مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع نساجی

مواد شیمیایی صنایع نساجی

از مواد شیمیایی در صنایع نساجی چه استفاده ای می شود؟ مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع نساجی چه هستند؟ آیا می خواهید با انواع مواد شیمیایی که در این صنعت به کار می روند،آشنا شوید؟ پس پیشنهاد می کنیم که از مطالعه این مطلب غافل نشوید.

صنایع نساجی در واقع به فعالیت هایی گفته می شود که هدف از آنها تولید نخ و منسوجاتی است که از نخ به دست می آیند. مدت زیادی است که در این صنایع از مواد شیمیایی نیز استفاده می شود تا به واسطه این مواد شیمیایی بتوان کیفیت منسوجات را افزایش داد.

مواد شیمیایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند، انواع مختلفی دارند که هر کدام از انها کاربرد متفاوتی دارند. در میان این مواد شیمیایی برخی از آنها به میزان بیشتری در صنایع نساجی مورد استفاده قرار می گیرند.

مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع نساجی چیست؟

در صنایع نساجی همان طور که گفته شد، از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می شود که برخی از انها از قبیل زیر هستند:

  • استیک اسید
  • صابون آنیونیک
  • اسید فرمیک
  • نرم کن نانیونیک
  • سود
  • سدیم آلژینات
  • کربنات سبک
  • پلی وینیل الکل
  • آب اکسیژنه
  • بی کربنات سدیم
  • سود پرک
  • پارافین
  • و…

تمامی این مواد شیمیایی در صنایع نساجی مورد استفاده قرار می گیرند. و کاربرد زیادی دارند اما این مواد شیمیایی در گروه مهم ترین مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع نساجی محسوب نمی شوند.

مراحل تولید نخ در صنایع نساجی:

اصول صنایع نساجی و نوع فعالیت در صنایع نساجی و ریسندگی به تولید نخ و پارچه و لباس مرتبط  است.مرحله اوایه تولید الیاف  و سپس تبدیل الیاف به نخ است.که خود نخ به پارچه و منسوجات صنعتی تبدیل می گردد.و در مرحله پایانی به چاپ و رنگرزی پرداخته می شود.در مراحل تکمیلی تولید از مواد شیمیایی از قبیل پارافین جهت افزایش مقاومت و رزین و سفید شدن پارچه استفاده می گردد.نوع الیاف و و توانایی آن در جذب مواد شیمیایی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. انجام این مراحل با عث افزایش کیفیت و درخشندگی پارچه و همچنین افزایش لطافت و ترمی پارچه می شود.

مهم ترین مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع نساجی چه می باشند؟

 

در واقع مهم ترین مواد شیمیایی که به این منظور استفاده می شوند، از قبیل زیر هستند:

ماده شیمیایی کریر:

این ماده شیمیایی به دو شکل مایع و یا پودری در صنایع نساجی استفاده می شود .که هدف از به کار بردن این ماده یکنواخت کردن رنگ پارچه ها و رنگرزی متریال های ساخته شده از پلی استری است.

ماده شیمیایی نرم کن کاتیونیک پرک:

ماده شیمیایی که تحت عنوان نرم کن کاتیونیک پرک شناخته می شود در واقع یک نرم کننده کاتیونی است که از سازگاری بسیار بالایی با الکترولیت های موجود در رزین برخوردار است.این نرم کننده ظاهری شبیه به پرک دارد و باید با میزان مناسب آن را با آب ترکیب کرد.

از جمله بارزترین مزایای استفاده از این ماده شیمیایی در نساجی باید گفت که نرم کن کاتیونیک باعث افزایش استحکام، لطافت و نرمی پارچه می شود و از زرد شدن پارچه جلوگیری به عمل می آورد.

لازم به ذکر است که نرم کن کاتیونیک پرک در دو نوع ایرانی و ترک قابل تهیه است که انواع ترک آن برای الیاف طبیعی و مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

نرم کن میکرو سیلیکونی:

نرم کن میکرو سیلیکونی که در صنایع نساجی استفاده می شود در واقع یک ماده شیمیایی بی رنگ و بی شفاف است که آن را با الیاف طبیعی و مصنوعی و ترکیبات انها مورد استفاده قرار می دهند.

استفاده از نرم کن میکرو سیلیکونی باعث می شود که ظاهر پارچه ها بسیار شفاف و درخشان شوند و از بروز لکه هایی که شبیه به چربی هستند بر روی پارچه جلوگیری به عمل آید.

علاوه بر آن با به کار گیری این ماده شیمیایی در صنایع نساجی می توان استقامت پارچه را در حین شست و شو افزایش داد.

نرم کن سیلیکونی از مزایای بسیار زیادی برای پارچه برخوردار است که به همین دلیل در گروه بهترین مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع نساجی قرار گرفته است. این ماده از بروز تاثیرات منفی بر روی شیلد جلوگیری می کند و قابلیت دوخت پارچه را افزایش می دهد.همچنین لازم به ذکر است که استفاده از آن برای سیستم رمق کشی و فولادر مناسب است.

ماده شیمیایی نفوذ دهنده:

نفوذ دهنده یک ماده شیمیایی سفید رنگ است که در برابر دمای بالا بسیار مقاوم است و از آن به عنوان یک نفوذ دهنده برای سفید کردن پارچه های پنبه ای استفاده می شود.

فروش مواد شیمیایی صنایع نساجی در پرهام شیمی:

مواد شیمیایی مورد نیاز صنایع نساجی و برخی از مهم ترین انها را در مجموعه پرهام شیمی مورد بررسی قرار دادیم تا شناخت کافی از این مواد شیمیایی داشته باشید. در قسمت پایانی باید اشاره کنیم که علاوه بر مواد ذکر شده در این مطلب تعداد بسیار زیاد دیگری از مواد شیمیایی نیز در صنعت نساجی استفاده می شوند که مجال شرح همه انها در این مطلب وجود نداشته است.برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه سایر مطالب درج شده در پرهام شیمی را مطالعه نمایید و به اطلاعات خود بیفزایید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید