واکنش های جذاب شیمی

واکنش های جداب شیمی

در رابطه با واکنش های مواد شیمیایی چه می دانید؟ آیا به این شاخه از علم علاقه مند هستید؟آیا تا کنون واکنش های جذاب شیمی را دیده اید؟ با ما در مجموعه پرهام شیمی که وارد کننده و عرضه کننده انواع مواد شیمیایی است همراه باشید. تا واکنش های جذاب شیمی را به شما عزیزان معرفی کنیم.

در میان انواع گرایش های علمی، شاخه شیمی یکی از جذاب ترین و بهترین بخش ها است. که علاقه مندان زیادی دارد و بسیاری از افراد فقط بر اساس آزمایش هایی که در این شاخه انجام می شوند .به سوی این رشته گرایش پیدا کرده اند.

در این رشته واکنش های شیمیایی مختلفی مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرد. که برخی از آنها از جذابیت بسیار زیادی برای افراد فعال در این رشته و یا حتی افراد متفرقه دارند که برخی از آنها را  در این مطلب بررسی خواهیم کرد.

انواع واکنش های جذاب شیمی:

منظور از واکنش شیمی بروز اتفاقاتی است که بر اثر ترکیب مواد شیمیایی مختلف با هم به وجود می آید.در میان تمامی واکنش های شیمیایی که بر اساس ترکیب مواد شیمیایی مختلف رخ می دهند، برخی از آنها که جذابیت بسیار زیادی برای انسان دارند، از قبیل زیر در نظر گرفته می شوند:

واکنش شیمیایی ترمیت و یخ:

در این واکنش یک فلز قلیایی(Alkali metal) به نام ترمیمت را بر روی یخ قرار می دهند که بر اثر انجام این کار یک انفجار بسیار دیدنی حاصل می شود زیرا در این واکنش هیچ گونه ماده آتش زا به کار نمی رود و به همین دلیل بروز انفجار و ایجاد آتش بدون وجود ماده اتش زا بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

واکنش شیمیایی منزیم و یخ خشک:

زمانی که ماده شیمیایی منزیم مشتعل شود، نور سفید بسیار درخشانی را تولید می کند. در واکنش منزیم و یخ خشک نیازی به روشن کردن آتش و یا اکسیژن نیست بلکه دی اکسید کربن و منزیم در این واکنش با هم جابه جا می شوند و به این شکل باعث می شوند تا بدون وجود اکسیژن بتوان آتش ایجاد کرد.

واکنش شیمایی خمیر دندان فیل:

از دیگر واکنش های جذاب شیمی باید به واکنش شیمیایی خمیر دندان فیل اشاره کنیم. در این واکنش تجزیه هیدروژن پراکسید اتفاق می افتد و یون یدید در این واکنش نقش یک کاتالیزور را خواهد داشت.

در اثر انجام این واکنش کف داغ و بخار ایجاد می شود که این رنگ به صورت رنگی و یا راه راه است و ظاهری شبیه به خمیر دندان را ایجاد می کند.

واکنش شیمیایی رنگین کمان آتش:

زمانی که نمک موجود در یک فلز گرم می شود، یون های موجود در آن باعث تشکیل رنگ های مختلفی از نور می گردد. با این وجود اگر فلز را در شعله گرم کنید، آتش رنگی ایجاد می شود.

با این وجود برای تولید رنگین کمان آتش لازم است تا چند آلیاژ فلزی متفاوت را پشت سر هم قرار دهید. تا شعله های رنگی همانند رنگین کمان ایجاد شوند.

واکنش شیمیایی مار قندی:

در میان تمامی واکنش های جذاب شیمی، واکنش مار قندی می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.در این واکنش از مخلوط شکر و اسید سولفوریک استفاده می شود که بر اثر ایجاد این مخلوط، کربن و بخار تولید می شود.

بر اثر این واکنش یک برج بخار تشکیل می شود اما کربن خود را از محفظه آن بیرون می کشد.با بروز این واکنش تصویری شبیه به مار سیاه ایجاد می شود که می تواند منظره جذاب و دیدنی باشد.علاوه بر آن در صورتی که از ترکیب شکر و جوش شیرین هم استفاده کنید. و این مخلوط را بسوزانید، می توانید مارهای سیاه را مشاهده کنید.

واکنش شیمیایی سدیم و کلر:

زمانی که به ترکیب فلز سدیم و گاز کلر چند قطره آب اضافه کنید، شاهده یک واکنش شیمایی گرما زا که با تولید نور و گرمای زیادی همراه است خواهید بود.

کلام پایانی:

واکنش های جذاب شیمی را در مجموعه پرهام شیمی مورد بررسی قرار دادیم .تا کسانی که به این شاخه از علم علاقه مند هستند این واکنش ها را انجام دهند و از نتیجه آن لذت ببرند. اما در صورتی که قصد دارید تا این واکنش ها را امتحان کنید .حتما به نکات ایمنی توجه داشته باشید و جوانب احتیاط را در نظر بگیرید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید