مراحل و قوانین واردات مواد شیمیایی به کشور

واردات مواد شیمیایی

امروزه مواد شیمیایی بسیاری وارد کشور می‌شوند که هر یک از آن‌ها در زمینه‌های به خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. جهت ورود مواد شیمیایی به کشور باید مراحل و قوانین به خصوصی طی شود. در این مقاله به اطلاعات و قوانین واردات مواد شیمیایی به کشور پرداخته‌ایم. توصیه می‌کنیم برای کسب آگاهی بیشتر در این زمینه تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.
مواد شیمیایی چیست؟حجم و جرم ماده را مواد شیمیایی تشکیل می‌دهد. ماده شیمیایی می‌تواند یک عنصر خالص و یا محلولی ترکیبی یا گاز باشد. این ماده به صورت طبیعی به وجود می‌آید و می‌توان این ماده شیمیایی را به صورت مصنوعی هم ساخت. پدیده‌هایی مثل نور، گرما، صدا، افکار، رویا و… ماده شیمیایی نیستند.

به طور کلی می‌توان گفت هر چیزی که دارای بو مزه و طعم باشد و از جرم تشکیل شده باشد ماده شیمیایی است. هر چیزی که فضا را اشغال کند ماده است و ماده از ذراتی مانند مولکول‌ها، اتم‌ها و در برخی مواقع به ذرات کوچک‌تر مانند پروتون‌ها، الکترون‌ها و لپتون‌ها تقسیم بندی می‌شود.

پر مصرف‌ترین مواد شیمیایی وارد شده به کشور

در ایران مواد شیمیایی از بیش‌ترین حجم واردات و صادرات برخوردار است. مواد شیمیایی وارداتی به کشور از کشورهایی مانند چین، کره، ترکیه و سایر کشورها صورت می‌گیرد. ایران دارای منابع ارزشمند مواد شیمیایی مانند نفت و گاز است که یکی از مهم‌ترین تولیدات و صادر کننده مواد شیمیایی در دنیا به شمار می‌رود. در ایران مواد شیمیایی پرمصرف‌ترین اقلام وارداتی به شمار می‌روند.
از این اقلام می‌توان به پلی الکترونیک، کوپلیمر، پتاسیم دی کرومات، نیترات نقره و سایر مواد اشاره کرد. به عنوان مثال از پلی الکترونیک بیش‌تر در تصفیه آب، بازیافت نفت، ساخت کاغذ و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود. در بسیاری از موارد برای ساخت کاغذ از پلی الکترونیک استفاده می‌شود که بسیار کاربردی است. همچنین می‌توان گفت در شرایطی که نفت نیاز به بازیافت دارد پلی الکترونیک می‌تواند نقش مهمی را در بازیافت نمودن نفت ایفا کند.

قوانین و مراحل واردات مواد شیمیایی

برای وارد کردن مواد شیمیایی به کشور سلسله قوانینی وجود دارد .که در ادامه به صورت موردی هر یک را بیان می‌کنیم.
۱٫داشتن کارت بازرگانی
به همراه داشتن کارت بازرگانی یکی از موارد ضروری جهت ورود مواد شیمیایی به داخل کشور است.
۲٫ دریافت نمودن مجوزهای لازم
برای اینکه بتوان مواد شیمیایی ضروری را وارد کشور کرد باید مجوزهای لازم جهت ورود مواد را به همراه خود داشت.
۳٫ دریافت پروفرما از فروشنده
یکی از نکاتی که هنگام وارد نمودن مواد شیمیایی باید آن را در نظر گرفت دریافت پروفرما از فروشنده است.
۴٫ ثبت پروفرما در سامانه

بعد از دریافت نمودن پروفرما از فروشنده باید داخل سایت پروفرما را ثبت کنید.
۵٫کامل کردن اطلاعات درخواست شده
هنگامی که بخواهید مواد شیمیایی را به کشور وارد کنید لازم است که ابتدا تمامی اطلاعات درخواست شده را جهت ورود مواد شیمیایی به کشور تکمیل کرد.
۶٫ ثبت نام در سامانه
اکثر افرادی که قصد وارد کردن یک محصول به کشور دارند باید در سامانه ثبت نام کرده باشند. ثبت نام در سامانه یکی از قوانین و مراحل مهم ورود مواد شیمیایی به داخل کشور است.
۷٫ ثبت کارت و کامل کردن اطلاعات اولیه
ثبت کارت و کامل کردن اطلاعات اولیه نکته مهم دیگری است که باید آن را در نظر گرفت.
۷٫ وارد شدن به سیستم

قوانین و مراحل واردات مواد شیمیایی

شرایط وارد کردن مواد از خارج کشور

برای اینکه بتوان از خارج کشور محصول یا موادی را وارد کرد باید قانون وارد شدن به سیستم را رعایت کرد.
• دریافت کردن کد ثبت سفارش
یکی از مراحلی که جهت ورود مواد به کشور باید طی کرد دریافت نمودن کد ثبت سفارش است.
• ارسال حواله و ترخیص کالا
آخرین مرحله ای که باید جهت ورود مواد شیمیایی طی کرد ارسال حواله و ترخیص کالا مورد نظر از گمرک است.
اسناد لازم برای ترخیص مواد شیمیایی از گمرک
• وزارت کشور
جهت ورود مواد شیمیایی باید از بسیاری از سازمان‌ها یا شرکت‌ها مجوز دریافت نمود. دریافت مجوز از وزارت کشور یکی از مجوزهای لازم جهت ترخیص مواد شیمیایی از گمرک است.
• وزارت آموزش عالی
وزارت آموزش عالی کشور یکی از وزارت‌های مهم است. که برای ترخیص مواد شیمیایی از گمرک باید مجوز را از این وزارت دریافت نمود.
• وزارت کشاورزی
یکی دیگر از مجوزهای رسمی که باید جهت وارد کردن کالا یا مواد شیمیایی آن را دریافت نمود دریافت مجوز از وزارت کشاورزی است.
• وزارت بهداشت
برای ترخیص مواد شیمیایی از گمرک باید مجوزهای مختلفی به همراه داشت. که یکی از مجوزهای لازم دریافت مجوز از وزارت بهداشت است.
• وزارت صنعت
وزارت صنعت به ارائه مجوز به افرادی که قصد وارد کردن مواد شیمیایی یا ترخیص مواد از گمرک دارند می‌پردازد از این رو ارائه این مجوز هنگام ترخیص بسیار ضروری و لازم است.

روش وارد کردن مواد شیمیایی به کشور

امروزه مواد شیمیایی یکی از اقلام وارداتی و صادراتی است .که در کشور ما بیش‌ترین واردات صادرات را به خود اختصاص می‌دهد. در کشور ایران بیش‌ترین مصرف کالای وارداتی به مواد شیمیایی برمی‌گردد. در حالت کلی حدود ۸۶ درصد از کالاهای موجود در ایران و یا کالاهای وارد شده به کشور ایران به مواد شیمیایی اختصاص دارد. وارد کردن مواد شیمیایی حمل و ترخیص نمودن آن از گمرک یک کار بسیار تخصصی به شمار می‌رود و نیازمند تجربه و تخصص است. برخی از مواد شیمیایی جز کالاهای ممنوعه به شمار می‌رود و وارد کردن آن‌ها به کشور غیر ممکن است.
در صورتی که قصد وارد کردن مواد شیمیایی به کشور داشته باشید ابتدا باید از نهادهای مختلف استعلام بگیرید. مدارک مربوط به وارد کردن مواد شیمیایی شامل ترخیصیه، قبض انبار، بارنامه، پیش فاکتور، سیاهه بازرگانی، گواهی مبدا، بیمه‌نامه و سایر اسناد دیگر است. مدارک مربوط به شخصی که قرار است واردات یک کالا را انجام دهد .شامل اصل کارت بازرگانی، اصل کارت ملی، کپی کارت بازرگانی، کپی کارت ملی، کپی کارت محضری و اصل و کپی معرفی‌نامه برای گمرک می‌شود.

در این مقاله تمامی اطلاعات لازم در مورد مواد شیمیایی ارائه دادیم. همچنین پر مصرف‌ترین مواد شیمیایی را بیان کردیم. حال که با قوانین واردات مواد شیمیایی آشنا شدید توصیه می‌کنیم. در صورت تصمیم به وارد کردن مواد شیمیایی حتما قوانین و تمامی مراحل را انجام دهید.

بیشتر بخوانید:بزرگترین پتروشیمی های ایران

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید