کاربرد اسید سولفوریک در باغات پسته

کاربرد اسید سولفوریک در باغات پسته

از جمله فاکتورهای اساسی و مهم در جذب مواد غذایی توسط درختان از خاک، ph خاک است که به طور مستقیم روی میکروارگانیسم هایی که در خاک وجود دارند، تاثیر می گذارد. Ph خاک مشخص می کند که کدام یک از عناصر توسط ریشه ها جذب می شوند یا بر بالعکس. به دلیل ph بالای خاک استان کرمان، کمبود عناصر کم مصرف در تمامی باغات پسته آن مشاهده می شود. خاک های به شدت قلیایی شده این استان، مقادیر بالایی از یون های بیکربنات را دارا هستند، که این عامل تاثیر منفی در رشد درختان می گذارد. برخی کشاورزان و باغداران برای حل این مشکل از اسید سولفوریک استفاده می کنند. اسید سولفوریک برای اصلاح خاک های کشاورزی به کار گرفته می‌ شود. در ادامه همراه ما باشید تا مطالب بیشتری درباره کاربرد اسید سولفوریک در باغات پسته در اختیار شما قرار دهیم:

 

 

کاربرد اسید سولفوریک در کشاورزی

بخش وسیعی از زمین های کشاورزی ایران خاک شور، سدیمی و آهکی دارند، و آب های آن ها نیز شور و قلیایی است. استفاده از یک ماده اصلاحی ارزان قیمت در افزایش بهره ‌وری باغات تاثیر بسزایی دارد. اسید سولفوریک یکی از اصلاح کننده های ارزان و پرکاربرد خاک و آب در کشاورزی است. اسید سولفوریک جهت کاهش قلیاییت خاک و آب در باغات و زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. این اسید آهک موجود در خاک را به گچ تبدیل می کند، در نتیجه، نفوذ پذیری خاک را افزایش می دهد و مشکل تهویه خاک را بر طرف می کند و شرایط جذب عناصر غذایی تثبیت شده را نیز فراهم می نماید. اسید سولفوریک خالص و فاقد فلزات سنگین برای کشاورزی مناسب است.

کاربرد اسید سولفوریک در باغات پسته

کاربرد اسید سولفوریک در باغات پسته

اسید سولفوریک موجب پایین آمدن ph خاک و جذب بیشتر مواد غذایی توسط درختان و گیاهان می شود. همچنین این اسید موجب افزایش نفوذ پذیری خاک رسی و سنگین که خاک مورد نیاز برای رشد پسته است، می شود. اسید سولفوریک در باغ‌ های پسته توسط باغبانان مورد استفاده قرار می گیرد. اسید سولفوریک می تواند روی میکروارگانیسم‌ ها اثر مخربی بگذارد؛ زیرا ph  به ۵ یا ۶ می‌ رسد و این اصلا برای میکروارگانیسم های خاک مضر نیست.

از طرفی دیگر اسید سولفوریک موجب تبدیل شدن Na۲Co۳ به Na۲co۴ می شود. این امر باعث می‌ شود حلالیت سدیم افزایش یابد و آبشویی آن را بهتر کند همچنین امکان خروج سدیم از خاک بیش تر خواهد شد؛ بنابراین اسید سولفوریک تاثیر زیادی در کاهش غلظت سدیم در خاک را دارد. همچنین این اسید موجب آزاد شدن عناصری می شود که در خاک های آهکی جذب آن ها مشکل است.

 

 

زمان استفاده اسید سولفوریک برای خاک

اسید سولفوریک مورد استفاده باید با خلوص حدود ۹۶ درصد باشد. لازم است به این امر توجه کرد که ناخالصی هایی مثل باقی مانده مواد سمی یا سیانور و باقی مانده فلزات سنگین مثل جیوه و مس در اسید وجود نداشته باشد. در همه مواقع سال امکان افزودن اسید به خاک وجود دارد و هیچ محدودیت زمانی برای اصلاح خاک وجود نخواهد داشت، اما بهتر است از فصل زمستان به دلیل هوای سرد و تبخیر کم تر، این اسید مورد استفاده قرار بگیرد.

پیشنهاد ما:کاربرد اسید سولفوریک در تولید کودهای شیمیایی

 

نکات ایمنی هنگام استفاده از اسید سولفوریک

اسید سولفوریک غلیظ بسیار خورنده است و در صورت عدم کنترل صحیح موجب سوختگی می‌ شود. این اسید می‌ تواند سوختگی ثانویه حرارتی، در نتیجه دهیدراته شدن بافت را به همراه داشته باشد. هنگام استفاده از اسید سولفوریک لازم است از این تجهیزات محافظتی استفاده گردد:

  • محافظ صورت
  • چکمه
  • ماسک
  • دستکش بلند لاستیکی
  • عینک ایمنی شیمیایی
  • ظروف پلاستیکی و همچنین منبع پلاستیکی مربوط به مزرعه باید به صورت منظم از جهت سالم بودن حتما چک شود.
  • اصلا نباید آب را بر اسید اضافه کرد، چون واکنش نشان می دهد و به بالا می پاشد.
  • اگر هنگام استفاده از اسید سولفوریک، قسمتی از بدن به اسید آغشته شود پس باید آن را چندین مرتبه شست.

نباید هنگام پاک کردن اسید، محل آغشته شده با اسید را مالش داد. در چنین مواقعی لازم از وازلین استفاده شود. اسید سولفوریک زودتر از آب یخ می زند؛ بنابراین اگر در زمستان برای اسید دهی اقدام شود، باید توجه کرد که در شب و روز هایی که دما به زیر صفر درجه می رسد، امکان این کار وجود ندارد.

توصیه های عمومی

۱. سیاه یا شفاف بودن اسید سولفوریک در کیفیت آن تاثیری ندارد.

۲. لازم است اسید سولفوریک را بر اساس نتایج آزمایش آب و خاک باغ خود و مشورت با افراد خبره مصرف نمایید.

۳. حمل و نقل اسید سولفوریک تدابیر ایمنی خاصی را می طلبد.

۴. زمان مناسب برای اصلاح اسیدیته آب در طول فصل رشد است.

۵. زمان مناسب برای اصلاح خاک در زمان خواب درخت یعنی از زمان ریزش برگ تا یک ماه قبل از سبز شدن توصیه می شود.

۶. برای اصلاح خاک اسید دهی را باید هم زمان با آبشویی سنگین زمستانه انجام داد.

۷. برای مقرون به صرفه شدن حمل اسید باید آن را با تانکر تخلیه کرد در غیر این صورت می ‌توان اسید را در ظروف ۲۰ لیتری پلاستیکی با کیفیت حمل و نگهداری کرد.

۸. برای نگهداری بهتر است از مخازن کربن استیل، تفلون، فایبر گلاس، پلی پروپیلن و پلی اتیلن سخت چند لایه با چگالی بالا استفاده کرد.

۹. این تانکرها حتما باید توسط کارخانه به منظور نگهداری اسید طراحی و ساخته شوند.

۱۰. تانکرهای پلیمری برای نگهداری اسید سولفوریک با غلظت پایین تر ارجعیت دارند.

۱۱. برای اصلاح خاک از طریق اسید حتی اگر باغ مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار باشد، نیاز به آبیاری غرقابی است.

۱۲. در باغات با مساحت بالا اسید دهی از طریق نصب مخزن با ظرفیت بالا در محل باغ پیشنهاد می شود.

به طوری که اسید از مخزن بزرگ با مخازن کوچک تر به کرت ها منتقل شود.

در باغات با مساحت کم راحت ترین راه برای اسید دهی با روش شیر بشکه است. می توانید از منبع پلاستیکی شیر دار نسبتا کم حجم و قابل حمل برای اضافه کردن اسید به خاک استفاده کنید.

 

سخن پایانی در باره کاربرد اسید سولفوریک در باغات پسته

با توجه به کاربرد مفید اسید سولفوریک برای خاک کشاورزی و همچنین باغات پسته، شما می توانید با در نظر گرفتن نکات ایمنی و توصیه های عمومی، از این اسید برای باغات خود استفاده نمایید و بهترین و باکیفیت ترین محصول را تولید و به بازار عرضه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید