کاربرد کربنات سدیم در پودر شوینده

کاربرد کربنات سدیم در پودر شوینده

این ماده شیمیایی در محصولات خانگی و صنعتی و شیمیایی وجود دارد. به طور کلی سدیم کربنات و بی کربنات یکی از دو ماده شیمیایی بسیار پرکاربرد هستند. درست است که شباهت هایی در نام این دو وجود دارد، اما هرگز نمی توان این دو ترکیب را با هم یکی دانست. این مواد و بی کربنات یونی هستند و اگر در آب حل شوند یون سدیم و کربنات را آزاد می کند. اما کاربرد کربنات سدیم به عنوان پودر شوینده چیست؟ مطالبی است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. در ادامه همراه ما باشید:

کاربرد کربنات سدیم در پودر شوینده

قبل از اینکه کاربرد کربنات سدیم را به عنوان پودر شوینده برای شما بیان کنیم، بهتر است ابتدا توضیحاتی در مورداین ماده به شما ارائه دهیم. در واقع این ماده که با نام‌ هایی مانند کریستال سودا و سودا شستشو شناخته شده است؛ یک ماده شیمیایی می باشد. با توجه به ساختار سدیم بی کربنات، یون هیدروژن را آزاد می‌ کند. این ترکیب از نظر ظاهری یک پودر سفید رنگ است. این ترکیب در محلول به عنوان باز ضعیف عمل کرده و در آب حل می شود. این ماده شیمیایی نیز جامد و سفید رنگ است. این ترکیب نیز قلیایی قوی در محلول است.
سدیم کربنات طیف وسیعی از نمک را شامل می شود و اسید کربنیک است. این ترکیب به صورت طبیعی وجود دارد. بیشتر ذخایر این ترکیب در جهان در کشورهایی مانند مکزیک، آفریقای جنوبی، ایالات متحده آمریکا، چین، ترکیه و مصر وجود دارند. ماده اولیه تولید مواد شیمیایی شامل مواردی مانند نرم کننده آب، محصولات شیشه ای، محلول های کف کننده، برخی از انواع سفید کننده می شود.

کاربرد سدیم کربنات در تولید شوینده لباسشویی

به طور کلی سدیم کربنات یک باز بسیار قوی محسوب می ‌شود. این ترکیب برای نگه داشتن و شرایط قلیایی مورد استفاده قرار می گیرد؛ چرا که این ماده دارای خاصیت خورندگی نیست. از این رو به عنوان الکترونیک در شیمی به کار برده می شود. کلسیم کربنات استانداردی برای رسوب دهنده در دیگ های بخار تیتراسیون، اسیدهای پایه، افزودنی های غذایی، ماده ای برای اطمینان از پیوند الیاف سلولزی و بین رنگزا است.
جالب است بدانید که از کلسیم کربنات در تولید خمیر دندان به عنوان ماده کف ساز استفاده می ‌شود. همانطور که گفتیم سدیم کربنات برای تمیز کردن دندان و لباس کاربرد فراوانی دارد. بهتر است بدانید که سدیم کربنات برای پاک کردن نقره نیز به کار می‌ رود. به طور کلی از کربنات سدیم برای تولید محصولات بسیار متفاوتی استفاده می ‌شود. بیشترین مصرف این ترکیب در تولید شیشه برای تجزیه سیلیکات است.

کاربرد کربنات سدیم در پودر شوینده

 

کاربرد سدیم کربنات در حوزه پزشکی و آرایشی

از سدیم کربنات در حوزه آرایشی برای تولید انواع صابون ها استفاده می شود. توجه داشته باشید که از این ترکیب در صنایع شیمیایی به عنوان مواد اولیه برای تولید بسیاری از معرفه های دارای سدیم به کار برده می شود. همچنین سدیم کربنات در پزشکی به عنوان آنتی اکسیدان استفاده می شود. در واقع در این ترکیب علل اصلی سختی آب، وجود نمک های محلول کلسیم و منیزیم است.

اهمیت کاربرد سدیم کربنات در صنعت

همانطور که گفتیم سدیم کربنات کاربرد فراوانی دارد. یکی از کاربردهای سدیم کربنات، استفاده از این ترکیب در صنعت است. هنگامی که این ماده به آب سخت اضافه شود، یون های کربناتی که از کلسیم کربنات تولید می‌ شود و با یون های منیزیم و کلسیم واکنش خواهد داد. در نتیجه به صورت رسوب، ته نشین می شوند. آب سخت مشکلات زیادی را ایجاد می‌ کند و سبب آسیب دیدن تجهیزات دیگر می شود. شما می توانید آب سخت را از تمام بعد آن شناسایی کنید. به همین دلیل است که حذف سختی آب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کاربرد سدیم کربنات برای ساخت صابون

سدیم کربنات در شوینده ها کاربرد بسیاری دارد. در واقع این ترکیب یکی از افزودنی های بسیار مفید در تولید محصولات شوینده خانگی محسوب می شود. سدیم کربنات مانع اتصال شوینده با آب سخت می شود و سبب توزیع یکنواخت شوینده‌ ها خواهد شد. از سدیم کربنات در تولید انواع شوینده مانند شامپو یا صابون استفاده می شود. بهتر است بدانید که در شوینده های موجود در آشپزخانه، سدیم کربنات وجود دارد.

سدیم کربنات در واقع سبب می‌ شود آب نرم تر شود و کمک شایانی به عوامل شستشو می کند. سدیم کربنات خاک را از لباس ها بر می دارد و آن را در آب شناور می کند. سدیم کربنات موجب می شود شوینده با الیاف لباس اتصال برقرار کرده و در نهایت آلودگی‌ ها و کثیفی ها را تمیز ‌کند.

 

سدیم کربنات ترکیبی است که کاربرد بسیار فراوانی در صنایع مختلف از حمله تولید شوینده‌ ها دارد. سدیم کربنات یک نوع مواد افزودنی غذایی است که به پردازش غذا و بسته بندی و حتی کیسه های کاغذی کمک می‌ کند. بهتر است بدانید که ۵۰ درصد تولید کربنات سدیم در ساخت شیشه استفاده می ‌شود و ۱۸ درصد از این مواد در سایر مواد شیمیایی دیگر و ۱۹ درصد آن در ساخت پودر‌های شوینده، صابون و مواد شوینده دیگر استفاده می شود. شما می توانید در صورت وجود هرگونه سوال با شماره های درج شده تماس بگیرید‌

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید