روش های حذف کدورت آب

حذف کدورت آب

حذف کدورت از آب یکی از چالش‌های مهم در صنعت تصفیه آب است که نه تنها بر ظاهر و زیبایی آب تأثیر گذار است، بلکه کیفیت و سلامت آن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. کدورت به طور عمده به دلیل وجود ذرات معلق مانند گل و لای، مواد آلی و معدنی، و همچنین میکروارگانیسم‌ها و پلانکتون‌ها به وجود می‌آید. برای مقابله با این مشکل، روش‌های مختلفی وجود دارد.که به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

روش‌های انعقاد و لخته سازی، و روش‌های ته‌نشینی. در این فرآیندها، ذرات معلق به وسیله مواد شیمیایی خاص یا فرآیندهای فیزیکی به یکدیگر متصل شده و به صورت لخته‌های بزرگ‌تر در می‌آیند. که سپس می‌توانند به راحتی از آب جدا شوند. گروه صنعتی هفت، به عنوان سازنده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، به بررسی و تحلیل روش‌های کاربردی و رایج در این زمینه خواهد پرداخت و به تاثیرات جانبی هر یک از این روش‌ها نیز خواهد پرداخت. این تحلیل به درک بهتر فرآیندها و انتخاب مناسب‌ترین روش برای شرایط خاص کمک خواهد کرد.

۶ روش حذف کدورت از  آب

روش حذف کدورت از آب با اسمزز معکوس و مواد منعقد کننده و بیوپلیمرها و الکتورلیز و فیلتراسیون و روش های دیگر انجام می پذیرد.

حذف کدورت آب با اسمز معکوس

در فرآیند حذف کدورت آب با استفاده از اسمز معکوس، نخستین گام پیش توصیه آب است، که پیش از ورود آن به سیستم اسمز معکوس انجام می‌شود. در این مرحله آب از طریق پمپ تغذیه به فیلترهای شنی و کربنی منتقل می‌شود. این فیلترها به طور مؤثر کدورت، ذرات معلق، بو، رنگ، طعم و کلر احتمالی را کاهش می‌دهند. پس از پیش‌ تصویه، آب به سیستم اسمز معکوس وارد می‌شود. که در آن، فشار بالا باعث عبور آب از غشای نیمه‌تراوا شده و ذرات باقی مانده و آلاینده‌ها به طور مؤثری از آب حذف می‌شوند.

حذف کدورت آب با مواد منعقد کننده

حذف کدورت آب یکی از مسائل مهم در فرآیند تصفیه آب است و استفاده از مواد منعقد کننده  مانند پلی الکترولیت یکی از روش‌های رایج و مؤثر برای این هدف محسوب می‌شود. این روش که قدمتی طولانی در صنعت تصفیه آب دارد، به ویژه برای حذف ذرات کلوئیدی معلق در آب طراحی شده است. مواد منعقد کننده که اغلب در گروه پلیمرها قرار دارند، با ورود به آب به سرعت فرآیند انعقاد و لخته سازی ذرات معلق و مواد آلی و غیر آلی موجود در آب را تسریع می‌کنند.

مواد پلیمری و معدنی مختلفی در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله مواد معدنی می‌توان به پلی‌آلومینیوم کلراید، پلی‌فریک سولفات، سولفات فریک، فرو سولفات و سولفات آلومینیوم اشاره کرد. این مواد به طور کلی با افزایش سرعت لخته سازی و کاهش کدورت آب، به بهبود کیفیت آب کمک می‌کنند. با این حال برخی از این مواد ممکن است اثرات منفی داشته باشند که موجب می‌شود در موارد خاص استفاده از آن‌ها محدود شود.

 

حذف کدورت آب با مواد منعقد کننده

حذف کدورت آب با بیوپلیمرها

حذف کدورت آب با استفاده از بیوپلیمرها، که نوعی مواد منعقد کننده زیست تخریب پذیر هستند، به عنوان روشی مؤثر شناخته می‌شود. این بیوپلیمرها به طور خاص به دلیل قابلیت تخریب طبیعی خود، پس از عملکرد در تصفیه آب، به تدریج از بین می‌روند و هیچ اثر منفی بر روی آب باقی نمی‌گذارند. یکی از نمونه‌های برجسته بیوپلیمرها در این زمینه، کیتوزان است. کیتوزان به خاطر قدرت بالایش در منعقد کردن ذرات کلوئیدی و دیگر آلاینده‌های موجود در آب، نقش مؤثری در کاهش کدورت آب ایفا می‌کند. این ویژگی کیتوزان باعث می‌شود که این ماده به عنوان یک گزینه عالی برای بهبود کیفیت آب و حذف ذرات معلق مورد استفاده قرار گیرد.

حذف کدورت آب با الکترولیز

یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش کدورت آب که ناشی از وجود ذرات کلوئیدی و یون‌های معلق در آن است، استفاده از فرآیند الکترولیز است. در این روش برای حذف کدورت آب، از الکترولیز به عنوان یک تکنیک شیمیایی پیشرفته بهره برداری می‌شود که به کمک آن می‌توان به طور مؤثر ذرات معلق و یون‌های ناخواسته را از آب جدا کرد. این فرآیند با استفاده از الکترودهای ساخته شده از مواد مختلفی مانند آهن و آلومینیوم انجام می‌شود. هنگامی که جریان الکتریسیته از این الکترودها عبور می‌کند، یون‌هایی با بار مثبت آزاد می‌شوند. این یون‌های مثبت آزاد شده در واکنش‌های شیمیایی درون آب به ذرات با بار منفی جذب می‌شوند و موجب به وجود آمدن لخته‌ها می‌گردند.

با ادامه این واکنش‌ها، ذرات کلوئیدی و یون‌های معلق که به وسیله یون‌های مثبت به هم متصل شده‌اند، به صورت لخته‌های بزرگ‌تر تجمع می‌یابند. این لخته‌ها به دلیل وزن بیشترشان، تمایل به ته‌نشینی پیدا می‌کنند و در نتیجه، حجم زیادی از ذرات کدورت‌زا از آب جدا می‌شود. این فرآیند به دلیل ایجاد شرایط مطلوب برای ته‌نشینی لخته‌ها، به کاهش قابل توجه کدورت آب کمک می‌کند.

از آنجایی که ذرات معلق و یون‌های ناخواسته به شکل لخته‌هایی با اندازه بزرگتر تجمع پیدا می‌کنند، تصفیه آب و حذف کدورت آن به روش الکترولیز به طور مؤثری انجام می‌شود. این روش، علاوه بر ساده بودن و هزینه نسبتاً پایین، به دلیل قابلیت‌های شیمیایی بالای آن، یکی از گزینه‌های پرطرفدار در فرآیندهای تصفیه آب به شمار می‌آید و به دلیل کارایی و نتایج قابل قبولی که ارائه می‌دهد، در بسیاری از کاربردهای صنعتی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.بیشتر بخوانید:تولید آب اکسیژنه به روش الکترولیز

حذف کدورت آب با فیلتراسیون

حذف کدورت آب به وسیله فیلتراسیون یکی از روش‌های مؤثر و کارآمد در تصفیه آب است. که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و فیلترهای تخصصی انجام می‌شود. یکی از روش‌های مدرن و موثر در این زمینه، فرآیند اولترافیلتراسیون (UF) است که به کمک فیلترهای میان تهی یا ممبران‌های ویژه عمل می‌کند. در این روش، آب از میان فیلترهایی با اندازه‌های منافذ بسیار ریز عبور می‌کند. که این منافذ قادرند ذرات معلق، میکروارگانیسم‌ها و آلودگی‌های مختلف موجود در آب را به طور مؤثر جدا کنند. این فیلترها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تنها ذراتی با ابعاد بسیار کوچک‌تر از اندازه منافذ را اجازه عبور می‌دهند، در نتیجه ذرات بزرگ‌تر و ناخالصی‌های موجود در آب به دام افتاده و از جریان آب جدا می‌شوند

.
استفاده از اولترافیلتراسیون در تصفیه آب می‌تواند به کاهش قابل توجهی در کدورت آب منجر شود. این فناوری قادر است تا ۹۹ درصد از آلودگی‌ها و ذرات معلق در آب را حذف کند، که این میزان تصفیه بسیار بالایی را نسبت به سایر روش‌های فیلتراسیون ارائه می‌دهد. همچنین این تکنیک در کاهش سختی آب نیز موثر است. سختی آب ناشی از وجود یون‌های کلسیم و منیزیم در آب است که در فرآیند اولترافیلتراسیون، به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و ساختاری فیلترها، توانایی حذف این یون‌ها بهبود می‌یابد و در نتیجه آب نرم‌تری به دست می‌آید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید