مواد شیمیایی تصفیه آّب

به طور حتم می‌دانید که تصفیه آب  بسیار حائز اهمیت است و تنها از این طریق می‌توانید آب آشامیدنی سالمی بنوشید. اما فرایند تصفیه آب خود شامل مراحل مختلفی است و در این راستا از مواد شیمیایی تصفیه آّب استفاده می‌گردد. برخی افراد بر این باور هستند که همه آب های موجود در طبیعت برای آشامیدن مناسب هستند و نیازی به پاکسازی آب وجود ندارد. اما خوب است بدانید بدون طی نمودن مراحل حذف مواد نامطلوب نوشیدن آب برای سلامتی مضر است و حتما می‌بایست عمل تصفیه آب صورت پذیرد. زیرا در آب طبیعی باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های مختلفی موجود است که ممکن است با چشم مشاهده نشود اما در آب به وفور یافت می‌شوند.

انواع روش‌های تصفیه آب با مواد شیمیایی تصفیه آّب

برای تصفیه آب از روش‌های فیزیکی و شیمیایی به طور همزمان استفاده می‌شود. در این فرایند از طرق مختلف حذف املاح و عمل تصفیه صورت می‌پذیرد؛ حذف املاح از طریق روش‌های فیزیکی انجام می‌شود. و در روش‌های شیمیایی فرایندهایی مانند کلرزنی، لخته سازی، تصفیه آب از طریق روش رزینی انجام می‌پذیرد. به بیان ساده‌تر در هر دو روش فیزیکی و روش شیمیایی فرایندهای مختلفی دخیل هستند و کمک می‌کنند تا عمل پاکسازی آب به‌درستی انجام شود.

مواد اولیه تصفیه آّب

تصفیه آب بدون مواد اولیه امکان پذیر نیست و نیاز است تا از این مواد برای این فرایند استفاده شود. مهم‌ترین مواد شیمیایی تصفیه آب شامل مواد زیر است که به توضیح اجمالی هر یک از آن‌ها می پردازیم.

  1. آنتی اسکالانت
  2. کربن فعال (کربن اکتیو)
  3. سیلیس
  4. رزین تبادل یونی
  5. ماده ضدعفونی کننده کلر
  6. سدیم متابی سولفیت
  7. مواد منعقدکننده و لخته ساز
  8. اسیدها و بازها

آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت اصلی‌ترین ماده شیمیایی است که از آن برای تصفیه آب استفاده می‌کنند. این ماده شیمیایی از رسوب املاح بر روی سطح ممبران ممانعت می‌کند و مانع گرفتگی ممبران می‌شود. این املاح متشکل از کربنات‌ها و سولفات‌ها است که اگر عمل تزریق آنتی اسکالانت انجام نپذیرد، بر روی ممبران رسوب می‌کنند و باعث اختلال این عمل خواهند شد.

رزین تبادل یونی

رزین یکی از کاربردی‌ترین مواد اولیه است که از آن در تصفیه آب استفاده می‌شود. اغلب املاحی که به صورت محلول در آب هستند، یونیزه می شوند و به شکل کاتیون یا آنیون یافت می‌‌شوند. این مواد شیمیایی در فرایند تبادل یونی شرکت کرده، و کاتیون‌ها و آنیونها را جذب ساختار خود می‌کنند. در نتیجه، رزین دیگر نمی‌تواند یونها را جذب کند. حال بایستی رزین به‌صورت اولیه بازگردد، به این عمل احیای رزین می‌گویند. در نهایت برای احیای رزین، آب و نمک را به سیستم تزریق می‌کنند.

ماده ضدعفونی کننده کلر

از کلر به عنوان ماده ضدعفونی کننده در تصفیه آب استفاده می‌شود. کاربرد اصلی کلر جهت گند زدایی و حذف میکروارگانیسم‌هایی مانند انگل‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها و .. است. توجه داشته باشید که مصرف کلر محدودیت دارد و استفاده از میزان تعیین شده منجر به مسمومیت می‌شود.

کربن فعال (کربن اکتیو)

کربن فعال که با نام کربن اکتیو نیز شناخته شده است، برای حذف بو و طعم آب استفاده می‌شود. بدین منظور بعضی از ترکیبات آلی از آب ضروری است که حذف شوند.

سدیم متابی سولفیت

متابی سولفیت سدیم به‌عنوان یک احیا کننده قوی در تصفیه آب مطرح است. کاربرد این ماده در حذف کلر که در مرحله پیش تصفیه به آب اضافه شده، می‌باشد. توجه داشته باشید که تزریق سدیم متابی سولفیت قبل از ورود آب به پرشروسل ها لازم و ضروری می‌باشد.

سیلیس

از فیلتر شنی به منظور حذف ذرات معلق در آب استفاده می‌شود. در نتیجه حذف ذرات معلق، رنگ کدر و تیره آب قبل از ورود به دستگاه تصفیه آب از بین می‌رود.

مواد منعقد کننده و لخته ساز

به منظور حذف مواد و ذرات معلق در آب، روش لخته سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش به طور معمول به‌عنوان پیش تصفیه دستگاه آب شیرین کن انجام می‌شود. برای این کار نیاز است از مواد منعقد کننده و مواد منعقد کننده و لخته ساز استفاده شود. مواد منعقد کننده و لخته ساز به ته نشینی ذرات محلول در آب و زلال نمودن آب کمک می‌کنند.

اسیدها و بازها

از اسیدها و بازها به منظور کنترل PH آب جهت تصفیه آب استفاده می‌شود. از جمله خروجی آب تصفیه شده که برای هر گونه استفاده باید دارای PH نزدیک به خنثی باشد. استفاده از اسید هیدروکلریک و اسید سولفوریک در تصفیه آب بسیار مرسوم است. همچنین از اسید دیسکیلر که برای شستشوی ممبران به کار می‌رود. مد نظر داشته باشید که مقدار و درصد غلظت مورد استفاده اسیدها و بازها در تصفیه آب بسیار مهم است و نباید از میزان مشخص شده بیشتر باشد.

پلی الکترولیت مواد تصفیه آب

پرهام شیمی وارد کننده تخصصی پلی الکترولیت و مواد شیمیایی تصفیه آّب از برند های مطرح جهانی میباشد. انواع پلی الکترولیت و نام ی دیگر ایمن ماده شیمیایی به شرح زیر میباشد.

پلی الکترولیت

  • پلی  الکترولیت آنیونی
  • پلی الکترولیت کاتیونی
  • پلی الکترولیت نانیونی

فلوکولانت

  • فلوکولانت آنیونی
  • فلوکولانت کاتیونی 
  • فلوکولانت نانیونی 

پلی اکریل آمید

  • پلی اکریل آمید آنیونی
  • پلی اکریل آمید کاتیونی 
  • پلی اکریل آمیدنانیونی 

 

فروش مواد شیمیایی تصفیه آّب

همان طور که گفته شد، مواد شیمیایی تصفیه آب متشکل از همه ترکیبات شیمیایی است که در فرایند تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. مخاطبان عزیز در صورتی که تمایل به خرید مواد اولیه تصفیه آب می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *