روش تشخیص الکل مناسب ضدعفونی کننده دست

روش تشخیص الکل مناسب ضدعفونی کننده دست

رعایت بهداشت فردی یکی از مهم ترین مسائلی است که در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها لازم است. الکل، از مواد ضدعفونی کننده ای است که انواع مختلفی دارد و در موارد مختلف، کاربرد های متفاوتی دارد. در سال های اخیر با شیوع بیماری کرونا، استفاده از الکل ضد عفونی کننده دست و سطوح، در بین مردم دنیا رواج پیدا کرد.و اما  روش تشخیص الکل مناسب ضدعفونی کننده دست چیست؟

به دلیل اینکه دست، یکی از اعضای بسیار حساس بدن است، نباید از هر الکل ضدعفونی کننده ای استفاده کرد؛ چرا که در این صورت ممکن است در اثر استفاده از الکل نامناسب، به پوست خود آسیب برسانیم. اما چگونه می توان الکل مناسب پوست دست را تشخیص داد  مطلبی است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:

چگونه الکل مناسب ضدعفونی کننده دست را تشخیص دهیم؟

بعضی از الکل های ضدعفونی کننده دست حاوی مواد شیمیایی بسیار خطرناکی هستند که ممکن است از طریق پوست جذب بدن شوند. ورود این مواد به بدن، شما را دچار مسمومیت و بیماری های پوستی می کند. بنابراین بهتر است یک الکل ضدعفونی کننده با کیفیت از داروخانه و یا کالا خانه های پزشکی تهیه کنید. در نظر داشته باشید که بعضی از الکل ها از ویروس ها و باکتری ها برای بدن خطرناک تر هستند. پس بهتر است تا جایی که امکان دارد، از مواد شوینده ای چون صابون، مایع دستشویی یا ژل شستشوی دست استفاده کنید.

چگونه الکل مناسب ضدعفونی کننده دست را تشخیص دهیم؟

یک محلول ضدعفونی کننده خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

بسیاری از افراد به دنبال محلول ضدعفونی کننده ای هستند و روش تشخیص الکل مناسب ضدعفونی کننده دست برایشان اهمیت دارد که به پوست آسیب نرساند و ویژگی های یک محلول ضدعفونی کننده خوب را داشته باشد. در این بخش به این ویژگی ها می پردازیم.
● در ابتدا یک محلول ضدعفونی کننده خوب، باید مجوز بهداشت و یا تاییدیه از آزمایشگاه های معتبر را داشته باشد.
● باعث خشک شدن پوست نشود و عوارض پوستی ایجاد نکند.
● اثرات نامطلوب و یا خاصیت خورندگی نداشته باشد.
● قدرت پاک کنندگی بالایی داشته باشد.
● قیمت آن مناسب باشد.
● رنگ و بوی نامطبوع نداشته باشد.
● با سرعت بالایی میکروب ها و ویروس ها را از بین ببرد و از انتقال آن ها به سایر سطوح جلوگیری کند.

پیشنهاد ما:روش ساخت محلول ضد عفونی کننده دست

انواع محلول های ضدعفونی کننده و کاربرد های آن ها

الکل به دو دسته کلی اتانول یا الکل سفید و متانول یا همان الکل صنعتی تقسیم می شوند. در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان از متانول برای ضدعفونی کردن دست ها یا سطوح استفاده نکنید. متانول سمی است و از طریق پوست جذب شده و می تواند صدمات جبران ناپذیری را به بدن وارد کند و یا حتی باعث مرگ شود.

حتی بخار متانول بسیار سمی است و موجب مسمومیت می شود، پس تا حد امکان از نگهداری متانول در خانه اجتناب کنید. در نظر داشته باشید که بعضی از افراد سود جو، وایتکس را به متانول اضافه کرده و رنگ آن را سفید می کنند و به جای اتانول می فروشند. بنابراین توصیه می کنیم این محلول را از فروشگاه های معتبر یا داروخانه تهیه کنید.
محلول های الکلی که برای ضدعفونی مورد استفاده قرار می گیرند، با توجه به درصد الکل موجود در آن ها متفاوت هستند. به طور مثال اتانول با غلظت ۶۰ تا ۸۰ درصد برای از بین بردن ویروس ها، پروپانول و ایزوپروپیل الکل، با غلظت ۶۰ تا ۸۵ درصد برای نابودی باکتری ها کاربرد دارد.

فواید و مضرات ضدعفونی های الکلی و نکاتی که باید رعایت کنید

طبق گفته دانشمندان و سازمان جهانی بهداشت، شستن دست ها با مواد شوینده از جمله آب و صابون یا مایع دستشویی، برای از بین بردن میکروب ها بهترین گزینه هستند. اما در مواردی که به آب و مواد شوینده دسترسی نداشته باشید، می توانید از الکل های ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.
در نظر داشته باشید که استفاده مداوم از الکل، باعث خشکی پوست می شود. پس بهتر است پس از استفاده از الکل، از نرم کننده مناسب یا آبرسان پوست استفاده کنید. لازم به ذکر است بگوییم که اگرچه ضدعفونی کننده های الکلی می توانند از رشد بعضی از میکروب های موجود در سطح پوست جلوگیری کنند،

اما این محصولات قادر نیستند تمامی میکروب های دست را از بین ببرند. میزان پاک کنندگی محلول ضدعفونی کننده  (آب اکسیژنه)و سرعت آن در از بین بردن میکروب ها به مقدار الکل موجود در آن بستگی دارد. محلول یا ژل ضدعفونی کننده دست می تواند تمامی میکروب ها و باکتری های موجود روی سطح پوست را در کمتر از ۳۰ ثانیه از بین ببرد. در عین حال محلول های ضدعفونی کننده مضراتی نیز دارند. طبق گزارشات پزشکی گاهی اوقات استفاده از محلول های الکلی می تواند باعث سرگیجه، حالت تهوع و سردرد شود.
همانطور که می دانید پوست بخش حساسی از بدن است که نیازمند مراقبت بسیاری است. پس باید در استفاده از محلول های الکلی، تمامی جوانب را بسنجید و بهترین نوع آن را انتخاب کنید. شما می ‌توانید جهت آسودگی خاطر، هنگام خرید با پرسنل داروخانه مشورت کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید