آب اکسیژنه هیدروژن پروکسید

آب اکسیژنه-هیدروژن پروکسید

آب اکسیژنه هیدروژن پروکسید|دانستنی‌هایی در مورد آب اکسیژنه|پرهام شیمی

آب اکسیژنه هیدروژن پروکسید در هر کشوری اسامی خاص خود را دارد به عنوان مثال در کشور ما با عناوینی چون آب اکسیژن و هیدروژن پراکسید شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیدروژن پراکسید(Hydrogen peroxide) یا آب‌اکسیژنه (H2O2) اکسنده‌ای متداول است. هیدروژن پراکسید ساده‌ترین پراکسید است به این معنی که آنها ترکیباتی هستند که دارای یک پیوند یگانه اکسیژن – اکسیژن هستند. این ماده شیمیائی در داخل کشور با گریدهای صنعتی و غذایی مختلف با بکار برده می‌شود. آب اکسیژنه یک مایعی غیرروان و آبی رنگ است که تهیه آن بسیار دشوار است. این ماده‌ شیمیایی در صنایعی چون کاغذسازی، بهداشتی، دارویی، رنگ و… با درجه خلوص۳۰% الی ۷۰% کاربرد دارد و علت این گستردگی کاربرد به خواص ویژه و غلظت‌های متفاوت این ماده مربوط است.

آب اکسیژنه

آب اکسیژنه هیدروژن پروکسید در چه صنعت هایی کاربرد دارد؟

کاربردهای گسترده و کلی این ماده شیمیایی که در دو مدل خوراکی و صنعتی موجود است در صنعت شیمی و پتروشیمی، صنایع آرایشی، بهداشتی و دارویی و پزشکی، صنایع غذایی، صنایع نساجی و رنگرزی، صنایع آبکاری، صنعت متالوژی، صنعت الکترونیک و… است. آب اکسیژنه در داروخانه‌ها محلولی است از آب اکسیژنه در آب که در ۱۰۰  قسمت آن سه قسمت آب اکسیژنه است و بی‌رنگ،  بی‌بو، تلخ‌مزه و کمی اسیدی است.

 

تولید آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید

قسمت اعظم آب اکسیژنه خالص در دنیا به روش اتواکسیداسیون آنتراکینون تولید می‌شود. در واقع شیوه‌های دیگر تولید این ماده تقریباً منسوخ شده‌اند. در این روش آلکیل آنتراکینون در حضور کاتالیزور پالادیوم هیدروژنه شده و به آنتراهیدروکینون تبدیل می‌شود و در واکنشی دیگر در حضور اکسیژن هوا به آلکیل آنتراکینون و آب اکسیژنه تبدیل می‌شود.

 

خطرات آب اکسیژنه

البته آب اکسیژنه خطراتی نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به تاثیرات بحرانی بالقوه روی سلامتی اشاره کرد به عنوان مثال در صورت تماس پوستی و چشمی حساسیت‌زا و نیز در صورت استنشاق، محرک شش است. همچنین مایع یا اسپری آن تخریب بافت خصوصاً روی غشای مخاطی چشم، دهان و محفظۀ استنشاق را سبب می‌شود.

از دیگر خطرات آب اکسیژن تحریک ریه‌ها و نیز برونشیت است که با سرفه، خلط وکوتاهی تنفس همراه است. همچنین تماس طولانی مدت گاهی باعث سفیدی موقت پوست و احساس سوزش می‌شود.

خطرات آب اکسیژنه

 

خصوصیات آب اکسیژنه هیدروژن پروکسید

آب اکسیژنه تدریجاً تجزیه شده و به آب و اکسیژن تبدیل می‌شود. این عمل تجزیه در محیط بازی سریع‌تر از محیط اسیدی و خنثی صورت می‌گیرد. سرعت عمل تخریب آب اکسیژنه در حضور گرد بعضی اجسام مانند گرد بی‌اکسید منگنز و گرد فلزات و… افزایش می‌یابد.
اما این عمل در حضور اجسام پایدار کننده مانند اسید فسفریک، اوره، اسید بنزوئیک و… بسیار کند انجام می‌شود. تجزیه این ماده باعث ایجاد رادیکال‌های OH (هیدروکسید) می‌شود که بیش از چند ثانیه در دسترس نمی‌باشند و در این مدت با خاصیت شدید اکسیدکنندگی خود، مواد آلی و معدنی را اکسید می‌کند.

 

موارد استعمال

در ابتدای این جستار به برخی از موارد کلی کاربردهای این محلول شیمیایی یعنی آب اکسیژنه  به صورت اشاره‌وار پرداخته شد حال در توضیح هر چه بیشتر باید گفت: آب اکسیژنه اثر میکروب‌کشی، بوبری و بی‌رنگ‌کنندگی دارد، لذا بخاطر خاصیت بوبری آن در موقع معالجه زخم‌های بدبو استفاده می‌شود. خاصیت پاک‌کنندگی لکه‌ها، برطرف‌کننده میکروب‌های دهان و سفیدکننده دندان‌ها از دیگر کاربردهای آن است. آب اکسیژنه ۸۵% برای اکسیداسیون سریع الکل در زیردریایی‌ها و موشک‌ها نیز استفاده می‌شود.

کاربرد آب اکسیژنه

 

کاربرد آب اکسیژنه

در این مقاله سعی کردیم خواص شیمایی آب اکسیژنه را برایتان بطور کامل شرح دهیم:

  • در پزشکی و درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها، بخصوص عفونت‌ها (پاتوژن‌ها) قدمت فراوانی دارد.
  • آب اکسیژنه حداکثر ۵% برای شستشو و ضوعفونی جراحات سطحی کاربرد دارد.
  • جایگزین مناسبی برای سفید کننده‌های شیمیایی
  • پاک‌کننده‌ای قوی برای لکه خون
  • درمانی موثر برای قارچ‌های پا
  • شستشوی دهان و لثه‌ها، بهبود لکه‌های پوستی
  • نظافت منزل با استفاده از آب اکسیژنه ۳%
  • درخشندگی موها
  • عامل سفید کننده برای لباس های ظریف و لطیف پشمی، ابریشمی و مناسب نوزادان
  • خمیر چوب
  • محلول غلیظ H2O2 به عنوان یک اکسیدان برای سوخت موشک ها
  • عامل اکسید کننده در آزمایشگاه از دیگر کاربردهای فراوان آن است.

 

 

آب اکسیژنه وارداتی با پارامترهایی چون آب اکسیژنه ترک(آب اکسیژنه پاشا)، فروش آب اکسیژنه چینی و قیمت آب اکسیژنه، آنالیز و خلوص آب اکسیژنه، آب اکسیژنه ضد باکتری و ضدعفونی کننده، سفید کننده، فروش به صورت عمده یا خرده‌فروشی و نیز فروش آب اکسیژنه به شرط آنالیز به مخاطب ارائه می‌شود.

لازم به توضیح است فروش کلی و جزئی آب اکسیژنه ۳۵% و ۵۰% ترک برندهای پاشا و آکیم، دگوسا آلمان، آب اکسیژنه خوراکی و آب اکسیژنه مرغوب ایرانی در بازار وجود دارد.برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید مواد شیمیایی اولیه میتونید به سایت پرهام شیمی مراجعه کنید.

قیمت آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید

شرکت پرهام شیمی یکی از شرکت‌های معتبر ایرانی است که برند مرغوب ایرانی را به صورت گسترده و مستقیم با بهترین قیمت وارد بازار نموده است. برای اطلاع از قیمت  محصولات صنعتی  و آب اکسیژنه می توانید با مراجعه به قسمت تماس با ما در سایت پرهام شیمی و یا تماس با شماره ۰۲۱۶۵۳۵۱۳۰۰و۰۹۱۲۲۰۷۴۳۱۲ و۰۲۱۶۵۳۵۱۰۰۶  با ما در تماس باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید