انواع ترکیبات شیمیایی در مواد غذایی

تترکیبات شیمیایی در مواد غذایی می‌توانند نقش مهمی در تولید و نگهداری مواد غذایی داشته باشند. به عنوان مثال، افزودنی‌های غذایی می‌توانند ماندگاری غذاها را افزایش دهند. موارد دیگر مانند رنگ‌ها، می‌توانند غذا را جذاب تر کنند. هم چنین از طعم دهنده‌ها برای خوش طعم شدن غذا استفاده می‌شود. با این حال، مواد شیمیایی می‌توانند خواص سم شناسی مختلفی داشته باشند، که برخی از آنها ممکن است اثراتی را در انسان و حیوانات ایجاد کنند. معمولاً اینها مضر نیستند مگر اینکه برای مدت طولانی و در سطوح بالا در معرض آنها قرار بگیریم. به جز مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین‌ها، املاح، چربی‌ها و اسید آمینه و هم چنین منابع تأمین کننده انرژی مثل پروتئین، چربی و کربوهیدرات ترکیبات شیمیایی دیگری در محصولات غذایی وجود دارند. با ما همراه باشید تا شما را انواع ترکیبات شیمیایی در مواد غذایی بیشتر آشنا کنیم.

ترکیبات شیمیایی در مواد غذایی

ترکیبات سمی

ترکیبات سمی یکی از انواع ترکیبات شیمیایی در انواع مواد غذایی هستند که باعث بروز بیماری می‌شوند. یکی از این ترکیبات سمی، سموم تولید شده توسط میکروب‌ها است. افت کش ها یکی دیگر از انواع ترکیبات شیمیایی سمی در مواد غذایی به شمار می‌روند. البته آفت کش های مجاز به دلیل اینکه بعد از مصرف سریع شکسته شده و به مواد غیر سمی تبدیل می‌شوند. به عنوان ترکیبات شیمیایی غیر سمی شناخته میگردند. توجه داشته باشید با اینکه  افت کش ها در مزارع برای از بین بردن  حشرات و افت استفاده می‌شوند ولی مقدار کم آن در مواد غذایی مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نمی‌کند. از ترکیبات موجود در مواد غذایی می‌توان به سولانین، آمیگدالین یا سیگوترا که یک سم دریایی قوی است اشاره کرد. برخی از این سموم  از طریق حرارت دهی به محصولات غیرسمی تبدیل می‌شوند اما برخی دیگر نسبت به  حرارت مقاوم می‌باشند.
 ترکیبات شیمیایی در مواد غذایی
بیشتر بخوانید :محصولات غذایی

نگهدارنده و دیگر مواد افزودنی

افزودنی ها یا افزودنی های غذایی موادی هستند که به غذا اضافه می‌شوند تا طعم، بافت، ایمنی، ظاهر یا ماندگاری آن را افزایش دهند. برخی از نمونه ها عبارتند از شیرین کننده‌ها، امولسیون کننده‌ها، نگهدارنده ها، تثبیت کننده‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و رنگ‌های غذایی. تولیدکنندگان آن ها را به غذا اضافه می‌کنند تا خوش طعم تر بشوند یا  مدت زمان نگهداری آنها طولانی تر شود. در واقع، برخی از افزودنی‌ها برای قرن ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال، افزودنی‌هایی مانند نمک (در ماهی خشک یا بیکن) و شکر (در مربا و مارمالاد). به طور کلی، افزودنی‌ها اگر در مقادیر کم اضافه شوند،  ایمن تلقی میگردند.
علاوه بر این، افزودنی های غذایی از گیاهان یا حیوانات یا از مواد مصنوعی منشاء می‌گیرند. شربت ذرت با فروکتوز بالا، عسل، شربت آگاو، MSG (منوسدیم گلوتامات)، صمغ زانتان، کاراگینان، پکتین، لسیتین، بنزوات سدیم و سوربات پتاسیم برخی از افزودنی‌های رایج در بیشتر محصولات غذایی هستند. برخی از این افزودنی‌ها، به ویژه افزودنی‌های مصنوعی، ممکن است اثرات منفی بر سلامت انسان داشته باشند.
بنابراین، همیشه بهتر است با مصرف غذاهای تازه و کامل از آنها دوری کنید. نگهدارنده‌ها، افزودنی های غذایی هستند. که برای جلوگیری از فساد ناشی از رشد میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها، کپک ها و مخمرها به غذا اضافه می‌شوند. آنها به افزایش ماندگاری مواد غذایی و جلوگیری از مسمومیت غذایی کمک می‌کنند. علاوه بر این، آنها در طیف گسترده ای از محصولات غذایی از جمله محصولات پخته شده، محصولات لبنی، محصولات کنسرو شده و گوشت های فرآوری شده استفاده می‌شوند. برخی از نگهدارنده‌های رایج عبارتند از بنزوات سدیم، سوربات پتاسیم، دی اکسید گوگرد و نیتریت سدیم. در همین حال، برخی از محصولات غذایی از مواد نگهدارنده طبیعی مانند سرکه، آب لیمو و نمک استفاده می‌کنند.

عوامل اسیدی کننده

عوامل اسیدی کننده یکی از افزودنی‌هایی هستند که در تولید محصولات غذایی کاربرد دارد. مالئیک، سیتریک و اسید استیک از جمله  این اسیدها هستند که با توجه به ماده مورد نظر کارکرد متفاوتی دارند که می‌توان به  کنترل میزان اسیدی بودن اشاره کرد. ترکیبات اسیدی موجود در مواد غذایی موجب آزاد سازی یون‌های هیدروژن شده که در نتیجه موجب تعیین اسیدیته غذا می‌شوند.و به غذاهای اسیدی، طعم و عطر ترش می‌بخشند. اسیدیته  می‌تواند بر روی خواص مختلفی تاثیرگذار باشند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• جلوگیری از رشد میکروبی

 مقادیر بسیار پایین و بالای pH  می‌تواند از رشد میکروبی جلوگیری کند. تعداد محدودی از غذاها خودشان دارای اسیدیته هستند و از این رو  می‌تواند از رشد میکروارگانیسم ها ازجمله مخمر، باکتری و غیره جلوگیری نماید. اما بسیاری از غذاها از چنین خاصیتی برخوردار نیستند. و برای جلوگیری از رشد مخمرها، کپک ها و  باید از روش هایی دیگر مانند حرارت دادن، خشک کردن، پاستوریزاسیون و غیره استفاده کرد. یکی از رایج ترین روش‌ها جهت جلوگیری از رشد میکروبی کنسروسازی می‌باشد‌.

• نقش pH  در تولید غذاهای کنسروی

اسیدیته نقش مهمی در تولید محصولات کنسروی دارد. یکی از عوامل مهم در تولید این محصولات زمان پردازش است. منظور از زمان پردازش، مدت زمانی است که برای رسیدن به نقطه عقیم سازی (نقطه ای که تمام میکروارگانیسم های مضر از نابود می‌شوند) لازم می‌باشد. یکی از فاکتورهای مهم در مدت زمان پردازش، pH  است. غذاهایی با pH  بالاتر از ۴٫۶ را اسید-پایین و با pH  کمتر از ۴٫۶ را اسید-بالا می‌گویند. دلیل این دسته بندی وجود باکتری Clostridium botulinum  است که اسپور تولید می‌کند.

• رنگ و بافت

یکی از عوامل مهم که در جلب نظر مشتری برای خرید یک محصول تاثیرگذار است، رنگ و بافت مواد غذایی می‌باشد.  اسیدیته اثر مهمی بر روی رنگدانه ها دارد. همچنین بر روی ظرفیت نگهداری آب در ماهیچه هم موثر است.  جالب است بدانید که ph در زمان پردازش و فرآوری غذا نیز نقش مهمی دارد

خرید انواع ترکیبات شیمیایی در مواد غذایی

پرهام شیمی یکی از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه صادرات و واردات مواد صنعتی و شیمیایی در ایران است. این شرکت با کادری مجرب و باسابقه در تلاش است که  برترین کیفیت و بهترین سرویس دهی با قیمت مناسب را به مشتریان خود ارائه بدهد. هم چنین این شرکت قادر به تامین مواد اولیه صنایع شیمیایی از بازارهای بین المللی می‌باشد. و می‌تواند خریداران گرامی را در زمینه خرید محصولات و تامین کالا های مورد نیازشان کمک نماید. جهت خرید انواع ترکیبات شیمیایی در مواد غذایی با بالاترین کیفیت و مناسبترین قیمت می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.
.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید