روش تولید آب اکسیژنه صنعتی

روش تولید آب اکسیژنه صنعتی

آب اکسیژنه چیست؟ روش تولید آب اکسیژنه در صنعتی به چه صورت می باشد ؟

آب اکسیژنه‎ یک ترکیب شیمیایی از هیدروژن پراکسید است که خواص ویژه ای دارد. این ترکیب در ظاهر شباهت زیادی به آب دارد، اما ویسکوزیته آن نسبت به آب پایین تر است. با توجه به اینکه اتم اکسیژن در آب اکسیژنه یک عدد بالاتر از مولکول آب است، پس در صنایع مختلف کاربردهای زیادی را به خود اختصاص داده است. در صورتی که قصد دارید با روش های تولید این ترکیب پرکاربرد آشنا شوید، در ادامه ما را همراهی کنید:

 

آب اکسیژنه چیست؟

آب اکسیژنه با عنوان هیدروژن پراکسید نیز شناخته  می شود و یک نوع اسید ضعیف محسوب می گردد. این ماده یک مایع بی رنگ است و به عنوان یک ماده اکسید کننده در صنایع و منزل کاربردهای بسیار زیادی دارد. آب اکسیژنه با فرمول شیمیایی H2O2  شناخته می شود که یک عدد اکسیژن بیشتر از ترکیب آب دارد. این ماده را با درصدهای وزنی ۳، ۳۰، ۳۵، ۶۰ و ۷۰ درصد تولید می کنند. اگرشما  قصد نگهداری از این ترکیب را دارید، باید آن را در محیط های تاریک و سرد قرار دهید‌.

تولید آب اکسیژنه در صنعت بسیار آسان است و با استفاده از کمترین مواد، در زمان کم تولید می شود. با توجه به اینکه این ترکیب هیچ گونه ضرری برای محیط زیست ندارد و مواد جانبی مضر نیز تولید نمی کند، پس امروزه به عنوان مواد مفید در صنایع مختلف از آن استفاده می کنند‌ و پرکاربرد است.

آب اکسیژنه

 

روش تولید آب اکسیژنه در صنعت

با پیشرفت امکانات و تجهیزات، امروزه آب اکسیژنه را با استفاده از دو روش متداول تولید می کنند. در این مواقع با توجه به شرایط و امکانات یک روش مناسب برای تولید آب اکسیژنه استفاده می شود. روش های تولید این ترکیب پرکاربرد عبارت است از:

  • خود اکسایش: در صنعت با استفاده از فرایند خود اکسایش می توان یک ترکیب مهم و پرکاربرد را ایجاد کرد. در این روش دو-اتیل‌آنتراکوئینون که جزو مشتقات آنتراکینون است، با هیدروژن واکنش نشان می دهند و در نهایت باعث تولید آنترا هیدروکینون می‌ شوند. در این فرایند از پالادیوم نیز به عنوان یک ماده کاتالیزور استفاده می کنند که سرعت انجام واکنش را به صورت چشمگیر افزایش می دهد.
  • الکترولیز: یک روش دیگر برای تولید آب اکسیژنه، الکترولیز است که در این فرایند از ترکیب سولفوریک ۵۰ درصد استفاده می شود و نقش بسیار مهمی را برعهده دارد. در این روش سرعت واکنش با استفاده از الکترولیز محلول سولفوریک‌ اسید و سولفات‌ هیدروژن‌ آمونیوم، افزایش می یابد و در نهایت آب اکسیژنه تولید می شود.

امروزه روش خود اکسایش، رایج ترین روش برای تولید آب اکسیژنه است و در چندین کشور نیز از این روش استفاده می کنند. استفاده از آنتراکینون برای تولید آب اکسیژنه، بهترین روش محسوب می شود. در زمان های قدیم بیشتر از روش الکترولیز، برای تولید آب اکسیژنه استفاده می کردند که امروزه کاربرد چندان زیادی ندارد.

 

کاربردهای آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یک ماده رایج در بین مردم است که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف از جمله کاربرد آب اکسیژنه در کشاورزی دارد. امروزه در صنایع غذایی نیز از این ترکیب مفید استفاده می شود و مزایای بسیار زیادی دارد. این ترکیب به صورت مایع بی رنگ تولید می شود که مزه ای تلخ دارد. برخی از کاربردهای مهم آب اکسیژنه عبارت است از:

  • لوازم آرایشی بهداشتی: با توجه به اینکه آب اکسیژنه خاصیت اکسید کننده هیدروژن پراکسید دارد، پس برای تولید مواد ضدعفونی و سفید کننده گزینه ای بسیار مناسب محسوب می شود. از این ترکیب به عنوان یک ماده ضد میکروب در انواع محصولات آرایشی استفاده می کنند. همچنین در تولید مواد بهداشتی مانند خمیر دندان، آب اکسیژنه به عنوان ماده سفید کننده کاربرد دارد.
  • صنایع غذایی: آب اکسیژنه خاصیت اکسید کنندگی دارد؛ به همین دلیل برای تولید آراد، روغن، سفید تخم مرغ و غیره در کشورهای مختلف از آن استفاده می کنند.
  • معدن: در این صنایع از آب اکسیژنه برای تولید اکسیژن استفاده می کنند و با توجه به خاصیت اکسید کنندگی که دارد، بسیار پرکاربرد شده است.
  • کشاورزی: آب اکسیژنه در صنعت شیمیایی جزو مهم ترین مواد محسوب می شود؛ زیرا وقتی که این محلول را بر روی گیاهان بپاشند، انواع میکروب، باکتری، آفات و غیره را از روی محصولات پاک می کند.
  • ضدعفونی کننده: این محلول به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده در التهاب لثه و ضدعفونی آب آشامیدنی اهمیت بسیار زیادی دارد.
  • نظافت: امروزه از این ماده در انواع مایع ظرفشویی و پاک کننده استفاده می کنند که برای نظافت توالت، حمام و غیره یک ماده بسیار مفید و کاربردی است. با توجه به خاصیت سفید کنندگی که این ترکیب دارد، تمام سطوح را به خوبی تمیز می کند و انواع لکه ها را از بین می برد.

 

ویژگی های آب اکسیژنه

با توجه به اینکه آب اکسیژنه دارای خواص و ویژگی های بسیار زیادی است، پس امروزه در صنایع گوناگون به کار می رود. زمانی که این ترکیب را در مقابل نور خورشید قرار دهید، به آب و اکسیژن تبدیل می شود. این ترکیبات در محیط های اسیدی به صورت آهسته و برعکس در محیط های بازی  با سرعت بالاتر تجزیه می شوند. با استفاده از نور و گرما می توان سرعت واکنش آب اکسیژنه را افزایش داد. پس با توجه به این موارد، شما باید آب اکسیژنه را در یک محیط تاریک و خنک نگهداری کنید.

باید توجه داشته باشید که  اگر آب اکسیژنه را در مدت زمان طولانی در انبار نگهداری کنید، با سرعت بالا تجزیه می گردد و در نهایت آب تولید می شود. بعضی از مواد مانند: گرد دی اکسید منگنز و گرد فلزات، فرایند واکنش دهی آب اکسیژنه را دچار اختلال می کنند. اگر به ترکیب محلول آب اکسیژنه میزان کمی پایدار کننده مانند اسید فسفریک، اوره، اسید بنزوئیک و غیره اضافه کنید، این ترکیب تخریب می شود. آب اکسیژنه ویژگی بسیار مفیدی دارد که برای حذف میکروب ها، کاهش بو و سفید کنندگی از آن استفاده می کنند. باید توجه داشته باشید که این ماده شیمیایی است و قابل خوردن نیست.

 

سخن پایانی :

یک ماده شیمیایی رایج در دنیای امروز، آب اکسیژنه است که با عنوان هیدروژن پراکسید نیز شناخته می شود. امروزه این مواد را با استفاده از فرایند خود اکسایش تولید می کنند، اما در زمان های گذشته برای تولید این ترکیب، از فرایند کاتالیزور استفاده می کردند. در کل فرآیند تولید این ترکیب بسیار آسان است و با کمترین مواد ممکن می توان آن را تولید نمود. با توجه به خواص ویژه ای که این ترکیب دارد، امروزه در صنایع مختلف به کار می رود.

 

 

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۱ از ۵
از مجموع ۷ رای

2 thoughts on “روش تولید آب اکسیژنه صنعتی

  1. فردین جوادی says:

    با درود و عرض ادب، مطالب آموزنده و کوتاه بود و از نظر بنده نکات کاربردی و مفید در این مقاله وجود داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید