کاربرد سولفوریک اسید در تولید شوینده ها

کاربرد سولفوریک اسید در تولید شوینده ها

سولفوریک اسید در صنعت به ویژه در تولید مواد شوینده ها کاربرد فراوانی دارد، به همین دلیل سالیانه حدود ۸۰ تن سولفوریک اسید در جهان مصرف می شود. این ماده شیمیایی بسیار خطرناک است و در صورتیکه با چشم تماس پیدا کند باعث آسیب جدی و حتی نابینا شدن می شود. این محصول قدرت هیدرولیزی بسیار بالا دارد و به راحتی لیپیدها و چربی ها را در خود حل می کند. دلیل استفاده فراوان آن در تولید مواد شوینده همین قدرت هیدرولیزی و حل چربی ها است .که چربی را از روی سطوح و ظروف از بین می برد. در ادامه کاربرد سولفوریک اسید در تولید شوینده ها را مورد بحث قرار می دهیم. همراه ما باشید:

 سولفوریک اسید، ماده ای بی بو و بی رنگ است که نام های دیگر آن جوهر گوگرد و سولفات هیدروژن  می باشد و دارای فرمول شیمیایی H2SO4 است. این ماده شیمیایی در گازهای خارج شده از آتشفشان ها دیده می شود. این ماده که از گوگرد به دست می آید، ارزان قیمت است و به راحتی تهیه می شود. سولفوریک اسید بسیار قوی و خطرناک است و در آزمایشگاه ها می بایست طبق اصول استفاده گردد. این ماده کریستالی و شفاف سال ها پیش توسط جابرن حیان کشف شد. در صنایع مختلف از آن استفاده می شود. اما بیشترین کاربرد آن در کارخانه های کودسازی است. در صنایع دیگر مانند کشاورزی، تولید کودهای در کشورهای اروپایی مصرف خوراکی، تولید اسید باتری، محلول های تصفیه آب، صنعت پالایش نفت و الیاف مصنوعی کاربرد دارد.

کاربرد سولفوریک اسید در تولید شوینده ها

برای تولید مواد شوینده مختلف از سولفوریک اسید استفاده می شود. در صنایع مواد شوینده در واحد  سولفاناسیون و تولید محلول چربی گیر سولوفوریک اسید مورد استفاده قرار می گیرد. در بیشتر فرمول های مایع ظرفشویی سولفوریک اسید به عنوان یک ماده فعال در سطح آن وجود دارد. فرمولاسیون مایع ظرفشویی به گونه ای طراحی شده است که با تولید کف باعث از بین رفتن چربی و باقیمانده مواد غذایی روی سطح ظروف می شود. ماده خنثی کننده سولفوریک اسید در کیفیت و قدرت پاک کنندگی ظروف نقش مهمی دارد.

جالب است بدانید در تهیه مواد شوینده هیچ اسید دیگری به عنوان خنثی کننده نمی تواند جایگزین سولفوریک اسید باشد؛ زیرا برای پوست زیان آور هستند. به دلیل بالا بودن قدرت هیدرولیز این اسید و همچنین توانایی حل کردن چربی ها در خود، ظروف و سطوح را از چربی و لیپید پاک می کند.  در فرآیندی که ترکیبی از ماده را تشکیل می دهد شامل نمک قابل ملاحظه خالص از یک استر سولفوریک اسید از یک مونوگلیسرید روغن نارگیل است. مراحلی که شامل واکنش مونوگلیسرید روغن نارگیل با سولفوریک اسید با قدرت و مقداری است که واکنش نشان می دهد. مقدار اضافی سولفوریک اسید در مخلوط باقی می ماند که مازاد آن پس از اتمام واکنش، غلظت آن کمتر از حدود ۳/۹۹ درصد سولفوریک اسید خواهد بود.  سپس مخلوط را خنثی می کند و با استخراج محصول از مخلوط جدا می شود.

کاربرد سولفوریک اسید در تهیه مایع ظرفشویی

آلکیل بنزن خطی و سولفوریک اسید دو ماده شیمیایی رایج در ترکیب و تهیه مایع ظرفشویی هستند. که به دلیل ناسازگاری با محیط زیست به کار می روند. بهترین ماده برای خنثی کردن این اسید، دی اتانول آمید یا تری اتانول آمید هستند که قدرت کف کنندگی مایع را بالا می برند و از ایجاد آلرژی پوستی جلوگیری می کنند. از آنجایی که بیشتر مردم  کف کنندگی بیشتر مایع ظرفشویی را دلیلی بر بهتر اثر گذاشتن آن می دانند، ترکیبات کف کننده پایدار در ترکیب مایع ظرفشویی بکار می برند. به کار بردن سولفوریک اسید در ترکیب مایع ظرفشویی، برای پاک کردن چربی، روغن و لیپید و باقیمانده مواد غذایی روی سطوح و ظروف است.

دلیل استفاده از سولفوریک اسید در مواد شوینده

سولفوریک اسید معمولا در مواد شوینده مصارف خانگی کاربرد دارد. دلیل اصلی استفاده از سولفوریک اسید در تهیه ترکیب مواد شوینده و محصولات خانگی، خاصیت خورندگی این اسید است. به ویژه محصولاتی که برای تمیز کردن کاسه توالت و پاک کننده ها و بازکننده های چاه فاضلاب استفاده می شوند. این اسید چربی ها و پروتئین ها را از طریق هیدرولیز حل کند. از طرفی سولفوریک اسید غلیظ دارای خاصیت کم آبی قوی است و از طریق دهیدراته شدن موجب از بین بردن الیاف کاغذی می شوند. در مواد شوینده مانند پودر لباسشویی، صابون دستی و مایع ظرفشویی این اسید خاصیت قوی دارد.

کاربرد سولفوریک اسید به عنوان سورفکتانت در تهیه مواد شوینده

سورفکتانت ها از مهمترین مواد اولیه شوینده ها هستند که به منظور ایجاد کف، پاک کنندگی و لکه بری استفاده می شوند. سولفوریک اسید دسته ای از ترکیبات اسیدی و حاوی گوگرد که به عنوان سورفکتانت در اکثر شوینده های خانگی مانند مواد شوینده ظرفشویی و پودرهای لباسشویی استفاده می شود. از ترکیب این اسید به عنوان پاک کننده، کف زا و پاک کننده اسفنجی در فرمولاسیون های بیشتری استفاده می شود. همچنین به عنوان صنایع شوینده مصنوعی در فرمولاسیون پودر لباسشویی، پودر شوینده، صابون مایع، پودر تمیز کننده و صابون روغن و غیره استفاده می شود.

در صنعت نساجی نیز این ماده شیمیایی به عنوان عامل شستشو کاربرد دارد.و برای بهبود کیفیت اسپری در آفت کش ها استفاده شود. این ماده یکی از مهمترین و ارزان ترین سورفکتانت های مصرفی است که در صنایع شویندگی پودری و مایع کاربرد فراوان دارد.

کاربرد سولفوریک اسید در تهیه صابون

سولفوریک اسید در کشورهای پیشرفته از قرن بیستم در تهیه صابون استفاده شده است. این اسید اغلب در ساخت اکثر مواد تمیز کننده خانگی استفاده می شود. اسید سولفوریک در صابون های مایع یا شوینده ها برای شکستن کشش سطحی موجود بین آب، کثیفی، گریس و سایر اشکال کثیفی جهت تمیز کاری موثر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سخن پایانی

سولفوریک اسید ماده بی رنگ و بی بو و گاهی اوقات به رنگ قهوه ای که با نام های دیگری چون، جوهر گوگرد و سولفات هیدروژن شناخته می شود. این ماده در صنایع مختلف مانند کشاورزی، تولید کود شیمیایی، تصفیه آب و تولید باتری و تهیه مواد شوینده  و شوینده و چربی گیر کاربرد دارد. همچنین در تهیه و ترکیب مواد شوینده به عنوان سورفکتانت به منظور پاک کنندگی و لکه بری استفاده می شود. سولفوریک اسید از گوگرد به وجود آمده است و با اینکه در برخی از کشورهای اروپایی بصورت محلول خوراکی مصرف می شود، اما بسیار قوی و خطرناک است. در این مقاله شما با کاربرد سولفوریک اسید در تولید شوینده ها نیز آشنا شدید. امیدواریم مطالب مفید و آموزنده باشد.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید