نقش هیدروژن پروکسید در کاغذ سازی

هیدروژن پروکسید در کاغذ سازی

هیدروژن پروکسید در صنعت کاغذ سازی، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده شیمیایی در بازیافت کاغذ نقش موثری را ایفا می کند. سفید کردن کاغذهای بازیافتی در بعضی از کارخانه ها نیز، بر عهده هیدروژن پر اکسید است. همچنین از پر اکسید هیدروژن برای سفید کردن سلولز و تغییر رنگ زرد خمیر چوب استفاده می شود. اما نقش هیدروژن پروکسید در کاغذ سازی چیست؟ مطلبی است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

 

هیدروژن پروکسید در کاغذ سازی

اهمیت هیدروژن پروکسید در صنایع سلولزی ، یکی از موارد مصرف هیدروژن پروکسید، استفاده از این ماده شیمیایی در صنایع سلولزی نظیر کاغذ سازی است. خاصیت رنگبری هیدروژن پروکسید در این مورد، اهمیت زیادی دارد. زیرا موجب می شود تمام محصولات تولید شده به رنگ سفید تغییر یابند و ناخالصی های آن ها از بین رود. تغییر رنگ زرد خمیر چوب که جزء اولین مراحل تولید کاغذ است، تغییر رنگ خمیر کاغذ در بازیافت آن و همچنین سفید کردن خمیر اولیه دستمال کاغذی، توسط محلول ۳۰ تا ۵۰ درصد از آب اکسیژنه صورت می گیرد. این محلول همچنین موجب افزایش کیفیت محصولات سلولزی می شود.

استفاده از هیدروژن پروکسید در فرآیند سفید کردن سلولز

خمیرهای شیمیایی رنگ نشده، حاوی مقداری مواد استخراجی هستند. نمی توان خمیرسازی شیمیایی و فرآیند پخت آن را تا حذف کامل لیگنین، بدون کاهش شدید بازده الیاف سلولزی، ادامه داد. جهت تهیه خمیر سفید، لیگنین باقی مانده که اصلی ترین عامل برای رنگ تیره خمیر و کاغذ است، باید توسط رنگبری حذف شود. یا به صورتی تغییر کند. رنگبری موجب حذف لیگنین می شود، یا آن را تغییر می دهد، بدون اینکه صدمه ای شیمیایی به سلولز وارد شود و می تواند به عنوان دنباله فرآیند خمیر سازی فرض شود.

استفاده از هیدروژن پروکسید در فرآیند سفید کردن سلولز
همان طور که گفته شد سلولز یا لیگنین، اصلی ترین قسمت تشکیل دهنده چوب طبیعی است. وقتی که چوب وارد کارخانه کاغذ سازی می گردد، طی فرآیند اولیه به خمیر تبدیل می شود. اما رنگ آن همچنان تیره است و ناخالصی های زیادی در آن وجود دارد. به دلیل اثرات منفی که ترکیبات کلر دار در محیط زیست به وجود می آورند. از پر اکسید هیدروژن جهت سفید کردن خمیر کاغذ و برای از بین بردن سلولز یا رنگ لیگنین استفاده می گردد. اگر آب اکسیژنه وارد فاضلاب کارخانه کاغذ سازی شود، به طور ناخواسته به محیط زیست نفوذ پیدا می کند که در این صورت به موجودات زنده آسیبی نمی رساند.

 

تغییر رنگ زرد خمیر چوب

در پروسه تولید کاغذ از چوب پر اکسید هیدروژن برای از بین بردن رنگ زرد چوب ناشی از لیگنین مورد استفاده قرار می گیرد. این باعث می ‌شود تا حداکثر سفیدی با پایداری بالا و حداقل ناخالصی در محصول حاصل گردد.

استفاده از هیدروژن پروکسید در کارخانه های بازیافت کاغذ

به طور تقریبی می توان گفت ۸۰ درصد از کاغذهایی که در منزل جدا می شوند. به طور قطع می توانند بازیافت گردند. اما ۲۰ درصد بقیه را نمی توان بازیافت کرد. کاغذهایی که در منزل جدا کرده اید، شامل فیبر هایی هستند که از پیش بازیافت شده اند. فیبرهای چوبی ۵ الی ۷ بار قبل از این که شکننده و یا کوتاه شوند قابل بازیافت هستند. این کاغذهای جدا شده، شامل مواد دیگری که فیبر نیستند، خواهند بود. کاغذ های چاپ شده پر از جوهر هستند. در کارخانه هایی که تحت عنوان کارخانه بازیافت مشغول به کار هستند. آب اکسیژنه در کنار سدیم هیدروکسید جهت از بین بردن جوهر مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع هنگام بازیافت کاغذ، نقشی که هیدروژن پروکسید آن را به عهده می گیرد، جوهر زدایی است.

استفاده از هیدروژن پروکسید در کارخانه های بازیافت کاغذ

چرا از هیدروژن پروکسید جهت رنگبری در صنعت کاغذ سازی استفاده می شود؟

مهم ترین دلیل استفاده از پر اکسید هیدروژن  در صنعت کاغذ سازی به دلیل بی خطر بودن این ماده شیمیایی، برای محیط زیست است. در گذشته جهت تهیه خمیر کاغذ و از بین بردن آلاینده های صنعتی تصفیه آب و فاضلاب بیش تر از ترکیبات شیمیایی کلر دار استفاده می شد. در حالی که فاضلاب به محیط زیست راه پیدا می کرد و کلر برای گیاهان و جانداران، بروز مشکلاتی حاد را به دنبال داشت.
اما امروزه در صنعت کاغذ سازی به جای استفاده از ترکیبات شیمیایی کلر دار در فرآیند سفید کردن خمیر کاغذ، از پر اکسید هیدروژن استفاده می شود. در واقع هیدروژن پروکسید جایگزین سفید کننده کلردار در صنعت کاغذ سازی شده است. هیدروژن پر اکسید خطر حادی برای محیط زیست به وجود نمی آورد.

بیش از ۵۰ درصد هیدروژن پروکسید برای سفید کردن کاغذ و به طور کلی می توان گفت در صنعت کاغذ سازی مورد استفاده واقع می شود. پر اکسید هیدروژن یک جایگزین کاملاً بی خطر، برای محیط زیست در نظر گرفته شده است. در نتیجه استفاده از این ترکیب، روز به روز رو به افزایش می رود. می توان از پر اکسید هیدروژن با درصد های گوناگون و کیفیت بالا، برای مصرف در صنعت کاغذ سازی بهره برد.

پیشنهاد ماه:تاثیر covid-19 برای مصرف آب اکسیژنه چیست؟

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید