پاک کردن آلودگی ها و چربی ها در بسیاری از مواقع سخت و نفس گیر است و به راحتی نمی توان از شر آنها خلاص شد. از این جهت در صنایع تولید مواد شوینده از ترکیبات شیمیایی مختلفی در تولید شوینده و چربی گیر استفاده می شود که از بین بردن چربی ها و لکه ها را به واسطه این مواد شیمیایی و محصولات به میزان زیادی راحت تر می شود.

به عبارت دیگر می توان گفت که شوینده ها مواد بسیار کاربردی در زندگی روزمره ما هستند که به کمک آنها می توان پاکیزگی را برای هر محیطی به ارمغان آورد.اولین شوینده و چربی زدایی که در تاریخ جهان تولید شده است، صابون می باشد که قرن ها از تولید آن می گذرد و امروزه انواع جدیدتر و قوی تری از شوینده ها تولید شده اند.پرهام شیمی یکی از بزرگ ترین ارائه دهندگان و وارد کنندگان شوینده و چربی گیر در کشور است که میخواهیم در این مجموعه به بررسی مواد شیمیایی به کار رفته در شوینده ها بپردازیم.

شوینده و چربی گیر

 

مواد شیمیایی موجود در شوینده و چربی گیر چیست؟

در رابطه با مواد شیمیایی که در تولید شوینده و چربی گیر ها به کار می روند باید اشاره کنیم که امروزه مواد شوینده انواع مختلفی دارند که هر یک از آنها برای امور مختلفی به کار می روند. به عنوان مثال: شامپو یک مواد شوینده برای شست و شوی سر است و پودر ماشین لباسشویی یک شوینده برای شست و شوی لباس است.

از این جهت مواد شیمیایی که در تولید و ساخت شوینده ها به کار می روند بر اساس نوع مواد شوینده متفاوت هستند که برخی از آنها را بررسی خواهیم کرد.

مواد شیمیایی به کار رفته در تولید شامپو:

برای تولید شامپو از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می شود که برخی از این مواد مانند: ویسکوزیته به منظور ایجاد رنگ و بو در شامپو استفاده می شود که قدرت کف کنندگی شامپو را نیز افزایش می دهند.

سورفکتانت نیز از دیگر اجزای تشکیل دهنده شامپو است که برای پاک کنندگی سر به آن اضافه می شود و چربی های موجود بر روی سر را از بین می برد. علاوه براین موارد در تولید شامپو از مواد شیمیایی دیگری نیز استفاده می شود که این مواد عبارتند از:

  • کوکامیدوپروپیل به منظور کاهش تحریکات پوستی
  • اسید سیتریک به منظور از بین بردن شوره در شامپو های ضد شوره
  • و…

مواد شیمیایی به کار رفته در پودر لباسشویی:

مهم ترین مواد شوینده و چربی گیر که در تولید و ساخت پودر لباسشویی به کار می روند نظیر زیر هستند:

  • پربورات به منظور سفید کنندگی قوی
  • سدیم فسفات برای کاهش میزان چروک شدن لباس ها
  • تترا استیل اتیلن به منظور از بین بردن لکه لباس و سفید کردن آنها
  • و…

 

مواد شیمیایی استفاده شده در تولید وایتکس:

همان طور که می دانید وایتکس یک ماده شوینده بسیار قوی است که از قدرت سفید کنندگی بسیار بالایی برخوردار است و از آن برای تمیز کردن لباس و یا سطوح استفاده می شود. در تولید این ماده از مواد شیمیایی به شرح زیر استفاده می گردد:

  • سود سوز آور به منظور از بین بردن رنگ
  • سدیم هیدروکسید که همچون سود سوز آور خاصیت رنگ بری دارد
  • سود پرک که برای از بین بردن لکه ها و سفید کردن مورد استفاده قرار می گیرد

 

مواد شیمیایی به کار رفته در تولید مایع ظرفشویی:

از اصلی ترین ترکیبات شیمیایی که در تولید مایع ظرفشویی استفاده می شوند. باید به آلکیل بنزن و همچنین سولفونیک اسید اشاره کرد که هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند. و بسیار تجزیه پذیر هستند. از دیگر مواد استفاده شده به این منظور باید به تری اتانول آمید اشاره کرد از قدرت کف کنندگی بسیار زیادی برخوردار است و از ایجاد حساسیت های پوستی جلوگیری می کند.

گلیسیرین از دیگر موادی است که برای نرم کردن پوست در مایع ظرفشویی استفاده می شود.فرمالین از دیگر موادی است که از رشد میکروب ها جلوگیری می کند و مانع از فاسد شدن مایع ظرفشویی می شود.

چند نمونه شوینده و چربی گیرهای صنعتی:

تگزاپن

رنگ ها ی بهداشتی 

اسانس های بهداشتی

فرمالین

پارافین مایع و جامد

پارافین بهداشتی

گلیسیرین

سود مایع

سود پرک ایرانی و چینی

سود گرانول روس و عربستان

دیسکلر

فروکلین

چربی گیر آهن

کلام پایانی شوینده و چربی گیر:

شوینده و چربی گیر را در مجموعه پرهام شیمی بررسی کردیم. اما لازم به ذکر است که علاوه بر این مواد شیمیایی از مواد شیمیایی دیگری نیز در تولید این شوینده ها استفاده می شود . و ما فقط به برخی از انها اشاره داشتیم.

در صنعت از مواد مختلفی جهت تمیز کردن قطعات صنعتی استفاده میشود.و همچنین شوینده و چربی گیر در تولید قطعات صنعتی پس از انجام عملیات تولید چربی و آلودگی روی قطعات را میپوشاند،در زمراحل نهایی و بسته بندی و تمیز کاری قطعات و رنگ کاری ،پوشش ها و آبکاری انجام میشود. که برای پوشش با دوام و  باکیفیت  و افزایش مقاومت  ازچربی گیر ها استفاده میکنند. چربی گیرها براساس چندین مکانیزم فیزیکی وشیمیایی مانند صابونی شدن و امولوسیون شدن انجام میشوند.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *