کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع مختلف چگونه است؟

دستگاه تصفیه آب صنعتی به چه دستگاهی گفته می‌شود؟

می‌دانید که دستگاه تصفیه آب صنعتی به عنوان پرکاربردترین دستگاه در صنایع مختلف محسوب می‌شود.پس اطلاع از کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی ضروری می بشد.  کاربرد دستگاه تصفیه آب در صنایع مختلف چشمگیر بوده و دلیل اهمیت این دستگاه در این است که آب، به عنوان یک ماده خام در همه صنایع استفاده می‌شود، در نتیجه اهمیت آن‌ بیش از قبل مورد توجه قرار می‌گیرد. پس نیاز است تا از این محصول در صنعت استفاده نماییم.

دستگاه تصفیه آب صنعتی به دستگاهی اطلاق می‌شود که در صنعت، قادر است حجم بالایی از آب را بر اساس نوع مصرف، تصفیه کند. در حقیقت این دستگاه‌ها، می‌‍‌توانند در هر روز املاح و شوری‌ آب ورودی را در حجم بالاتر از ۵ متر مکعب تصفیه کنند. توجه داشته باشید که محور اصلی فعالیت آن‌ها مطابق با تکنولوژی غشایی اسمز معکوس می‌باشد و هر صنعتی با توجه به استاندارهای مربوطه، عمل تصفیه آب را انجام می‌دهد.

ممکن است برای شما این سوال مطرح باشد که تصفیه آب در صنعت چه اهمیتی دارد؟ چرا بایستی این کار انجام شود؟ در حقیقت تصفیه آب صنعتی به مظنور بهینه‌سازی فعالیت‌هایی انجام می‌شود که با آب خام در ارتباط هستند. در واقع میزان اثر گذاری استفاده از آن را می‌توان در زمان خنک‌ سازی و شست‌‌‌‌ وشوی دستگاه‌ها مشاهده کرد. نقش اصلی این فرایند کم کردن هزینه‌های مصرفی آب، افزایش عملکرد دستگاه‌های صنعتی و صرفه‌‌جویی آب می‌باشد.

دستگاه تصفیه آب

چرا باید از دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده کنیم؟

هدف از استفاده دستگاه تصفیه آب صنعتی به اختصار موارد زیر می‌باشد:

  • خنک سازی دستگاه‌ها
  • شست‌و‌شوی دستگاه‌ها
  • افزایش عملکرد و راندمان
  • کم کردن هزینه‌ها
  • فیلتر نمودن آلاینده‌ها
  • از بین بردن املاح و مواد نامطلوب
  • شست‌‌و شو و رقیق نمودن محصول

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع مختلف

در ابتدا خوب است که کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع مختلف را بشناسید. فرایند جداسازی آب در صنایع کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه این مطلب به توضیح کامل در این زمینه خواهیم داد:

ساززمان آب و فاضلاب شهری و روستایی

خوب است بدانید که آب تمامی شهرها و روستاها زیر نظر شرکت آب و فاضلاب به دلایل زیر تصفیه می‌شود که عبارت است از:

  • از بین بردن گل‌ولای و مواد معلق از طریق نصب میکروفیلترها
  • از بین بردن شوری آب مطابق با ظرفیت از طریق دستگاه اسمز معکوس
  • از بین بردن نیترات و آرسنیک با نصب دستگاه‌های تبادل یونی
  • از بین بردن میکروارگانیسم‌ها از طریق نصب کلرزن و ازن ژنراتور

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنعت کشاورزی

در صنعت کشاورزی، خصوصا در مکان‌هایی که گلخانه‌ وجود دارد، به‌منظور بهبود کیفیت آب، بایستی معکوس سازی با دستگاه اسمز انجام شود، در نهایت باید مواد غذایی را به آب اضافه ‌کنند. در صنعت کشاورزی از این دستگاه برای حذف نمک‌های اضافی استفاده می‌شود تا از این طریق بتوانند با کود شیمیایی ترکیبات اضافی تولید نمایند.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنعت دام ‌و طیور

در این صنعت، به‌کارگیری آب آشامیدنی به میزان استاندارد ضروری است تا مانع از انتقال بیماری‌ها شود. ضمن این که باعث رشد بهتر طیور نیز خواهد شد.

کاربرد دستگاه تصفیه آب در صنعت مواد غذایی

از اصلی‌ترین عوامل تولید انرژی در صنعت مواد غذایی، دیگ‌های بخار هستند.  توجه داشته باشید که این دیگ‌ها به دلیل برخورداری از فشار بالا با دستگاه اسمز معکوس کار می‌کنند. در این دیگ‌ها برای آن ‌که احتمال رسوب و خوردگی به وجود نیاید، به کنترل مسائل تصفیه آب می‌پردازند.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنعت تولید دارو

مطابق با استاندارد فارماکوپه، در صنعت داروسازی نیاز است که آب بدون یون با هدایت الکتریکی ۰.۱≥ تولید شود. در نتیجه برای این فرایند بایستی از دستگاه‌های الکترودیالیز و Double RO استفاده شود.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنعت پلاستیک

خوب است بدانید که آب بدون یون در صنعت پلاستیک بسیار اهمیت دارد. به شرطی که از دستگاه اکسترودر استفاده شود. دستگاه تصفیه آب به دلیل حذف نمک‌ها منجر به کیفیت بهتر آن می‌شود.

 

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنعت خودروسازی

در صنعت خودروسازی قبل از این که خودرو را رنگ کنند، آب‌کشی آن در وان چرب‌گیری، انجام می‌شود. از این طریق همه چربی‌های اضافه از بین می‌رود، پس از آن عملیات اسید شویی انجام می‌گیرد و سپس مجددا به عمل شست‌و‌شو می‌پردازند.

بعد از آب‌کشی خودروها با مواد شیمیایی حاوی فسفات به مظنور جذب بهتر رنگ، عمل شست‌و‌شو انجام می‌پذیرد. مد نظر داشته باشید ضروری است که همه مراحل شست‌‌و‌شو و آبکشی خودروها با آب بدون یون باشد. برای این فعالیت‌ها به دستگاه‌های اسمز معکوس، صافی فشاری و ذغالی نیاز است.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنایع برق

از رایج‌ترین روش‌های تولید برق، می‌توان به بکارگیری دیگ بخار آب اشاره نمود. در صنعت برق از دیگ بخار استفاده می‌کنند در این روش بخار با فشار بسیار بالا به حرکت دادن توربین می‌انجامد.  پس از طی شدن این مراحل مکانیکی، تولید برق انجام می‌شود. جهت تولید بخار، ضروری است که از آب بدون یون استفاده شود تا هیچ‌گونه رسوبی در دیگ بخار از نوع واترتیوب مشاهده شود.

در صورت ایجاد رسوب روی پرده‌ها، تعادل توربین از بین می‌رود، به همین دلیل نصب دستگاه تصفیه آب متشکل از دستگاه اسمز معکوس و دیونایزر به‌منظور تولید آب بدون یون در این سیستم است.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی در صنعت آب‌کاری

در این صنعت لازم است از دستگاه تصفیه آب استفاده شود تا واکنش‌های شیمیایی رخ ندهد. به‌کارگیری آب خام با نمک‌های فراوان، به تولید محصولات بی‌کیفیت منجر می‌گردد. در نتیجه قبل از آب‌کاری، باید نسبت به تصفیه آب اقدام کرد.

در این مطلب سعی کردیم به معرفی کاربرد و ویژگی‌های دستگاه تصفیه آب صنعتی بپردازیم. همکاران ما در واحد فروش با سال‌ها سابقه در حوزه تصفیه آب، آماده ارائه مشاوره و پاسخگویی سوالات شما در خصوص انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب هستند. شما عزیزان می‌توانید در صورت هرگونه سوال با مشاوران ما تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید