تفاوت پلی اتیلن سبک و سنگین

تفاوت پلی اتیلن سبک و سنگین

قبل از این که به بحث و بررسی در خصوص تفاوت پلی اتیلن سبک و سنگین بپردازیم. لازم است توضیحاتی در این باره ارائه دهیم. خوب است بدانید که پلی اتیلن به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد ترموپلاستیک در دنیا مطرح است. و در بسته بندی‌های مختلف از مواد غذایی تا اسباب بازی و حتی بطری‌های شامپو یافت می‌شود. با توجه به ساختار مولکولی این محصولات به دسته‌های مختلفی طبقه بندی می‌شوند که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. پس همراه ما باشید.

انواع پلی اتیلن را بشناسید!

پلی اتیلن  در دو نوع زیر موجود است که عبارت هستند از:

پلی اتیلن با چگالی بالا   (HDPE) این محصول همان طور که از نامش پیداست. از مقاومت و دوام بالاتری نسبت به LDPE  بهره مند است. علاوه بر آن در تنوع شفاف تا غیرشفاف وجود دارد .و از مقاومت شیمیایی بسیار خوبی نیز برخوردار است. محصولاتی که از این پلی اتیلن ساخته می‌شوند. عبارتند از: تجهیزات و لوازم آشپزخانه، اسباب بازی، مبل، ظروف بسته بندی سفت، سازه‌های فضای آزاد و لوله لوله کشی.

پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) این نوع پلاستیک رنگ شفافی دارد و یا در بازار به صورت رنگی وجود دارد.  ضمن این که دارای قابلیت انعطاف پذیری و مقاومت شیمیایی خوبی است؛ همچنین دارای خاصیت ضد آب است. برای تولید طیف گسترده ای از محصولات مانند قطعات قالب تزریق، کیسه های بسته بندی مواد غذایی، مواد بسته بندی انعطاف پذیر از آن استفاده می‌کنند.

 

پلی اتیلن سبک و سنگین چه تفاوتی با هم دارند؟

چنان چه بخواهیم تفاوت پلی اتیلن سبک و سنگین را بیان کنیم، باید گفت که محصولات و بسته بندی‌های نایلونی همان پلی اتیلن با چگالی کم LDPE است و محصولات و بسته بندی‌های نایلکسی همان پلی اتیلن با چگالی بالا  HDPE  است .

محصولات پلی اتیلنی سبک و سنگین در حال حاضر از کاربرد وسیع و گسترده‌ای برخوردار هستند در نتیجه به عنوان یکی از اساسی‌ترین محصولات پایه و تامین کننده شناخته می‌شوند.

اگرچه LDPE  و HDPE از برخی خواص و ویژگی های مشابه برخوردار هستند. ترکیبات داخلی آن ها کاملاً با یکدیگر تفاوت دارد. در اصل در  LDPEنجیره های پلیمری که باعث شکل دهی هر دو ماده می‌شوند، از آن منشعب می‌شوند، در حالی که در HDPEاین گونه نیست. و پلیمرها بیشتر دارای ساختار بلوری هستند. در نتیجه این تفاوت در شکل دهی پلیمرها باعث ایجاد خصوصیات متمایز در هر ماده می‌گردد.

تفاوت در خصوصیات فیزیکی

LDPE  که همان پلی اتیلن سبک است. نسبت به پلی اتیلن سنگین نرم تر است. و از دیگر تفاوت پلی اتیلن سبک و سنگین است.و از قابلیت انعطاف پذیری بیشتری برخوردار می‌باشد. علاوه بر آن شفافیت بیشتری دارد و نقطه ذوب آن پایین تر است. همچنین ممکن است در مقایسه با پلی اتیلن سنگین زودتر دچار ترک خوردگی شود.

این در حالی است که پلی اتیلن سنگین علاوه بر سخت بودن از دوام بالاتری برخوردار می‌باشد.و همچنین دارای مقاومت شیمیایی بیشتری است. به دلیل برخوردار از نقطه ذوب بالاتر قادر است در دمای بالاتر از LDPE از خود مقاومت نشان دهد. همچنین ساختار کریستالی شکلی دارد که به مقاومت و تیرگی بیشتر آن کمک می‌کند.

هر دو این مواد از قابلیت بازیافت برخوردار هستند و با یکدیگر تفاوتی ندارند. اما در خصوص نحوه تولید نیز تفاوت هایی وجود دارد به عنوان مثال HDPE  از طریق گرم شدن نفت در دمای بسیار بالا به وجود می‌آید. این فرآیند سبب آزادسازی مونومرهای گاز اتیلن شده و سپس پس از ترکیب آن ها با یکدیگر، زنجیره های پلیمری تشکیل می‌گردد. اما LDPE از طریق فشرده سازی گاز مونومر اتیلن در یک راکتور اتوکلاو یا لوله‌ای به منظور تسهیل در روند پلیمریزاسیون به‌دست می‌آید. همچنین نیروهای جذب بین مولکول‌های پلیمر در HDPE  زیاد هستند که در پلی اتیلن سبک به این صورت نیست.

 

جمع بندی درباره تفاوت پلی اتیلن سبک و سنگین

در این مطلب سعی کردیم شما را با تفاوت پلی اتیلن سبک و سنگین آشنا سازیم. این دو ماده تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که سبب تمایزشان از هم شده است. از همراهی شما عزیزان ممنون هستیم امیدواریم این مطلب برای شما مفید و موثر واقع شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید