اسید صنعتی سمی و هرآنچه باید بدانید.

قبل از این که در خصوص اسید صنعتی سمی و کاربرد آن توضیحاتی ارائه دهیم، بهتر است ابتدا با مفهوم اسید و انواع آن آشنا شوید. در واقع اسید به موادی گفته می‌شود که  PHآن عددی کمتر از ۷ است. به بیان دیگر اسیدها ترکیباتی می‌باشند که در آب باعث افزایش میزان یون هیدروژن می‌شوند. در نتیجه میزان یون هیدروژن در محیط نشان دهنده میزان اسیدی بودن آن محیط است. پس هر قدر یون هیدروژن در محیط افزایش یابد، در نتیجه محیط نیز اسیدی‌تر می‌شود.

خوب است بدانید که اسیدها با توجه به میزان قدرتی که دارند، به دو دسته اسید قوی و اسید ضعیف دسته بندی می‌شوند. البته توجه داشته باشید که این طبقه بندی بر اساس اسید خوراکی و اسید غیر خوراکی نیز انجام می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را اسید صنعتی سمی، ویژگی‌ها، کاربرد و موارد استفاده آن آشنا سازیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

اسید صنعتی سمی چیست؟

همان طور که در بالا گفته شد، اسیدها به دو صورت خوراکی و غیر خوراکی (صنعتی) وجود دارند. از اسیدهای خوراکی به عنوان مکمل‌های غذایی برای مصارفی مانند نگهدارنده مواد غذایی و نوشیدنی استفاده می‌شود. اما اسیدهایی که غیر خوراکی هستند، سمی و بسیار خطرناک می‌باشند. پس بهتر است نکات ایمنی در این خصوص انجام شود.

از انواع اسیدهای صنعتی می‌توان به اختصار به اسید نیتریک اسید (جوهر شوره)، اسید سولفوریک اسید (جوهر گوگرد) و کلریدریک اسید (جوهر نمک) اشاره نمود.

 

اسیدهای صنعتی و خوراکی

اسیدهای خوراکی، مزه ترشی دارند و در میوه‌هایی مانند کیوی، افشره گوجه فرنگی، سرکه، افشره پرتقال و حتی در نوشابه‌های گازدار یافت می‌شود. به طور حتم با بعضی از این اسیدها آشنایی دارید. برخی از آن‌ها مانند اسید تارتاریک، اسید سیتریک، منو هیدرات و اسید فسفریک مصرف خوراکی دارند.

شاید این سوال به ذهن شما خطور کند که تشخیص اسیدهای خوراکی چگونه انجام می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که تشخیص این نوع از اسیدها از طریق مزه انجام می‌شود. اما اسیدهای صنعتی سمی و خطرناک هستند و امکان لمس و مزه در آن‌ها وجود ندارد. در صورتی که به اسیدهای صنعتی آب اضافه شود، غلظت آن‌ها کاهش می‌یابد.

 

ویژگی اسیدهای صنعتی سمی

خوب است بدانید که اسیدهای سمی دارای ویژگی‌هایی هستند که در ادامه به صورت اختصار به آن اشاره شده است:

  1. سمی و خطرناک هستند.
  2. غیر قابل لمس می‌باشند.
  3. این اسیدها مصرف خوراکی ندارند.

کاربرد اسیدهای صنعتی سمی

اسید نیتریک یکی از اسیدهای صنعتی سمی است که با اسامی دیگری مانند اسید ازته، جوهر شوره، نیترات هیدروژن، اسید ازوتیک و ازوتیک اسید شناخته می‌شود؛ موارد استفاده و کاربرد آن در تولید کودهای شیمیایی است.

اسید سولفوریک که به آن جوهر گوگرد نیز گفته می‌شود، یکی از پرکاربردترین اسید های صنعتی است؛ از این اسید در صنایع شیمیایی، صنعت رنگرزی، تهیه‌ کودهای شیمیایی برای مصارف کشاورزی، صنعت فولاد و متالورژی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسید کلریدریک در صنعت کاربرد زیادی دارد و به دلیل داشتن خاصیت اسیدی به شدت قوی از آن برای تنظیم اسیدیته آب در استخرها و مکان‌های آبی، استفاده می‌شود.

جمع بندی

در این مطلب توضیح کوتاهی در خصوص اسید صنعتی سمی و انواع آن ارائه شد. سپس کاربرد چند اسید صنعتی رایج را بیان کردیم. همان طور که گفته شد، اسیدهای صنعتی سمی هستند و تنها برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید و موثر باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۹ از ۵
از مجموع ۷۱ رای

One thought on “اسید صنعتی سمی و هرآنچه باید بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید