همه چیز درباره سولفات آلومینیوم

همه چیز درباره سولفات آلومینیوم

در این مطلب قصد داریم شما را با سولفات آلومینیوم، خواص، ویژگی‌ها، کاربرد و موارد استفاده آن در صنعت آشنا سازیم. خوب است بدانید که این ماده شیمیایی سفید رنگ در صنعت به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد و از کاربردهای بالایی برخوردار است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.تا همه چیز درباره سولفات آلومینیوم را بدانید.

معرفی سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم (Aluminium sulfate) نوعی ماده شیمیایی سفید رنگ است که به شکل مایع و یا پودر کریستالی وجود دارد. این ماده معمولا با خلوص ۱۷ درصد با فرمول شیمیایی Al2(SO4)3 می‌باشد. سولفات آلومینیوم را با نام‌های دیگری از جمله زاج آلومینیوم، نمک آلومینیوم، زاج سفید سنتی، زاج آلوم، زاج عطاری، زاج سفید عطاری، آلومینیوم تری سولفات و آیوپاک هگزا دکا هیدرات نیز می‌شناسند. خوب است بدانید که این ماده دارای قدرت منعقد کنندگی بالایی است ضمن این که جذب آب در آن بالاست.

ویژگی‌ها و خواص سولفات آلومینیوم

این ماده نقش منعقد کنندگی دارد، در هوا پایدار است و در آب به‌طور کامل حل می‌شود. در حالی که، به مقدار بسیار کم انحلال آن در الکل و دیگر محلول‌های الکلی انجام می‌پذیرد.

توجه داشته باشید که از خواص و ویژگی‌های این ماده می‌توانیم غیر سمی بودن، غیر فرار بودن و قابلیت اشتعال را نام برد. همچنین از جرم مولکولی ۳۴۲٫۱۵ گرم بر مول، نقطه ذوب ۷۷۰ درجه سانتی گراد، نقطه جوش ۳۳۰ درجه سانتی گراد، دانسیته اتمی ۲٫۶۷ گرم بر سانتی متر مکعب و فشار بخار صفر آن می‌توان نام برد.

همه چیز درباره سولفات آلومینیوم

ویژگی‌های سولفات آلومینیوم را بهتر بشناسید!

در زیر به‌طور خلاصه به برخی از این خواص و ویژگی‌ها اشاره شده است.

  • غیر فرار بودن
  • منعقد کننده
  • فاقد بو
  • دارای خاصیت اسید قوی
  • دارای رنگ سفید کریستالی یا نباتی
  • قابلیت انحلال در آب
  • نامحلول در الکل
  • خنثی کننده شار الکتریکی
  • برخورداری از قدرت جذب بالای آب از اطراف خود
  • کارایی بالا در حذف کامل ترکیبات
  • حذف کربن آلی محلول (DOC)
  • قابلیت حذف کنندگی ذرات رنگی
  • قابلیت سوختن بدون ویژگی اشتعال پذیری
  • برخورداری از طعم شیرین، تند و تیز

مد نظر داشته باشید که سولفات آلومینیوم دارای خاصیت اسیدی فوق العاده بالایی است، به اندازه ای که در صورت ترکیب آن با آب، قدرت اسیدی آن فعال می‌گردد و PH آن تا کمتر از ۲ کاهش می‌یابد. بنابراین از طریق این ویژگی قادر است سبب بروز سوختگی شیمیایی و خوردگی فلزات گردد.

 

انواع سولفات آلومینیوم را بشناسید وهمه چیز درباره سولفات آلومینیوم بدانید.

اگر بخواهیم دسته بندی برای این محصولات داشته باشیم در اصل آن در دو نوع A و B طبقه بندی می‌گردد. سولفات آلومینیوم نوع A متشکل از مواد جامد سفید رنگ است که دارای غلظت آهن کمتر از ۰٫۰۵% می‌باشد. ولی سولفات آلومینیوم نوع B متشکل از مواد جامد قهوه ای رنگ است که میزان غلظت آهن در آن عددی کمتر از ۱٫۵% می‌باشد.

 

با مصارف و کاربرد سولفات آلومینیوم در صنعت آشنا شوید!

کاربرد سولفات آلومینیوم در تصفیه آب و فاضلاب

بیشترین و اساسی‌ترین کاربرد این محصول در فرایند تصفیه آب می‌باشد. در فرایند تصفیه آب، سولفات آلومینیوم سبب به هم چسبیدن و انعقاد (Coagulation) ناخالصی‌ها شده و در این صورت ذرات بزرگ‌تری تشکیل می‌شوند. این ذرات بزرگ در قسمت پایینی حوضچه تصفیه آب خیلی راحت ته نشین می‌شوند. به این فرایند، لخته سازی یا انعقاد سازی گفته می‌شود.

 

کاربرد سولفات آلومینیوم در رنگرزی

هنگامی که در آب خنثی یا کمی قلیایی، سولفات آلومینیوم به مقدار زیادی حل می‌گردد، در پایین ظرف رسوباتی شبیه ژل ته نشین می‌شوند. در صنعت رنگرزی و چاپ بر روی لباس، رسوب ژلاتینی باعث می‌شوند تا رنگ به صورت ثابت و ماندگار بر روی الیاف لباس از طریق غیر محلول کردن رنگدانه‌ها ، انجام پذیرد. به بیان ساده تر از آلومینیوم سولفات به‌عنوان ماده تثبیت کننده در فرآیند رنگرزی استفاده می کنند.

 

کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی

سولفات آلومینیوم در کشاورزی نیز به‌کار می‌رود. از این ماده شیمیایی جهت کاهش pH خاک مزارع و زمین‌های کشاورزی به وفور استفاده می‌کنند. شاید این سوال برای شما مطرح شود که دلیل آن چیست؟ در پاسخ این سوال خوب است بدانید که دلیل آن انجام هیدرولیز سولفات آلومینیوم و تشکیل رسوبات آلومینیوم هیدروکسید و محلول اسید سولفوریک رقیق است.

 

کاربرد سولفات آلومینیوم در صنایع آرایشی و بهداشتی

سولفات آلومینیوم به‌عنوان آلوم آلومینیوم در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز به‌کار می‌رود. زیرا دارای خاصیت آنتی باکتریالی است و از آن در تولید بعضی از مواد ضد تعریق استفاده می‌گردد.

 

جمع بندی همه چیز درباره سولفات آلومینیوم

از Aluminum sulfate  برای مصارف مختلفی در صنعت استفاده می‌شود، مد نظر داشته باشید که این ماده بی بو است و همچنین اشتعال پذیر نیست. اما مراقب باشید زیرا بسیار اسیدی است و در خصوص نگهداری و استفاده از آن بایستی نهایت دقت و احتیاط انجام پذیرد. همچنین بهتر است در محیطی که فاقد رطوبت است و هوای خنکی دارد قرار گیرد. علاوه بر آن بایستی در ظروف و بسته‌های مخصوص ذخیره و نگهداری شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید