کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی

کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی

احتمالاً به گوش شما هم خورده که کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی برای بهبود رشد و تقویت گیاهان زینتی است. باید بدانید که سولفات آلومینیوم به‌عنوان یک ماده شیمیایی در کشاورزی کاربردهای متعددی دارد. با داشتن ۲۱% ازت و ۲۴% گوگرد، این ماده یکی از بهترین کودهای کشاورزی شناخته شده که برای اصلاح و تقویت خاک استفاده می‌شود. علاوه بر آن آلومینیوم به‌عنوان یک ماده مغذی برای گیاهان محسوب نمی‌شود، اما سولفات آلومینیوم یک ماده کمکی در تهیه کودهای گیاهی محسوب می‌شود.

ازآنجاکه آلومینیوم به‌تنهایی تقویت‌کننده‌ای برای رشد گیاهان نیست، وجود یون سولفات در آن نقش مهمی برای کاهش PH خاک ایفا می‌کند.
مصرف سولفات آلومینیوم برای تقویت گیاهان و درختچه‌های زینتی از دیگر کودهای شیمیایی متفاوت است. درختچه‌هایی مانند آزالیا و کاملیا از این کود بهره می‌برند. یکی از مشکلات اساسی برای رشد گیاهان، وجود کربنات کلسیم آزاد در خاک است که باعث آهکی‌شدن خاک می‌شود.
همچنین استفاده از سولفات آلومینیوم در کودها و خاک گیاهان به دلیل کاهش جذب مواد مغذی توسط آهک موجود در خاک ضروری است. آهک می‌تواند از جذب مواد مفید و مغذی توسط گیاهان جلوگیری کند. افزایش اسیدیته خاک با اضافه‌کردن سولفات آلومینیوم باعث افزایش قدرت جذب گیاهان می‌شود.

روش مصرف سولفات آلومینیوم در کشاورزی

پیش از این هم تأکید کردیم که قبل از مصرف این ماده شیمیایی با یک متخصص کشاورزی در این زمینه مشورت کنید. علاوه بر آن به هیچ وجه سولفات آلومینیم را به شکل محلول‌پاشی یا در سیستم آبیاری قطره‌ای مصرف نکنید؛ زیرا این کار می‌تواند به گیاهان آسیب بزند. مقدار استفاده از این کود بستگی به میزان کمبود آلومینیوم در گیاه و نوع آن دارد. اما عمدتاً میزان استفاده از آن به قطر و ارتفاع گیاه وابسته است.

روش مصرف سولفات آلومینیوم در کشاورزی

همان‌طور که پیش از این اشاره شد در استفاده از سولفات آلومینیوم باید موارد ایمنی را رعایت کرد. بهتر است قبل از استفاده از آن، از یک شخص متخصص کمک گرفته و با او مشورت کنید. همچنین امکان دارد مشکل خاک علت دیگری داشته و آهکی بودن خاک دلیل ایجاد این مشکل نباشد. سولفات آلومینیوم دارای ترکیبات سولفاته است. که می‌تواند به پوست آسیب بزند و احتمال ایجاد تحریکات پوستی را در فرد افزایش دهد.

همان‌گونه که در ابتدای مطلب گفته شد کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی بیشتر برای گیاهان و درختچه‌های زینتی بوده که می‌توان آن را با هزینه‌ای مناسب و به‌آسانی به میزان انبوه تهیه کرد. در صورت تمایل به تهیه این ماده شیمیایی پرکاربرد، می‌توانید با متخصصین شرکت پرهام شیمی، تولیدکننده بزرگ و معتبر سولفات آلومینیوم و سایر مواد شیمیایی باکیفیت، تماس بگیرید. و پس از دریافت مشاوره‌های لازم، سولفات آلومینیوم موردنیاز خود را خریداری نمایید.

معرفی سولفات آلومینیوم در کشاورزی

برای درک موارد مصرف سولفات آلومینیوم و نحوه استفاده آن در کشاورزی، نیاز است که ویژگی‌ها و مشخصات این ماده شیمیایی را بشناسیم. سولفات آلومینیوم یک ماده سفیدرنگ بوده که در اکثر موارد به‌صورت بلورهای سفید دیده می‌شود، اما ممکن است به‌صورت مایع هم وجود داشته باشد. سولفات آلومینیوم یکی از مهم‌ترین ترکیبات آلومینیوم به‌حساب می‌آید و از ویژگی مهم آن می‌توان به جذب آب بالا اشاره کرد. این ویژگی جزو کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی و افزایش کارایی آن محسوب می‌شود.

نقش سولفات آلومینیوم در کشاورزی

کود سولفات آلومینیوم ترکیبی از یون‌های سولفات و آلومینیوم است که یون سولفات در آن نقش اصلی را ایفا می‌کند. وجود ترکیبات کلسیمی مانند آهک در خاک ممکن است باعث عدم جذب و استفاده از مواد مغذی توسط گیاهان شود، حتی اگر خاک دارای تمامی مواد مغذی موردنیاز گیاهان باشد. همان‌طور که پیش از این اشاره شد یون سولفات موجود در کود سولفات آلومینیوم می‌تواند با کاهش پی‌اچ خاک کشاورزی، خاصیت آهکی خاک را کاهش داده و باعث افزایش قابلیت جذب مواد مغذی توسط ریشه‌های گیاهان، به‌ویژه مواد مغذی ریز، گردد.

این نوع کود عمدتاً برای تقویت گیاهان زینتی مانند آزالیا، کاملیا، گاردنیا، برگ‌بو، سدر، شوکران، زغال‌اخته و غیره کاربردی است. برای درختچه‌های تزیینی، میزان مصرف کود سولفات آلومینیوم به‌اندازه نیم‌گرم برای هر ۳۰ سانتیمتر قد درختچه و برای درختان، نیم کیلوگرم به ازای هر دو و نیم سانتیمتر قطر درخت توصیه می‌شود. اما برای تعیین دقیق میزان مصرف، بهتر است که با یک کارشناس کشاورزی مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:سولفات آلومینیوم

کاربردهای دیگر سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم در صنایع مختلف در کاربردهای گسترده‌ای؛ مانند تصفیه آب و فاضلاب، صنعت کاغذسازی و بند زخم‌های کوچک در امور پزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب برای حذف ناخالصی‌ها از آب در صنعت تصفیه آب به کار رفته و در صنعت کاغذسازی برای استحکام الیاف سلولوزی کاغذ و افزایش چسبندگی خمیرکاغذ کاربردی است.

مقدار مصرف سولفات آلومینیوم در کشاورزی

همان‌طور که پیش از این گفته شد به طور کلی میزان مصرف و استفاده از کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی برای درختچه‌ها نیم کیلوگرم به‌ازای هر ۳۰ سانتیمتر قد درختچه، برای درختان نیم کیلوگرم به‌ازای هر ۲٫۵ سانتیمتر قطر درخت برآورد شده است. همچنین برای اسیدی کردن و اصلاح خاک‌آهکی باید از ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم به‌ازای هر ۱۰۰ سانتی‌متر مربع استفاده نمایید. دقت داشته باشید که بعد از مصرف سولفات آلومینیوم، خاک را شستشو دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید