تفاوت کود اوره پریل و گرانول

در چندین سال گذشته به منظور فراهم نمودن ازت مورد نیاز برای بخش کشاورزی، اغلب از منابع آلی همانند کودهای مرغی، کودهای حیوانی و کمپوست ضایعات کشاورزی استفاده می‌شد، تا این که پس از گذشت سال‌ها، نوعی ماده معدنی که آن را اوره نامیدند، ساخته شد. جالب است بدانید که اوره لقب مناسب‌ترین و اقتصادی‌ترین منبع نیتروژن یا اصطلاحا کود ازته را به خود اختصاص داده است.با ما همراه باشید تا تفاوت کود اوره پریل و گرانول بدانید.

توجه داشته باشید که از کود اوره پریل و گرانول در کشاورزی و صنایع مختلف استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با تفاوت کود اوره پریل و گرانول آشنا کنیم. قبل از هر چیز بهتر است این دو را بشناسید و سپس درباره تفاوت آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

با کود اوره بیشتر آشنا شوید!

اوره با فرمول شیمیایی NH2CONH2، یکی از انواع کودهای نیتروژن می‌باشد. که در آن نسبت نیتروژن، فسفر، پتاسیم که آن را با علامت اختصاری NPK می‌شناسند، برابر با ۰-۰-۴۶ است. به این کود لقب کود شکری نیز داده‌اند که دلیل آن دانه‌های سفید و مروارید شکلی است که دارد. خوب است بدانید که اوره به شکل طبیعی در بدن انسان و حیوانات ساخته می‌شود.

اما با این حال اوره مصنوعی نیز به وسیله آمونیوم غیرهیدرات، تولید می‌گردد. کود اوره قیمت بالایی ندارد و می‌توانید بیشترین میزان نیتروژن را برای کشاورزان فراهم کند، اما در زمان استفاده از این کود در خاک، بایستی به یکسری از نکات توجه داشته باشید، تا از طریق واکنش‌های شیمیایی، این مقدار نیتروژن هدر نشود.

کود اوره دارای ۴۶% نیتروژن است که در شرایط آب و هوای گرم و خاک قلیایی میزان تلفات بالایی دارد. هدر رفت این کود بالا است پس توصیه ما به شما این است که از آن به شکل چند بخشی استفاده شود.

نسبت به نیترات آمونیوم بالاتر است، چون تلفات کودهای اوره و نیترات آمونیوم بالاست توصیه می‌شود به شکل چند بخشی استفاده شود.

این کود در بازار به دو شکل ریز و درشت به فروش می‌رسد. مد نظر داشته باشید که به دلیل میزان آبشویی و متصاعد شدن نیتروژن، بهتر است از فرم‌های گرانوله با ابعاد بزرگ‌تر استفاده کنید. زیرا از عملکرد بالاتری نسبت به کودهای ریز برخوردار هستند.

کودهای اوره از محلولیت خوبی در آب برخوردار هستند و به آسانی توسط شاخ و برگ درختان جذب می‌شوند. ازت قادر است از طریق مصرف خاکی و هم محلول‌پاشی در دسترس درختان میوه قرار گیرد. این کودها را در دو یا سه مرتبه به شکل مصرف خاکی در دسترس درختان میوه قرار می‌دهند.

موارد استفاده و کاربرد کود اوره

کود اوره یکی از رایج‌ترین و پر مصرف‌ترین کودهای ازته در بازار است که در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی و صنعتی به‌وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که حدود ۹۰ درصد تولید اوره در دنیا مختص کشاورزی و ۱۰ درصد دیگر آن مربوط به بخش صنعت است. در این راستا شرکت‌های بسیاری در ایران به تولید کود اوره پریل و گرانول اقدام کرده‌اند.

 

مزایای استفاده از اوره

از مزایای کود اوره می‌توان به اختصار به موارد زیر اشاره نمود:

  1. می‌توان این ماده را برای مدت زمان طولانی انبار کرد و در دراز مدت خطر آتش‌سوزی به‌همراه ندارد.
  2. کود اوره باعث اسیدی‌شدن خاک می‌شود؛ پس مناسب گیاهانی است که در خاک‌های اسیدی بهتر رشد می‌کنند.
  3. اوره از این قابلیت برخوردار است که بیشترین مقدار نیتروژن را با صرف هزینه کم در دسترس خاک قرار دهد.
  4. اوره را به تنهایی یا در صورت مخلوط با کودهای دیگر استفاده کرد.
  5. کود اوره برای کشت گیاهانی مانند توت فرنگی، ذرت و دیگر گیاهانی که برای رشد به مقادیر بالای نیتروژن نیاز دارند، بسیار مفید و مناسب است.

 

معایب استفاده از اوره

  1. با مصرف اوره در خاک واکش‌های شیمیایی انجام می‌شود، در نتیجه لازم است مراقبت‌های خاصی صورت بگیرد. تا از بخار شدن آمونیوم ممانعت به عمل آید. این مراقبت اگر انجام نشود، کشاورزان را با مشکل مواجه می‌کند.
  2. به دلیل انحلال بالای اوره انبار کردن آن بایستی حتما به صورت خشک انجام شود.

تفاوت کود اوره پریل و گرانول در چیست؟

کود اوره به دو شکل گرانول و پریل یافت می‌شود که بیشترین تفاوت آن‌ها در ابعاد و اندازه کود اوره است. به طور معمول  اندازه دانه‌ها در کود اوره گرانول حدود ۲ الی ۴ میلیمتر و در کود اوره  پریل ۱ الی ۲٫۴ میلیمتر می‌باشد.

تفاوت کود اوره پریل و گرانول

کود گرانول نسبت به کود پریل از دانه‌هایی با اندازه کوچک تر و سخت تر برخوردار است. اما دانه‌های کود اوره پریل باریک تر هستند. در صنعت کشاورزی از هر دو نوع این کودها به‌وفور استفاده می‌شود. زیرا این کودها به طور گسترده منبع غنی از نیتروژن می‌باشند. امروزه از کود اوره در صنعت کشاوزی و زراعت به صورت وسیع استفاده می‌شود. زیرا این کودها در بازار به وفور یافت می‌شوند و از نظر هزینه نیز مقرون به‌صرفه هستند.

توجه داشته باشید در هر دو مدل کود اوره پریل و گرانول میزان درصد ازت موجود ۴۶ درصد است. اما با این حال در شرکت‌های مختلف، این محصولات در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند.

 

قیمت کود اوره پریل و گرانول

در این مطلب سعی کردیم شما را با تفاوت کود اوره پریل و گرانول، کاربرد و موارد استفاده آن‌ها آشنا سازیم. شما عزیزان می‌توانید محصول مورد نظر خود را از شرکت‌های معتبر خریداری کنید. در صورت هر گونه سوال در خصوص کود اوره پریل شیراز نیز می‌توانید با همکاران ما در واحد فروش تماس گرفته و از راهنمایی و مشاوره آن‌ها استفاده کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۱ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید