روش های شناسایی خلوص اسید استیک

روش‌های شناسایی خلوص اسید استیک

روش‌های شناسایی خلوص اسید استیک

قبل از این که با روش‌های شناسایی خلوص اسید استیک در آزمایشگاه آشنا شوید، بهتر است ابتدا این ماده شیمیایی را بشناسید. و درباره آن اطلاعاتی داشته باشید. باکتری‌های مخمر سرکه به دلیل تمایل به تولید اسید استیک با این نام شناخته می شوند. این نوع از باکتری‌ها در مکان‌های مختلفی مانند آب، خاک و مواد غذایی یافت می‌شوند. خوب است بدانید که اسید استیک به شکل طبیعی از میوه‌ها و بعضی مواد غذایی که دچار فاسدی شده‌اند، از طریق فرایند تخمیر تولید می‌شود. به بیان دیگر این اسید از قدیمی‌ترین ترکیبات شیمیایی است که توسط انسان‌ها کشف شده است.

 

اسید استیک چیست؟

استیک اسید با فرمول شیمیایی H2C2H3O2، در واقع یک مایع شفاف و بی رنگ است که بوی تندی دارد. این ماده شیمیایی با همه مواد دارای آب و الکل قابلیت امتزاج است. این اسید از کاربرد وسیع و گسترده‌ای در صنایع مختلف برخوردار است. وزن مخصوص آن حدودا ۱٫۰۴۸ در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد می‌باشد. قابل ذکر است که که اسید استیک خالص و محلول غلیظ آن دارای ویژگی خورندگی بالایی است.

روش‌های شناسایی خلوص اسید استیک

تست‌های شناسایی خلوص اسید استیک

اسید استیک رقیق شده ۳۰ درصد

این مایع بی رنگ دارای وزن مخصوص ۱٫۰۴۱ و متشکل از تقریبا ۳۰ درصد HC2H3O2 است.

تست خالص بودن:

همه مراحل آزمایش همانند اسید ۹۶ درصد انجام گردد. تنها تفاوت در این است که به جای ۱۰ سی سی اسید ۹۶ درصد از ۲۵ سی سی اسید ۳۶ درصد استفاده گردد.

 

اسید استیک ۳۶ درصد

این نوع اسید استیک، مایعی بی رنگ و شفاف با وزن مخصوص ۱٫۰۴۸ و متشکل از حداقل ۳۶ درصد HC2H3O2  می‌باشد.

تست خالص بودن:

همه مراحل آزمایش باید مشابه اسید ۹۶ درصد صورت پذیرد. تنها به‌جای ۱۰ سی سی اسید ۹۶ درصد، بایستی از ۲۵ سی سی اسید ۳۶ درصد استفاده کنید.

اسید استیک ۹۰ درصد

این ماده بی رنگ از وزن مخصوص ۱٫۰۷۱ تشکیل شده و شامل حداقل ۹۰ درصد HC2H3O می‌باشد.

تست خالص بودن:

همه مراحل و روش‌های کار همانند استیک اسید ۹۶ درصد باید انجام گردد.

استیک اسید ۹۶ درصد

این ماده به شکل مایعی بی رنگ و شفاف  است که بوی تندی دارد، و دارای وزن مخصوص ۱٫۰۶۴ است. ضمن این که دارای نقطه جوش ۱۱۸ درجه سلسیوس است و از حداقل ۹۶ درصد HC2H3O تشکیل شده است.

تست خالص بودن:

در ابتدای کار بایستی ۰٫۳ سی سی از محلول یک دهم نرمال پرمنگات پتاسیم را با ۵ سی سی اسید استیک و ۱۵ میلی لیتر آب مخلوط کنید. سپس به محلول حاصله فوق ۱۵ دقیقه استراحت دهید. پس از صرف این مدت زمان نباید محلول قرمز ایجاد شده، ناپدید گردد.

تست خالص بودن:

ماده غیرفرار

در صورت تبخیر ۱۰ سی سی از استیک اسید، نباید مقادیر قابل وزنی از آن به‌جای بماند.

هیدرو کلریک اسید:

بایستی مقادیر ۵ سی سی از استیک اسید را با ۵۰ سی سی آب مخلوط نمایید. به محلول تهیه شده خود مقداری نقره نیترات و سپس ۵ سی سی نیتریک اسید اضافه نمایید. چنان چه اسید استیک مورد استفاده دارای خلوص باشد، محلول کدر نخواهد شد.

سولفوریک اسید:

اسید سولفوریک یا سولفوریک اسید محلولی، متشکل از ۱۰ سی سی اسید استیک و ۱۵۰ سی سی آب را حرارت دهید تا هنگامی که به جوش بیاید. سپس محلول باریم کلراید را به آن بیفزایید و مخلوط به دست آمده را حدود ۱۲ ساعت در مکانی آرام بگذارید. پس از ۱۲ ساعت در انتهای ظرف نباید رسوب باریم سولفات ایجاد شود.

فورمیک و سولفوروس اسید:

کافی است میزان ۲ سی سی از اسید استیک را با ۸ الی ۱۰ سی سی محلول آمونیاک اشباع کنید. سپس کمی نیترات نقره به آن اضافه کنید. پس از افزودن این ماده آن را بجوشانید. چنان چه ماده خالص باشد، پس از گذشتن ۲ دقیقه از جوشیدن آن، محلول سیاه و تیره رنگ نخواهد شد.

 

 

 

اسید استیک پرهام شیمی

شرکت پرهام شیمی تولید کننده انواع اسید استیک می‌باشد. کاربرد این محصول در مصارف خانگی، صنایع غذایی، مواد صنعتی، صنایع شیمیایی و دارویی می‌باشد. شما عزیزان می‌توانید در صورت نیاز خود، به خرید این محصول اقدام کنید. تمامی محصولات این شرکت با بهترین کیفیت تولید و در بازار موجود است. در صورت هر گونه سوال نیز می‌توانید با همکاران ما در واحد فروش تماس بگیرید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید