تصفیه فاضلاب صنایع رنگرزی

تصفیه فاضلاب صنایع رنگرزی
در تصفیه فاضلاب صنایع رنگرزی، فاضلاب انواع کارخانجات تولید پارچه و صنعت نساجی تصفیه خواهد شد. فاضلاب ناشی از صنایع رنگرزی معمولاً میزان زیادی رنگ و انواع آلاینده های شیمیایی و بیولوژیکی دارد؛ به همین دلیل برای مراقبت از منابع آب و محیط زیست باید فاضلاب این صنایع به طور کامل تصفیه شود. در نهایت پساب تصفیه شده به طور مجدد برای مصرف آب در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. برای آشنایی بیشتر با این صنعت مهم  و تصفیه فاضلاب صنایع رنگرزی در ادامه مطلب ما را دنبال کنید.

تصفیه فاضلاب صنایع رنگرزی و مزیت های آن

صنعت رنگرزی و تولید پارچه جزو صنایع مهم در کشور محسوب می‌ شوند که در مراحل گوناگون آن از انواع آلاینده ها مواد شیمیایی مختلف استفاده می شود. برای تولید نخ ریسندگی، بافندگی، پشم شویی، سفید کردن، سوزاندن، رنگرزی، چاپ و غیره که فرایندهای مهم هستند، از مواد گوناگون استفاده می شود. برخی از این فرایندها به میزان کم، مواد شیمیایی را به فاضلاب ها وارد می کنند. اما برخی دیگر میزان بسیار زیادی از این آلاینده ها را به فاضلاب وارد کرده و آن را آلوده می کنند.
معمولاً در داخل فاضلاب های این صنایع انواع مواد گوناگون و آلاینده های مختلف یافت می‌شود؛ به همین دلیل هنگام تصفیه فاضلاب صنایع رنگرزی، باید توجه داشته باشید که چه نوع آلاینده ها و مواد شیمیایی درون فاضلاب ها وجود دارد و سپس یک روش مناسب برای تصفیه آن در نظر گرفته شود. معمولاً روش های مختلف برای این کار وجود دارد که در هر یک از مراحل و مواد مختلف استفاده خواهد شد.

راه های گوناگون تصفیه فاضلاب صنایع رنگرزی

معمولا امروزه از روش های گوناگون برای تصفیه فاضلاب استفاده می شود که هر کدام راه حل و مواد خاصی را لازم دارند. برخی از راه های تصفیه فاضلاب صنایع رنگرزی عبارت است از:
● تصفیه فاضلاب با استفاده از روش فیزیکی: معمولا برای تصفیه فاضلاب از روش فیزیکی به میزان قابل توجهی استفاده می شود. در این روش مراحل گوناگون مانند غربالگری، هوادهی، جداسازی، شناورسازی، فیلتراسیون و غیره برای تصفیه فاضلاب صورت می گیرد.
● تصفیه فاضلاب با استفاده از روش شیمیایی: روش شیمیایی یکی دیگر از روش های پرکاربرد برای تصفیه فاضلاب رنگرزی است. در این روش از مراحل مختلف مانند انعقاد، جذب، کلرزنی، تبادل یونی و غیره برای تصفیه فاضلاب استفاده خواهد شد. به عنوان مثال با استفاده از مواد منعقد کننده مانند پلی الکترولیت و پرکلرین می توان این آب ها را تصفیه کرد.
● تصفیه فاضلاب با استفاده از روش بیولوژیکی: روش بیولوژیکی معمولاً برای تصفیه فاضلاب صنایع رنگ سازی به کار برده می شود. این روش را به دو صورت متداول اجرا می کنند. تصفیه بیولوژیکی هوازی معمولاً با استفاده از روش‌ های مختلف مانند تصفیه آب شیرین کن، اکسیداسیون و غیره صورت می گیرد. تصفیه بیولوژیکی بی هوازی در مخازن سپتیک در تالاب ها مورد استفاده قرار می گیرد.
راه های گوناگون تصفیه فاضلاب صنایع رنگرزی 

آلاینده‌ های موجود در فاضلاب صنایع رنگرزی

صنایع رنگرزی جزو صنعت های مهم در کشور محسوب می‌شود که فاضلاب های آن ها باید به طور کامل تصفیه شود. معمولاً در فاضلاب صنایع رنگرزی آلاینده‌ های بسیار زیادی وجود دارد، که شامل مواد گوناگون هستند. برخی از آلاینده هایی که در فاضلاب صنایع رنگرزی وجود دارد، عبارت است از:
● آلاینده طبیعی مانند روغن، گریس و غیره
● انواع مواد شیمیایی که در مراحل مختلف برای تولید پارچه و نخ مورد استفاده قرار می گیرند.
● پرزهای الیاف که از الیاف های اصلی جدا می‌شوند و ممکن است در اثر مراحل مختلف به داخل فاضلاب ها وارد شوند که یک نوع آلاینده محسوب می شود.
 آلاینده‌ های موجود در فاضلاب صنایع رنگرزی

کاربرد تصفیه فاضلاب صنایع رنگرزی

معمولاً امروزه در جهان اکثر مناطق با مشکل کمبود آب مواجه هستند. در این مواقع تصفیه فاضلاب ها یک روش بسیار مناسب برای نگهداری از منابع آب روی کره زمین محسوب می شود. معمولا فاضلاب ها شامل انواع آلاینده ها و مواد شیمیایی هستند که باید به طور کامل تصفیه شده و به طور مجدد مورد استفاده قرار گیرند. برخی از صنایع مانند صنایع رنگرزی فاضلاب ها، آلوده به انواع آلاینده ها مانند رنگ هستند که با استفاده از تصفیه معمولی از بین نمی روند و در برابر آن مقاومت بسیار زیادی را از خود نشان می دهند.
پساب های رنگی جزو بزرگترین آلاینده هایی هستند که در فاضلاب ها وجود دارند. معمولا این نوع آلاینده ها را می ‌توان با چشم دید، اما تجزیه آن ها کار آسانی نیست. در چند سال گذشته معمولا با استفاده از روش های بیوتکنولوژی، تصفیه فاضلاب صنایع انجام می شود. در این روش از آنزیم های مختلف به عنوان یک روش مناسب برای حذف آلاینده های مضر استفاده می کنند. در صورتی که فاضلاب های صنایع رنگرزی به طور کامل با استفاده از مواد مخصوص تصفیه شوند، می ‌توانند مجدد مورد استفاده قرار بگیرند. در این صورت می توان به طور کامل از منابع آب روی کره زمین محافظت کرد.
صنایع رنگرزی جزو صنایع مهم در کشور هستند که میزان زیادی فاضلاب را تولید می‌کنند. فاضلاب های این صنایع حاوی انواع آلاینده ها و مواد شیمیایی هستند که برای محیط زیست بسیار مضر هستند. اما امروزه علاوه بر تصفیه معمولی، انواع روش های مختلف برای تصفیه فاضلاب صنایع رنگرزی ایجاد شده است که به راحتی می تواند انواع آلاینده ها را از فاضلاب ها جدا کند و برای استفاده مجدد آماده شوند.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید