مواد شیمیایی پرکاربرد در صنعت آرایش و بهداشتی

مواد شیمیایی پرکاربرد در صنعت آرایش و بهداشتی

لوازم آرایشی یکی از پر کاربردی ترین لوازمی هستند که امروزه با توجه به اینکه میزان تقاضای بالایی دارند، به حجم تولید آن ها نیز افزوده شده است. مواد شیمیایی در صنعت آرایش و بهداشتی کاربرد دارند. با استفاده از آن ها لوازم بهداشتی مختلفی تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. اگر شما نیز تمایل دارید اطلاعاتی درباره مواد شیمیایی پرکاربرد در صنعت آرایش و بهداشتی داشته باشید، حتما ما را تا پایین همراهی کنید:

 

مواد شیمیایی پرکاربرد در تولید لوازمات ارایشی و بهداشتی:

بیش از نیمی از مواد به کار رفته در لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد شیمیایی هستند. در این بخش به صورت کاملا مختصر به این مواد اشاره می کنیم:
۱٫ اسید استئاریک
این مواد به صورت یک محصول خالص موجود هستند، اما معمولا به صورت ترکیبی از اسید پالمیتیک و اسید استئاریک در صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده شیمیایی نیز در تولید صنایع دیگری از جمله غذایی، ساختمانی و … نیز کاربرد دارد.
۲٫ تگزاپون یا سدیم لوریل اتر سولفات
تگزاپن یک نوع دیگر از ماده شیمیایی است که در تولید لوازم آرایشی کاربرد زیادی دارد. این ماده خمیری شکل با ظاهری شفاف به رنگ سفید و زرد است، که در دو نوع معمولی و صدفی تولید می گردد. تگزاپون یا سدیم لوریل اتر سولفات مانند صابون و انواع شوینده ها یک ماده کاملا کف زا است، با این تفاوت که این ماده در تولید لوازم ارایشی و انواع شامپو و صابون های مختلف به کار می رود. از جمله مهم ترین کاربرد تگزاپون استفاده از آن در موارد زیر است.
• تولید تمامی خمیر دندان ها
• تولید شامپوهای شفاف و معمولی
• تولید انواع لوسیون ها
• تولید انواع کرم های مختلف
• تولید انواع مایع های مخصوص شستشوی دست

مواد شیمیایی به کار برده شده در تولید لوازمات ارایشی و بهداشتی

۳٫ شی باتر
شی باتر نام درختی است در آفریفا، از هسته این درخت کره ای به دست می آورند که شامل مقداری چربی اشباع نشده و غیر صابونی، مقداری اسیدهای چرب ضروری و مقداری ویتامین های E و D است که می تواند در سلامت پوست بسیار موثر باشد. این ماده به دلیل وجود اسیدهای چرب و چربی های اشباع نشده در آن جزء مواد شیمیایی به حساب می آید.
شی باتر توانایی افزایش کلاژن، کاهش چین و چروک های سطحی پوست، محافظت از پوست در برابر اشعه های مختلف به خصوص UV، کاهش دردهای ناشی از جراحی و کشیدگی پوست، جوانسازی پوست، کاهش دردهای ناشی از سوختگی و … را دارد.
۴٫ پلی اتیلین گلیکول:
این ماده شیمیایی به دلیل داشتن مقداری خاصیت سمی، سطوح مختلف آبی و غیر آبی را لغزنده می کند. این ماده جزو حلال ها محسوب می شود، یعنی خاصیت انحلال پذیری در آب، متانول، دیکلرومتان را دارد. برخی از کاربرد های پلی اتیلین گلیکول عبارنتد از:
• استفاده در انواع شوینده ها
• استفاده از آن در کرم های نرم کننده دست
• کاربرد در تولید خمیر دندان
• استفاده در داروسازی
• استفاده در تولید مواد غذایی جهت جلوگیری از ایجاد کف
• و…

بیشتر بخوانید:آمونیاک در رنگ مو و مواد آرایشی و بهداشتی و کاربرد آن

مواد شیمیایی پرکاربرد در صنعت آرایش و بهداشتی
علاوه بر چهار مورد گفته شده برای مواد شیمیایی پرکاربرد در صنعت آرایش و بهداشتی و موارد بسیار دیگری در تولید لوازم آرایشی دارای کاربرد زیادی هستند. این موارد شامل اسید سولفوریک، ایزوتیازیلین، زانتانگام، اسید سیتریک، نونیل فنل ۶ و ۱۰، ادتئا، آب اکسیژنه، گوارگام، سود پرک، بی کربنات سدیم، کربنات سدیم سبک، گلیسیرین و… هستند.

هر کدام از کارایی های مختلفی در تولید لوازم آرایشی برخوردارند. لازم است بدانید که مواد شیمیایی دیگری هم وجود دارند که در تولید لوازم آرایشی به کار می روند و باعث ایجاد خطراتی برای افراد می شود. اما خوشبختانه طی تحقیقات زیادی که در مورد این مواد انجام شده است، مصرف برخی از این مواد منع گردیده است.
در تولید مواد آرایشی، از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می شود. هر یک از این مواد کاربرد متفاوتی در تولید این محصولات دارند. امیدوارم از مطالعه این مطالب اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید