آشنایی با بهترین روش های نگهداری مواد غذایی

آشنایی با بهترین روش های نگهداری مواد غذایی

آشنایی با بهترین روش های نگهداری مواد غذایی مطلبی است که قصد بررسی آن را در مجموعه پرهام شیمی داریم. به این منظور کمی از وقت خود را به مطالعه این مطلب اختصاص دهید.تا با روش های صحیح نگهداری از مواد غذایی آشنا شوید.

حتما تا کنون در رابطه با این موضوع که نگهداری از مواد غذایی و روش غیر مناسب برای انجام این کار باعث بروز مشکلاتی می شود، نکاتی را شنیده اید.و یا افرادی را در اطرافیان خود دیده اید که از مصرف مواد غذایی کهنه و مانده اجتناب می کنند و ترجیح می دهند که از مواد غذایی تازه استفاده نمایند.

در برخورد با چنین افرادی به این موضوع فکر کرده اید که چرا این دسته از عزیزان به این شکل در مقابل مواد غذایی مانده رفتار می کنند؟درد پاسخ به این مساله باید بگوییم که در برخی از مواد غذایی مانند کنسروها از ترکیبات شیمیایی استفاده می شود.که اگر از روش صحیح نگهداری صحیح از این مواد مطلع نباشید مصرف آنها می تواند برای شما مضراتی را به همراه داشته باشد.به همین دلیل آشنایی با بهترین روش های نگهداری مواد غذایی مساله بسیار مهمی است.

 

آشنایی با بهترین روش های نگهداری مواد غذایی:

 

از بهترین روش هایی که برای نگهداری از مواد و محصولات  غذایی می توانید استفاده کنید.تا از مضرات نگهداری از مواد غذایی در امان باشید، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

خشک کردن مواد غذایی:

خشک کردن انواع مواد غذایی از روش های بسیار قدیمی است که از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است. و همچنان نیز به استفاده از این روش توصیه می شود. با از بین رفتن رطوبت موجود در مواد غذایی خشک شده، رشد باکتری ها و عوامل فساد در آن از بین می رود. و ماندگاری مواد غذایی بدون ایجاد عارضه افزایش پیدا می کند.

به عنوان مثال: محققان اعتقاد دارند که ویتامین های موجود در میوه های خشک شده در مقایسه با میوه تازه به میزان ۷ برابر است. و این مساله نشان دهنده مناسب بودن استفاده از این روش خواهد بود.

نمک سود کردن:

نمک نیز از جمله موادی است که از دیرباز برای نگهداری مواد غذایی استفاده می شده است. و هم اکنون نیز از این روش استفاده می گردد.برای نمک سود کردن ماده غذایی مانند: گوشت و یا ماهی آن را به صورت کامل در ظروف در بسته نمک قرار می دهند تا ماده غذایی خشک شود.

این روش طرفداران زیادی دارد اما وجود مقادیر زیاد نمک در آن برای کسانی که فشار خون بالایی دارند . مناسب نیست ولی اگر ماده غذایی مورد نظر را پیش از مصرف به مدت چندین ساعت در آب قرار داد این مشکل نیز برطرف می شود.

منجمد کردن مواد غذایی:

منجمد کردن مواد غذایی هم به عنوان یکی از بهترین روش های نگهداری مواد غذایی شناخته می شود. که در این روش با کاهش دمای ماده غذایی، میکروب های موجود در آن از بین می روند و هر گونه ویروسی نابود می شود.

به عنوان مثال: محققان در جامعه ما برای اینکه از ابتلا به بیماری تب کنگو که بر اثر مصرف گوشت به انسان منتقل می شود.جلوگیری گردد،پیشنهاد می کنند که قبل از تماس با گوشت ابتدا آن را فریز کنند. تا ویروس های موجود در آن از بین بروند و سپس از گوشت استفاده کرد.

دود دادن به مواد غذایی:

حتما تا کنون ماهی دودی استفاده کرده اید و یا نام آن را شنیده اید. ماهی دودی و یا مرغ دودی با استفاده از روش دود دادن به مواد غذایی تهیه می شوند. که این روش نیز از جمله روش هایی نگهداری از مواد غذایی است. که از دیرباز در روستاها از این روش استفاده می شده است. و همچنان نیز بسیاری از شهرها مانند: شهر های شمالی از این روش استفاده می کنند.

برای دود دادن به غذاها در این روش ابتدا ماده غذایی در محلول آب نمک خیس می شود. و سپس روی شعله آتش قرار می گیرد. در نتیجه نمک باعث از بین رفتن حشرات می شود و آتش نیز رطوبت موجود در ماده غذایی را از بین می برد و به این شکل از رشد باکتری ها در آن جلوگیری می شود.

کلام پایانی آشنایی با بهترین روش های نگهداری مواد غذایی

بر اساس مطالبی که در مجموعه پرهام شیمی در رابطه با آشنایی با بهترین روش های نگهداری مواد غذایی  و عرضه محصولات غذایی برای شما همطونان عزیز مطرح نمودیم، می توان به این نتیجه رسید که با وجود پیشرفت های صورت گرفته در تکنولوژی همچنان روش های قدیمی و سنتی به عنوان بهترین روش های نگهداری از مواد غذایی محسوب می شوند. و در صورت تمایل می توانید از این روش ها استفاده کنید .تا مضرات نگهداری از مواد غذایی شامل حال شما نشود.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید