایش می یابد. در مرحله سوم، آب به طور راکد باقی می‌ماند تا بخش اعظمی از آلودگی ها از این طریق ته نشین گردند.

خوب است بدانید که از این پساب باقیمانده جهت مصارف زراعتی استفاده می‌شود. علاوه بر آن جهت موثر بودن این فرآیند از مش‌هایی که دارای سوراخ ریز هستند، آن را عبور می‌دهند ضمن این که به آن مواد گند زدا نیز اضافه می‌کنند. در نهایت، انعقاد صورت می‌پذیرد. در نتیجه از طریق موادی از قبیل کمک منعقد کننده، ذرات ریز باقیمانده سنگین تر شده و از آب جدا می شوند. البته توجه داشته باشید که این عمل در این بخش پایان نمی‌پذیرد و این مراحل همچنان ادامه دارند. فیلتر نمودن آب یکی از موارد بسیار مهمی است که باید لحاظ شود. فیلترهایی از جمله فیلترهای شنی قادر هستند ذرات ریز را جداسازی کنند. البته تمام مراحل تصفیه تنها با این ترتیب انجام نمی‌شود و ممکن است عوامل دیگری نیز در آن دخیل باشند.

مراحل تصفیه آب با دستگاه تصفیه آب

برای تصفیه آب لازم است مراحل متعدد فیزیکی و شیمیایی انجام شود تا آب برای مصرف شرب و یا برای مصرف در صنایع آماده شود. معمولا این مراحل ساده نیستند .و پیچیدگی‌هایی دارند. اگرچه در حقیقت هدف نهایی این است که پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و میکروبی در آب را به میزان تعیین شده در استانداردهای مصرف برسانیم. البته با توجه ویژگی منبع طبیعی آب و هدف تصفیه، می‌توان از روش‌های متعددی استفاده کرد. توجه داشته باشید که در برخی از این روش‌ها مانند مراحل ضدعفونی آب، انعقاد و لخته سازی، آهک‌زنی و … از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که بعضی از این مواد شیمیایی، دارای فرمول شیمیایی ساده و مشخص می باشند. و بعضی دیگر متشکل از مواد فرموله شده با ویژگی‌های خاص و ارتقا یافته هستند.

توجه داشته باشید که تنها دستگاه تصفیه آب برای آب شرب شهری نیست. و از آن در کاربردهای صنعتی نیز استفاده می‌شود. نقش آن در واقع به منظور خنک کنندگی است. مشکلات مختلفی مانند خوردگی، رسوب‌ گذاری، تولید کف و آلودگی میکروبی ممکن است انجام پذیرد در نتیجه مواد شیمیایی نقش بسیار حیاتی در کنترل این موانع و مشکلات بر عهده دارند.

یکی دیگر از مراحلی که برای تصفیه آب انجام می‌شود، عمل نمک زدایی است. در این فرایند عمل جداسازی املاح محلول از آب‌های شور انجام می‌شود و از این طریق آب شیرین برای مصارف شرب یا صنعتی تولید می‌گردد. البته روش‌های نمک زدایی تنها به یک روش محدود نمی‌شود ولی در همه این روش‌ها، مواد شیمیایی به کار می‌رود.

 

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به طور خلاصه شما عزیزان را با روش‌های عبور آب از مواد شیمیایی آشنا سازیم. مد نظر داشته باشید که این مراحل نیاز است. به درستی انجام شود تا آب شرب شهری و یا آب برای مصارف صنعتی تهیه شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید