شرایط نگهداری اسید سولفوریک

شرایط نگهداری اسید سولفوریک

شرایط نگهداری اسید سولفوریک موضوع مهمی است. که در این مطلب قصد داریم به بحث و بررسی در این خصوص بپردازیم. خوب است بدانید این اسید در نوعی ماده‌ شیمیایی است که از خواص اسیدی و خورندگی بهره‌مند می‌باشد. در نتیجه ضروری است علاوه بر رعایت نکات ایمنی به شرایط نگهداری آن توجه خاصی داشته باشیم. زیرا در صورت عدم نکات ایمنی و نگهداری آن ممکن است خطرات جبران ناپذیر جانی و مالی به وقوع بپیوندد. برای دانستن نکات ایمنی اسید سولفوریک بهتر است این مطلب را بخوانید.

ویژگی‌های مخازن نگهداری اسید سولفوریک

به‌طور حتم می‌دانید که اسید سولفوریک با فرمول H2SO4، نوعی اسید معدنی است که سوزانندگی بالایی دارد. از نظر فیزیکی به شکل مایعی رقیق و بی رنگ است. که به طور کامل در آب حل می‌شود. ضمن این که خاصیت خورندگی دارد و اگر در غلظت‌های بالا قرار بگیرد. از خود خاصیت قوی خشک کنندگی و اکسید کنندگی نشان می‌دهد. در نتیجه نیاز است که شرایط نگهداری مناسبی برای آن در نظر گرفته شود. این اسید را در مخازنی ویژه نگه می‌دارند. مد نظر داشته باشید که برای ذخیره اسید سولفوریک باید از مخازنی که در مقابل این خوردگی‌ها و آسیب‌ها از استحکام و مقاومت کافی برخوردار باشد، استفاده کرد.

کاربرد اسیدسولفوریک

اسید سولفوریک کاربرد گسترده ای در صنعت دارد، از آن به‌وفور در صنایعی مانند تصفیه آب، تولید آهن و فولاد برای اکسیدزدایی، صنعت کشاورزی، تصفیه پساب صنعتی، تهیه رنگدانه، تهیه اسید فسفریک با خاک فسفاته، مواد شوینده صنعتی و اسید باتری خودروها به‌کار می‌رود.

اسید سولفوریک در چه مخزنی نگهداری می شود؟

ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که این اسید در چه نوع مخزنی باید ذخیره شود؟ توجه داشته باشید که مخزن باید از مواد ضد خوردگی ساخته شده باشد و از دوام و ماندگاری بالایی نیز بهره‌مند باشد. البته می‌توان با بررسی دقیقی از میزان غلظت و رقیق بودن اسید نسبت به انتخاب مخزن مناسب اقدام نمایید.
امروزه مخازن زیادی از جنس ضد اسید پلی اتیلن ساخته می‌شوند که برای ذخیره این اسید بسیار مناسب است. این محصولات قیمت خوبی دارند و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. در نتیجه خیلی زود توانسته‌اند جایگزین مخازن گران قیمت استیل ضد زنگ شوند.، ضمن این که عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهند.

توجه داشته باشید چنان چه اسید سولفوریک در ظروف یا مخازن مناسب به همراه اتصالات سازگار ذخیره نشود، عمل خورندگی روی می‌دهد. و ترتیب ساختار مخزن با خطر مواجه می‌شود و امکان سوراخ شدن یا شکستگی ظرف و مخزن نگهدارنده اسید فراهم می‌شود. این موضوع علاوه بر خطرناک بودن باعث ایجاد هزینه‌های مادی زیادی می‌شود. همچنین سلامتی افراد نیز به خطر می‌افتد. بنابراین نیاز است تا در زمان ارزیابی یک مخزن اسیدسولفوریک، به جز میزان رقیق شدگی و ترکیب پذیری محلول مقدار گرمای آزاد شده واکنش شیمیایی ارزیابی شود.

استفاده از مخزن ذخیره اسید سولفوریک پلاستونیک

این نوع مخزن، از جنس پلی اتیلن HDPE ساخته شده است. و طراحی آن به شیوه‌ای انجام شده که قادر است .به خوبی این اسید بسیار خورنده را ذخیره نماید. همچنین از مقاومت کافی در برابر فشار ناشی از چگالی بالا برخوردار باشد. به‌منظور طراحی و ساخت مخزن اسید سولفوریک، تمامی اصول و استانداردهای لازم انجام شده است. تا علاوه بر کیفیت بالا بتواند به خوبی از این اسید نگهداری شود.

جمع بندی شرایط نگهداری اسید سولفوریک

تمامی مخازن نگهداری اسید سولفوریک با گارانتی و خدمات پس از فروش به بازار عرضه و در اختیار مصرف کنندگان گرامی قرار می‌گیرند. هر تولید کننده و سازنده این نوع مخازن بایستی عوامل مهمی را رعایت کند تا علاوه بر افزایش کیفیت، دوام و مقاومت بالای آن در برابر اسیدها و مواد شیمیایی حفظ شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید