کاربرد سولفوریک اسید در صنایع غذایی

کاربرد سولفوریک اسید در صنایع غذایی3

به طور کلی سولفوریک اسید در صنعت کاربرد بسیار زیادی دارد. اما امروزه انسان ها، به خصوص کشورهای اروپایی از این ماده حتی در مواد غذایی نیز استفاده می کنند. ما در این مقاله قصد داریم برخی از کاربرد سولفوریک اسید در صنایع غذایی  را بیان کنیم، پس با ما همراه باشید.

کاربرد اسید سولفوریک در صنایع غذایی چیست؟

اسید سولفوریک از لحاظ شکل ظاهری، یک ماده بی بو است که قابل خوردن نیز می باشد. اما در طبیعت شکل های ظاهری مختلفی دارد و می توان انواع آن را از بی رنگ تا رنگ قهوه ای تیره یافت. در حالت کلی اسید سولفوریک یک مایع کاملا بی رنگ است. این ماده ماهیت چسبناک و روغنی دارد و در ساختن کود هایی مانند سوپر فسفات آهک و سولفات آمونیوم نیز کاربرد دارد. این اسید هنگامی که در غلظت بالا باشد، می تواند موجب سوختگی شود. در این صورت در واکنش با مواد خورنده و قلیایی و برخورد با پوست از طریق هیدرولیز استر، پروتئین و بافت های پوست و گوشت را به آسانی تجزیه می کند.
سولفوریک اسید مایعی است که نقطه جوش بالایی دارد و مایع ویسکوز نیز می باشد. در ضمن به دلیل داشتن شرایط مولکولی به خوبی در آب حل می شود و می تواند محلول های اسیدی متفاوت را تولید کند. همچنین آب زدایی از بافت ها موجب ایجاد حرارت و سوختگی درجه دو خواهد شد و به سرعت به سمت قرنیه چشم می رود و سبب کور شدن می شود. با این حال اشخاصی که با این مواد سروکار دارند، بایستی حتما از لباس و ماسک ایمنی استفاده کنند.

کاربرد سولفوریک اسید در صنایع غذایی3

تاریخچه سولفوریک اسید

سولفوریک اسید اولین بار توسط جابربن حیان از طریق تقطیر زاج سبز با مس دو سولفات به دست آمد. این اسید یک اسید معدنی خیلی قوی است که با نام های جوهر گوگرد، سولفات هیدروژن، اسید باتری وروغن ویتریول نیز شناخته می شود. این ماده که فرمول مولکولی آن H2SO4 است، در طبیعت به طور طبیعی در گازهای خارج شده از آتش فشان ها یافت می شود. لازم به ذکر است که می توان به طور صنعتی نیز اسید سولفوریک و سولفات آلومینیوم را تولید کرد.

سولفوریک اسید خوراکی

در بعضی از کشورها، از محلول های رقیق اسید سولفوریک خوراکی در مواد غذایی استفاده می کنند. از جمله کاربردهای این اسید می توان به صنایع تولید مواد غذایی کنترل پی اچ و محافظت از محصول در برابر جلوگیری از رشد باکتری و میکروب های مضر اشاره کرد.
سولفوریک اسید قابل مصرف از پخت تری اکسید گوگرد به دست می آید و گوگرد ماده اولیه در تولید آن است. کاربرد های بسیار زیاد و گسترده این اسید موجب شده تا سالیانه تقریبا حدود صد و هشتاد میلیون تن از آن در جهان تولید شود. از مهم ترین کاربرد های سولفوریک می توان به تولید اسید فسفریک اشاره کرد که در تولید کود های فسفاته از اهمیت بسیار زیادی دارد.
سولفوریک اسید خوراکی یک ماده‌ صنعتی است که در بخش های مختلف صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. اسید سولفوریک خود مستقیما به صورت خوراکی استفاده نمی‌ شود، اما نوع رقیق شده آن در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. رقیق سازی را از طریق ترکیب سولفوریک اسید غلیظ با آب به دست می آورند. هنگام رقسق سازی این ماده باید دقت کرد که آب را کم کم به سولفوریک اسید اضافه نمود. در غیر این صورت آب با اسید واکنش داده و بسیار خطرناک است.

کاربرد سولفوریک اسید در صنایع غذایی

 

صادرات سولفوریک اسید در صنایع غذایی

در ایران در شهرهای اصفهان، تهران، سمنان، ماهشهر، تبریز، زنجان و ایلام اسید سولفوریک تولید و به شهرها و کشور های دیگر نیز صادر می شود. صادرات سولفوریک اسید خوراکی به کشور های همسایه در سال‌ های گذشته بیشتر از واردات آن به کشور‌ بوده است. پس صادرات این محصول به کشورهای همسایه در اولویت قرار دارد و هدف نهایی از تولید اسید سولفوریک، نیز صادرات آن است. مطابق اطلاعات به دست آمده کشورهای همسایه ایران مانند هند، ترکیه، پاکستان، عراق و … با تقاضا و واردات سالانه ای که انجام می‌دهند، هدف بسیار خوبی برای صادرات هستند. همچنین با بررسی روند تولید و فروش سولفوریک اسید و مشتقات آن متوجه می شویم که ایران به سبب تولید اسید سولفوریک با ارزش، بخش بزرگی از مبادلات صادراتی به کشورهای همسایه و نیز بازار های جهانی را در دست دارد.
لازم به ذکر است که فروش سولفوریک اسید خوراکی در بازار داخلی در ایران رونق خوبی دارد؛ لذا کارخانجات بسیار زیادی برای تولید اسید سولفوریک در کشور وجود دارد. این اسید در ایران در بسته بندی ‌های متفاوت و مقدارهای مختلف به فروش می ‌رسد. در بازار داخلی سولفوریک اسید با کیفیت ها و قیمت ‌های مختلفی فروخته می شود. امروزه تولید کنندگان این اسید برای افزایش سود و درآمد خود، قیمت اسید سولفوریک را بدون واسطه به بازار علاقه زیادی نشان می‌دهند و بیشتر پخش کنندگان این اسید بخش عظیم فعالیت خود را در بستر اینترنت به صورت آنلاین به مشتریان خود ارائه می دهند. همچنین عرضه سولفوریک اسید خوراکی با توجه به استفاده خریدار انجام می‌ شود.

 

تولید سولفوریک اسید
اسید سولفوریک از طریق فرآیند تماسی ساخته می شود. کارخانه های تولید کننده، گوگرد مذاب را طی حرارت آب می کنند تا گاز دی اکسید گوگرد تشکیل شود. سپس گاز خنک شده و اکسید می شود تا تری اکسید گوگرد در دماهای بالاتر تولید گردد. تری اکسید گوگرد ایجاد شده با مولکول های هیدروژن و اکسیژن موجود در آب واکنش می دهند و سولفوریک اسید به وجود می آید.

خواص سولفوریک اسید
سولفوریک اسید با پی اچ ۵/۰ در همه غلظت ها با آب قابل اختلاط است. این ماده با جرم مولی ۹۸.۰۷۹ گرم در مول، چگالی مولکولی ۱.۸۴ کیلوگرم در لیتر در مقایسه با آب یک کیلوگرم در لیتر و نقطه جوش ۳۳۷ درجه سانتی گراد یک اکسیدان دهیدراته کننده است. این به این معنی است که علاوه بر خاصیت اسیدی بودن، آب را از هر ماده یا سطحی که با آن قابل لمس باشد، دور می نماید. سولفوریک اسید یک ماده رطوبت گیر نیز است، بدان معنا که حتی آب را هم از هوا جذب می نماید.‌ این ماده به سبب خاصیت اسیدی و خورندگی، خیلی سمی بوده و زمانی که با شکر مخلوط می شود، آن را به کربن تبدیل می نماید. اما زمان که در آب حل شود، ضرر کمتری دارد و اشیا را سیاه نمی کند، اما همچنان مثل اسیدهای معمولی خورنده است. این ترکیب با فلزات نیز واکنش نشان داده و هیدروژن و سولفات فلزی تولید می نماید.

سخن پایانی
همانطور که گفته شد سولفوریک یک ماده اسیدی با کاربرد وخواص متفاوت است که امروزه در صنایع غذایی نیز کاربرد دارد. شما می توانید از طریق تماس با شماره های درج شده اقدام به خرید این ماده پر‌کاربرد نمایید و محصول مد نظر خود را سفارش دهید.

پیشنهاد ما:کاربرد سولفوریک اسید در تولید کودهای شیمیایی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۲ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع مکالمه
با کلیک در این بخش با ما ارتباط باشید