اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی RO

دستگاه تصفیه آب صنعتی، به سیستمی گفته می‌شود که برای حذف مواد آلاینده‌ها که در آب وجود دارد، ساخته شده است. وظیفه اصلی این دستگاه تصفیه آب سالم می‌باشد. البته مد نظر داشته باشید که از این دستگاه در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، کشاورزی، پرورش آبزیان، تولید دارو، دامداری، نیروگاه ها و غیره نیز استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی RO  آشنا سازیم پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی  RO

بهتر است بدانید که به‌منظور تصفیه آب برای مصارف صنعتی روش‌های متعددی وجود دارد. ولی با این حال تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس RO بسیار مناسب و کاربردی است. اجزای این نوع دستگاه تصفیه آب به شرح زیر است:

اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی

۱. پمپ تصفیه آب صنعتی  RO

یکی از مهم‌ترین اجزای دستگاه تصفیه آب صنعتی، پمپ آن است. معمولا جنس این پمپ از جنس فولاد ضد زنگ می‌باشد. نقش این اجزا تامین نیروی محرکه لازم برای عملکرد درست فرایند اسمز معکوس می‌باشد. برای این فرایند پمپ‌های سانتریفیوژ طبقاتی که به آن‌ها پمپ فشار بالا نیز می‌گویند، به‌کار می‌رود. شاید این سوال به ذهن شما خطور کند که اندازه و ظرفیت این پمپ چقدر است؟ در پاسخ به این سوال خوب است بدانید که میزان آن توسط طراح سیستم با توجه به فشار عملیاتی و دبی مورد نیاز مشخص می‌گردد.

۲. فیلتر ممبران  RO

ممبران (Membrane) را تحت عنوان قلب سیستم نیز می شناسند. مد نظر داشته باشید که انتخاب نوع ممبران به‌کار رفته در سیستم RO بسیار اهمیت دارد؛ زیرا بر کیفیت محصول نهایی و شرایط عملیاتی سیستم تاثیر گذار است. فیلترهای ممبران صنعتی در انواع گوناگون تولید و به بازار عرضه می‌شوند. عامل مهم در ساخت این محصولات نوع آب نوشیدنی است که بایستی تصفیه شود. به عنوان مثال ماژول‌های    SW  برای تصفیه آب دریا و ماژول‌های BW برای تصفیه آب شور به‌کار گرفته می‌شوند.

۳. پرشروسل یا محفظه ممبران

پرشروسل یا هوزینگ ممبران، نوعی محفظه است که نقش آن نگهداری فیلتر RO است و اصطلاحا به آن محفظه ممبران نیز گفته می‌شود. جنس این محفظه‌ معمولا از فایبرگلاس است. توجه داشته باشید که پرشروسل‌ها بر اساس قطر، ظرفیت تعداد ممبران و فشار عملیاتی در بازار موجود هستند، ضمن این که بر اساس طراحی و نیاز سیستم می‌توان نسبت به نوع مناسب آن اقدام نمود. هوزینگ‌های صنعتی در بازار در دو نوع ۸ اینچ و ۴ اینچ یافت می‌شوند. که در واقع این عدد قطر ممبران RO است که درون آن جای می‌گیرد.

مد نظر داشته باشید که تعداد ممبرانی که درون پرشروسل جای می‌گیرد، از ۱ تا ۸ ممکن است متغیر باشد. اما معمول‌ترین ظرفیت پرشروسل ۶ المانه است. فاکتور دیگر فشار عملیاتی می‌باشد که می‌توان به آب عبوری از داخل پرشروسل اعمال کرد. البته مد نظر داشته باشید که در سیستم‌های مختلف این فشار ثابت نیست، به عنوان مثال در آب شیرین کن دریایی پرشروسل‌های ۱۰۰۰ مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای تحمل فشار تا حد ۱۰۰۰ psi است.

اجزای اندازه گیری دستگاه تصفیه آب صنعتی

اجزای اندازه گیری دستگاه تصفیه آب صنعتی به طور خلاصه شامل موارد زیر است:

  1. مخازن دارای شن یا سیلیس که از آن‌ها برای نرم کردن آب استفاده می‌کنند.
  2. گیج های تابلو یا خطی که وظیفه آن‌ها اندازه گیری فشار قسمت‌های مختلف دستگاه است.
  3. فلومتر که از آن به منظور کنترل حجم آبی که از دستگاه خارج می‌شود، استفاده می‌کنند.
  4. فیلتر ممبران ۴ اینچ با ظرفیت ۱۲ هزار لیتر یا ۸ اینچ که دبی خروجی آنها بر اساس سختی آب ورودی به دستگاه تعیین می‌شود. به طور معمول برای ممبران‌های ۴ اینچ از ۵ الی ۶ متر مکعب و برای ممبران‌های ۸ اینچی از حداقل ۲۰ و حداکثر ۲۵ متر مکعب محاسبه می‌شود. توجه داشته باشید که ممبران‌های ۴ اینچی برای آب‌های شور با غلظت بالای نمک مناسب نیستند. بنابراین در طراحی برای آب شور لازم است ممبران ۸ اینچی به کار گرفته شود.
  5. سیستم بک واش CIP و شستشو که نقش آن محافظت از ممبران‌های دستگاه تصفیه آب صنعتی است.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با دستگاه تصفیه آب صنعتی RO و اجزای آن آشنا سازیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید و موثر واقع شود. در صورت سوال در خصوص این محصول می‌توانید با همکاران ما تماس گرفته و از مشاوره و راهنمایی آن‌ها بهره‌مند شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید