مواد مقاوم در برابر اسید سولفوریک

موادد مقاوم در برابر اسید سولفوریک

همان طور که می‌دانید اسید سولفوریک یکی از انواع اسیدهای خطرناک است که در صنعت به وفور از آن استفاده می کنند. این اسید در صورت ترکیب شدن با آب، گرمای زیادی تولید می‌کند. علاوه بر آن بسیار خورنده و خطرناک است و در نتیجه تعداد بسیار کمی از مواد وجود دارد که قادر هستند در برابر آن مقاومت از خود نشان دهند. در این مطلب قصد داریم به معرفی تعدادی از مواد مقاوم در برابر اسید سولفوریک بپردازیم. پس برای شناخت بهتر این مواد، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

با مواد مقاوم در برابر اسید سولفوریک آشنا شوید!

در ساخت تجهیزات و مخازن اسید سولفوریک لازم است از مواد مقاوم استفاده شود. بر اساس کاربرد اسید سولفوریک، زیرا لازم است تا در برابر خوردگی ناشی از اسید مقاومت خوبی از خود نشان دهند. در ادامه لیستی از این مواد و تاثیر آن‌ها در ساخت مخازن اسید سولفوریک به اختصار برای شما عزیزان شرح داده شده است.

فولاد ضد زنگ:

توجه داشته باشید این ماده در موقع استفاده از فولاد ضد زنگ ۳۱۶ و ۳۰۴، اسید سولفوریک غلیظ، خیلی زود خاصیت خورندگی پیدا می‌کند. همچنین انواع دیگری از فولادها، در مقابل عامل خورندگی اسیدهای رقیق و غلیظ شده در دماهای متوسط، قادر هستند مقاومت بهتری از خود بروز ‌دهند.

 مس:

مس ماده مناسبی براای استفاده در ساخت مخازن اسید سولفوریک نیست زیرا مس و آلیاژ مس به منظور حمل اسید سولفوریک زیاد مناسب نمی‌باشند.

پالادیوم:

این  عنصر، چنان چه در معرض مقداری اکسیژن، توسط اسید سولفوریک دچار فرسایش می‌شود.

پلاتین:

این عنصر چنان چه در هر دمایی در مقابل اسید سولفوریک با هر غلظتی قرار گیرد، از این توانایی برخوردار است که در برابر خورندگی مقاومت خوبی نشان ‌دهد.

نیکل:

 نیکل۲۰۰  دارای مقاومت خوبی در برابر اسید سولفوریک در دماهای متوسط و پایین است.

آلومینیوم:

به طور معمول کاربرد آلیاژ آلومینیوم به منظور نگهداری اسید‌های رقیق دارای غلظت کمتر از ۱۰ درصد و یا اسید‌های با غلظت بیشتر از ۹۸ درصد می‌باشد. این نوع آلیاژ اصولا جهت نگهداری اسیدهایی که غلظت آن‌ها بین ۴۰ تا ۹۵ درصد است، مناسب و کاربردی نمی‌باشد.

طلا:

عنصر طلا در مقابل اسید سولفوریک  قادر است تا دمای  ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد (۴۸۰ فارنهایت) مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

 

فولاد کربنی:

این ماده جهت نگهداری اسید سولفوریک غلیظ در دمای محیط تحت شرایط ثابت قابل استفاده است. توجه داشته باشید که میزان توانایی مقاومت  این نوع آلیاژ در مقابل فرسودگی به عوامل بسیاری بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به میزان غلظت اسید، دمای محیط، مقدار عنصر آهن و نرخ جریان اشاره کرد.

چدن:

چدن جزو  آلیاژهایی است که متشکل از ۱۴٫۵ درصد سیلیکون است. در نتیجه در مقابل خورندگی اسید سولفوریک در دماهایی که به نقطه جوش نزدیک‌تر است. از این توانایی برخوردار می‌باشد که مقاومت بهتری از خود نشان دهند.

رودیوم:

رودیوم یکی دیگر از موادی است که به هیچ وجه برای نگهداری اسید سولفوریک، توصیه نمی‌گردد.

روی:

به‌کارگیری این عنصر زیاد توصیه نمی‌شود، چون کم کم و به مرور زمان حتی توسط اسید رقیق شده نیز دچار فرسودگی می‌شود. البته ذکر این نکته ضروری است که مقاومت عناصر در برابر مواد اسیدی به میزان غلظت اسید و مقدار خلوص فلز بستگی دارد.

 سرب:

این عنصر جهت نگهداری مواد اسیدی که دارای غلظت بالای ۷۰ درصد هستند، مناسب می‌باشد. اما استفاده از این نوع آلیاژ به منظور ساخت پمپ‌ها و شیرآلات به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.

نیوبیوم:

به طور معمول جهت نگهداری اسید سولفوریک تحت شرایط اکسیدکنندگی با غلظت کمتر از ۹۵ درصد می‌توان از آن استفاده کرد.

 

جمع بندی مواد مقاوم در برابر اسید سولفوریک

در این مطلب سعی کردیم تا حدودی شما را با مواد مقاوم در برابر اسید سولفوریک آشنا سازیم. به دلیل خطرناک بودن این ماده شیمیایی بهتر است بتوانیم شناخت کاملی از این مواد داشته باشیم .تا مناسب‌ترین آن‌ها را برای نگهداری این نوع اسید انتخاب کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید و موثر بوده باشد.برای سفارش اسید سولفوریک و اطلاع از قیمت اسید سولفوریک می کنید با کارسناشان شرکت پرهام شیمی در ارتباط باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۲ از ۵
از مجموع ۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید