از بین بردن سختی آب و موثرترین روش‌های آن

از بین بردن سختی آب

یکی از مهم‌ترین عوامل زندگی بر روی کره‌ زمین، وجود آب است. املاح زیادی مانند کلسیم، روی، آهن، منگنز و غیره در آب وجود دارند.و به دلیل وجود همین املاح آب را می‌توان از نظر سختی طبقه‌بندی کرد. شاخص شناسایی تشخیص آب عبارت TH است. در این مقاله با ما همراه شوید تا با مفهوم سختی آب و چگونگی از بین بردن آن آشنا شوید.

سختی آب چیست؟

وجود مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آلومینیوم، آهن، منگنز، روی یا کربنات و بی‌کربنات در آب باعث سختی آب یا آب سخت می‌شوند. از سختی آب به دو دسته موقت و دائم می توان اشاره کرد. زمانی که در آب نمک های بی‌کربنات وجود نداشته باشند.به آن سختی دائم آب یا در انگلیسی Noncar bonated Hardness می‌گویند. اما در مقابل سختی موقت به بی‌کربنات کلسیم گفته می‌شود .که از کلسیم CA و منیزیمMG تشکیل شده است. البته باید در نظر داشته باشید وجود سختی آب در آب‌های معدنی بسیار ‌کم‌تر از آب‌های شهر‌ی لوله‌کشی شده است. پس برای سلامت بدن خود از آب‌های معدنی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:فلوکولانت آنیونی

از بین برد سختی آب در کشاورزی

استفاده از آب سخت در کشاورزی و آبیاری از محصولات برای سلامت انسان‌ها مشکلی به وجود نمی‌آورد. ولی بر کیفیت خاک و سلامتی محصولات تاثیر منفی می‌گذارد. وجود این مشکل در کشاورزانی که محصولات خود را با آب چشمه یا منابع زیرزمینی آبیاری می‌کنند رویت می‌شود. روش‌های مختلف زیادی برای کاهش سختی آب در کشاورزی وجود دارد. که می‌توان این روش‌ها را به چهار دسته تقسیم کرد:

● جانشین کردن املاح کلسیم و منیزیم موجود در آب با سدیم، که این کار با استفاده از رزین‌های طبیعی مانند یون زئولیت برای تعادل مواد معدنی موجود در آب صورت می‌گیرد.
● کشاورزان برای جداسازی یون‌های کلسیم و منیزیم که باعث سختی آب می‌شوند، می‌توانند از برخی از مواد شیمیایی نرم‌کننده مانندSHMP در آب استفاده کنند.
● استفاده همزمان از دو روش بالا.
● بهره‌مندی از نیروی مغناطیس.

البته کشاورزان باید این نکته را در نظر داشته باشند که حتماً قبل از اقدام عمل کاهش سختی آب میزان سختی آب خود را مورد آزمایش قرار دهند تا بتوانند بهترین روش را برای از بین بردن سختی آب مصرفی پیدا کنند.

از بین بردن سختی آب با دستگاه تصفیه

در روش تسویه به صورت RO یا همان اسمز معکوس که در دستگاه تصفیه صورت می‌گیرد. ۹۹ درصد از آلودگی آب مانند گچ، کلر، شن، ماسه و غیره از بین می‌رود. استفاده از این روش در دستگاه تصفیه آب یکی از کامل‌ترین و جدیدترین روش پاک‌سازی آب در دنیا است که در دستگاه تصفیه صورت می‌گیرد. دستگاه‌های تصفیه به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم می شوند.
● دستگاه تصفیه خانگی
دستگاه تصفیه خانگی مجهز به سیستم ممبران اسمز معکوس (RO) هستند که تمامی املاح مضر موجود در آب از قبیل گچ، کلر، گل، شن و ماسه با استفاده از این روش در دستگاه تصفیه از بین می‌روند. اما در کنار حذف املاح مضر، املاح مفید هم حذف می‌شوند. به همین علت بعد از عمل ممبران در تصفیه خانگی TDS آب مجدد از طریق شیر میکس و فیلتر مینرال (عبور آب از درون مواد معدنی مفید) تنظیم شده و در حالت ایده‌آل و کمی قلیایی تنظیم ‌می‌شود. سیستم‌های تصفیه آب از فیلترهای پیش تصفیه اسمز معکوس، شیر میکس و شیر تنظیم TDS برخوردار هستند که با بهره‌مندی از این موارد، آب آشامیدنی سالم و تمیز و دارای املاح معدنی مفید را در اختیار ما قرار می‌دهند.
● دستگاه تصفیه صنعتی
دستگاه تصفیه آب صنعتی با استفاده از فیلترها و مراحل مختلف آب را تصفیه می‌کند. این دستگاه از سه بخش تقسیم شده است عبارت اند از:
۱٫ پیش تصفیه.
۲٫ بخش اسمز معکوس.
۳٫ پس تسویه.
تصویه آب در دستگاه تصویه صنعتی با توجه به نوع آب ورودی و هدف از تصفیه آب در بخش‌های گفته شده از طریق فیلترها و روش‌های فیزیکی و با استفاده از مواد شیمیایی مختلف صورت می‌گیرد. از دستگاه‌های تصویه صنعتی در صنایع غذایی، نوشیدنی، داروسازی، لوازم آرایش بهداشتی، کشاورزی و به صورت کلی هر کاربردی و مواردی که نیاز به آب تصویه شده با خلوص بالا داشته باشد استفاده می‌شود.

 

از بین بردن سختی آب با دستگاه تصفیه

چگونه سختی آب را بگیریم؟

برای از بین بردن میزان سختی آب روش‌های زیادی وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از روش اسمز معکوس در دستگاه تصفیه آب صنعتی است. البته استفاده از این روش بسیار پر هزینه است و بهتر است تنها برای از بین بردن سختی آب در آب آشامیدنی صورت بگیرد. ساده‌ترین و بی‌هزینه‌ترین روش ممکن برای گرفتن سختی آب جوشاندن آن است. در این روش کربنات هیدروژن محلول به کلسیم نامحلول تبدیل می‌شود و باعث تشکیل رسوب می‌گردد. این رسوبات در ‌آب‌های سخت درون دیگ یا کتری دیده می‌شوند. سختی دائمی آب را با استفاده از نرم‌کننده‌های تبادل‌کننده یون مانند پرمونیت برطرف ‌می‌کنند.

نحوه از بین بردن املاح معدنی

منابع آب‌ موجود در طبیعت از املاح معدنی مثل گچ، نمک طعام، ترکیبات منیزیم، آهن و اکسیژن و ایندریدکربنیک، ترکیبات آلی و غیره برخوردار هستند .که به همین علت بیش‌تر ‌آب‌های موجود بر روی کره زمین با ناخالصی همراه هستند. و وجود این ناخالصی‌ها در آب‌های مناطق مختلف جهان متغیر است. امروزه برای گرفتن سختی آب و تعویض یون‌های موجود در آن از مقدار زیادی رزین‌های تبادل‌کننده یون‌ها استفاده می‌شود. شهرهای آلمان و آمریکا به ترتیب از رزین آمبرلیت ‌ردوکس و لواتیت در برطرف کردن سختی آب استفاده می‌کنند.

نحوه از بین بردن مواد شیمیایی

وجود املاح مانند کلسیم، منیزیم، روی، آهن در آب باعث به وجود آمدن سختی آب یا آب سخت می‌شود. شاید وجود سختی آب در آب‌های آشامیدنی و استفاده آن برای آبیاری محصولات کشاورزی بر سلامت انسان تاثیری نداشته باشد ولی در کیفیت خاک و سلامت محصول تاثیر زیادی می‌گذارد. برای افرادی که از مشکلات کلیوی رنج می‌برند استفاده از آب‌های سخت بسیار مضر است.
می‌توان برای برخورداری از آب سالم و تمیز از دستگاه‌های تصویه آب موجود در بازار که به صورت خانگی و صنعتی به مشتریان ارائه می‌شود نسبت به نیاز خود استفاده کنید. از بین روش‌های موجود برای برطرف کردن سختی آب همانطور که گفته شد، روش جوشاندن آب است. برای از بین بردن سختی دائم از رزین‌های تبادل‌کننده یا ترکیبات شیمیایی نرم کننده مانند SHMP استفاده می‌کنند. ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با مفهوم سختی آب و چگونگی کاهش و از بین بردن آن شما را آشنا کنیم .امیدواریم این مطلب مفید بوده باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید