فروش کود شیمیایی اوره در بورس

فروش کود شیمیایی اوره در بورس

کودها در حالت کلی در سه نوع کود شیمیایی، زیستی و آلی تولید می شوند. فروش کود شیمیایی اوره در بورس هم انجام می شود.این کود ها برای حاصل خیزی خاک الزامی هستند و به رشد گیاهان کمک شایانی می کنند. بیشترین مقدار کودهای شیمیایی، توسط کشاورزان خریداری می‌ شوند. یکی از مهم ترین کودهای شیمیایی، کود اوره است. اگر شما نیز قصد خرید این محصول را دارید در ادامه همراه ما باشید:

کود شیمیایی اوره چیست؟

کود اوره دارای ۴۶ درصد نیتروژن است و منبع غنی این عنصر شناخته می شود. شکل ظاهری آن به صورت بلور سفید است. این کود از آمونیاک و کربن دی اکسید تشکیل شده است و میزان حلالیت بالایی دارد. کود اوره علاوه بر خاک می ‌تواند از طریق شاخ و برگ گیاهان نیز جذب شود. البته به دلیل افزایش میزان جذب نیتروژن، بیشتر روش تزریق به خاک توصیه می گردد.

مزایای استفاده از کود اوره

به طور کلی این حصول مزایای متعددی دارد که برخی از آن ها شامل موارد زیر می شود:

  1. ذخیره سازی به دلیل عدم آتش گیری و انفجار

۲. امکان استفاده به صورت محلول پاشی و تزریق به خاک

۳. تولید مقادیر بالای نیتروژن برای گیاهان و بازدهی بالا

۴. امکان ترکیب با سایر کودها

 

قیمت روز کود شیمیایی اوره

این کود به صورت جامد یا مایع در بازار عرضه می شود. هر کدام از آن ها قیمت و بازار فروش مختص به خود را دارند. باید به این نکته توجه کنید که قیمت روز کود اوره، به میزان ازت موجود در کود بستگی دارد. اگر حجم ازت موجود در کود بیش تر باشد، به همان نسبت قیمت روز کود اوره هم بالا تر خواهد بود. پس زمانی که شما قیمت روز کود اوره را از چند فروشنده استعلام بگیرید، امکان دارد با ارقام متغیری رو به رو شوید. به طور کلی عوامل زیادی مانند نام برند، نوع بسته بندی و حجم صادرات روی قیمت روز کود تاثیر دارند. به همین دلیل نمی ‌توان قیمت روز این کود را به طور دقیق بیان کرد.

قیمت کود شیمیایی اوره در بورس

قیمت کود شیمیایی اوره در بورس کالا، قیمت این محصول را در بازار کشور تعیین می کند. به طور کلی قیمت این کود به عوامل مختلفی مانند قیمت زغال سنگ، قیمت گاز طبیعی، قیمت نفت و شاخص دلار وابسته است. در نتیجه تغییر قیمت در هر یک از این عوامل، قیمت کود اوره نیز بالا و پایین می شود و در قیمت اوره در بورس نوساناتی به وجود می‌ آید.

همچنین میزان عرضه و تقاضا یکی دیگر از عوامل موثر در تعیین قیمت کود شیمیایی اوره است. اگر حجم عرضه این کود کم تر از حجم تقاضا باشد، قیمت کود افزایش پیدا می‌کند. اما اگر حجم تقاضا بیش تر از عرضه باشد، در این صورت با کاهش قیمت کود اوره مواجه خواهیم شد.

 

تولید کنندگان کود اوره در ایران

شرکت های فعال در حوزه تولید کود اوره می توانند سود آوری چشمگیری داشته باشند. در حال حاضر برخی از آن ها در بازار سرمایه فعالیت می‌ کنند. برخی از تولید کنندگان کود اوره در ایران شامل موارد زیر می شوند:

پتروشیمی پردیس

افزایش جمعیت و نیاز به خوراک بیش تر، کاهش وسعت خاک های حاصلخیز و قابل کشت، افراد را به کاربرد کود های شیمیایی از جمله کود اوره سوق داده است. شرکت پتروشیمی پردیس یکی از بزرگ ترین مجتمع های تولید کننده آمونیاک و اوره در خاورمیانه و همچنین از بزرگ ترین تولیدکنندگان این محصولات در سطح جهان است. این شرکت توانسته با تولید بیش از ۵ میلیون تن در این دسته محصولات در سال در راستای تولید غذای کافی برای مردم ایران و جهان گام موثری بردارد. سهام پتروشیمی پردیس با نماد (شپدیس) در بازار اول (تابلوی فرعی) بورس اوراق بهادر تهران معامله می‌ شود. ارزش بازار آن حدود ۸۳ هزار میلیارد تومان است.

 

 

پتروشیمی کرمانشاه

به دلیل وجود منابع سرشار گاز و همچنین داشتن نیروهای مجرب و متخصص، رشد صنایع پتروشیمی در سال های اخیر چشمگیر بوده است.و بهترین شرکت اوره ساز  و بزرگ ترین تولید کننده اوره در ایران است که  شرکت پتروشیمی کرمانشاه به منظور تأمین بخشی از کود شیمیایی مورد نیاز کرمانشاه و همچنین استان های همجوار آن، در غرب کشور تاسیس شده است. سهام پتروشیمی کرمانشاه با نماد (کرماشا) در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس تهران معامله می‌شود. ارزش بازار آن ۱۶ هزار میلیارد تومان است.

مجتمع پتروشیمی لردگان

پتروشیمی لردگان در سال ۱۳۸۷ تاسیس شده است. این پتروشیمی در استان چهارمحال و بختیاری در منطقه فلارد در فاصله ۵۵ کیلومتری لردگان قرار دارد. محصول تولید شده این شرکت، آمونیاک با ظرفیت تولید روزانه ۲۰۵۰ تن و اوره با ظرفیت تولید روزانه ۳۲۵۰ تن است. سهامداران عمده پتروشیمی لردگان

شرکت مهندسی همپا دارای ۲/۵۷۰ درصد سهم

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس دارای ۱/۱۵ درصد سهم

شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاران ایرانی دارای ۶۵/۴۲۰ درصد سهم

پتروشیمی لردگان با نماد (شلرد) در بازار پایه زرد فرا بورس معامله می‌ شود. ارزش بازار آن حدود ۹ هزار میلیارد تومان است.

پتروشیمی خراسان

پتروشیمی خراسان بزرگ ترین مرکز تولید محصولات شیمیایی در شمال و شمال شرق است. این پتروشیمی در اردیبهشت سال ۱۳۷۱ در بجنورد مرکز خراسان شمالی تاسیس شد. از خرداد سال ۱۳۷۵ با آغاز فعالیت های بهره برداری در لیست بنگاه های تولیدی و صنعتی کشور قرار گرفته است. شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) ۴۴/۴۲ درصد مالکیت سهام مدیریتی این شرکت را بر عهده دارد.

محصولات اصلی این پتروشیمی آمونیاک، اوره و کریستال ملامین است. این شرکت روزانه حدود ۱۰۰۰ تن آمونیاک، ۶۰ تن اوره ملامین و ۱۵۰۰ تن کود اوره ظرفیت تولید دارد. پتروشیمی خراسان در سال ۱۳۹۱ وارد بازار سرمایه شده است. این شرکت با نماد (خراسان) در بازار دوم بورس تهران معامله می‌ شود. اکنون ارزش بازار آن ۱۷ هزار میلیارد تومان است.

سخن پایانی

به طور کلی کودهای شیمیایی بر اساس موادی که از آن ها ساخته شده اند، به چندین دسته مختلف تقسیم می شوند. یکی از این دسته محصولات، کود شیمیایی اوره نام دارد.فروش کود شیمیایی اوره در بورس و در بازار انجام پذیر است. اما برای آنکه بتوانید کودشیمیایی مد نظر خود را به خوبی شناسایی و خریداری نمایید، باید اطلاعاتی درباره آن داشته باشید. جهت آشنایی با انواع کودهای شیمیایی و استعلام قیمت روز آن ها می توانید با شماره های درج شده تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲.۹ از ۵
از مجموع ۹ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید