کربنات صنعتی و خوراکی     

در علم شیمی به نمک اسید کربنیک، کربنات گفته می‌شود. که دارای یک ملکول با ساختار است. این مواد شیمیایی انواع مختلفی دارند که هر یک دارای ویژگی خاص هستند. برخی از این محصولات تنها در صنعت به کار می‌روند، در حالی که برخی دیگر مصارف خوراکی دارند. در این مطلب قصد داریم شما را با کربنات صنعتی و خوراکی آشنا سازیم .و در خصوص آن‌ها توضیحاتی ارائه دهیم. پس با ما همراه باشید.

کربنات صنعتی و خوراکی

انواع کربنات و کربنات صنعتی و خوراکی را بشناسید!

کربنات‌ها  انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر است:

  • کربنات کلسیم
  • کربنات سدیم
  • کربنات منیزیم
  • کربنات پتاسیم

البته مد نظر داشته باشید که در صنعت این کربنات ها در دو دسته کربنات صنعتی و کربنات خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کربنات سدیم و کاربرد آن

یکی از انواع کربنات‌ها و کربنات صنعتی و خوراکی  ، کربنات سدیم می‌باشد که در از بین بردن کپک روی چوب موثر است؛ علاوه بر آن دارای خاصیت گندزدایی است و در صنعت از آن در تولید مواد شوینده استفاده می‌کنند. از دیگر کاربردهای مهم آن در از بین بردن کپک بر روی چوب است. همچنین از آن به‌عنوان عامل خمیرساز در صنعت آجرپزی استفاده می‌کنند. از این محصول در صنعت به منظور تولید انواع فلز، کاغذسازی، باطری سازی، چرم مصنوعی، ریخته گری و غیره به وفور استفاده می‌شود.

جالب است از کربنات سدیم خوراکی با فرمول شیمیایی Na2CO3 ، در صنعت مواد غذایی استفاده می‌شود که در واقع نقش یک ماده افزودنی را بر عهده دارد و وظیفه آن بهبود بافت فنری رشته‌های نودل و ماکارونی است. همچنین از آن در تهیه پودرهای شربتی نیز استفاده می‌شود. ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که آیا استفاده از این مواد در صنعت غذایی بلامانع است یا خیر. در پاسخ به این سوال خوب است بدانید که این مواد شیمیایی مورد تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا هستند و استفاده از آن‌ها در فرآورده‌های خوراکی مشکلی ایجاد نمی‌کند. مد نظر داشته باشید که این مواد کاربرد وسیعی در تولید مواد غذایی دارند که به اختصار شامل موارد زیر است:

 

  • عامل آنتی کیک یا ضد کلوخه
  • به‌عنوان نقش پایدار کننده
  • نقش تنظیم کننده اسیدیته
  • به‌منظور افزایش حجم خمیر
  • استفاده در نوشیدنی‌های گازدار
  • مورد استفاده در فرآورده‌های گوشتی

 

نکته: توجه داشته باشید که کربنات سدیم علاوه بر کاربرد در صنایع غذایی در زمینه تصفیه آب و نرم کردن آب، صنایع شیشه و سرامیک، مواد شوینده و بهداشتی نیز کاربرد دارد.

کربنات کلسیم و کاربرد آن

کربنات کلسیم با فرمول شیمیایی CaCO3، پودر سفید رنگی است که از آن به‌عنوان افزودنی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی کاربرد وسیعی در صنعت دارد .و در حال حاضر از آن در صنایع تولید لاستیک، صنایع آرایشی بهداشتی، رنگ سازی، کاغذسازی و… استفاده می‌شود. این ماده به‌عنوان یکی از انواع کربنات صنعتی مطرح است و نقش خوراکی ندارد.

کربنات منیزیم و کاربرد آن

مهم ترین کاربرد کربنات منیزیم در تولید اکسید منیزیم است که این کار از طریق کلسینه کردن آن انجام می‌شود. کاربرد مینرال‌های منیزیت و دولومیت در تولید آجرهای نسوز است. همچنین از آن به منظور تولید خمیر دندان، ساخت کف سازه، کامپوزیت‌های ضد آتش، کامپوزیت خاموش کننده آتش استفاده می‌شود.

اگر چه این محصولات در صنایع کاربرد گسترده‌ای دارند و حتی از آن‌ها به‌عنوان ماده پر کننده، تقویت کننده لاستیک نئوپرین، برای خشک کنندگی، در وزنه برداری برای ورزشکاران، به‌عنوان ماده ملین برای روده و حتی حفظ رنگ در صنایع غذایی، ساخت دارو، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و تهیه آب معدنی نیز استفاده می‌شود.

جمع بندی درباره کربنات صنعتی و خوراکی     

همان طور که متوجه شدید کربنات‌ها  نقش مهمی در صنایع مختلف بر عهده دارند. در این مطلب سعی کردیم شما را با کربنات صنعتی و خوراکی و کاربرد و مصارف آن‌ها در صنعت آشنا سازیم و برای درک بهتر شما توضیحات مختصری نیز ارائه دادیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید و موثر واقع شود. برای اطلاع از جزئیات و لیست قیمت کربنات می‌توانید از طریق وب سایت ما اقدام کنید.

 

بیشتر بخوانید:

کربنات سدیم سبک

کربنات سدیم سنگین

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید